Čini se da i dalje izbjegavamo rate pa će Božić opet biti praznik bankomata

Trend je isti u Hrvatskoj i Americi, kupci izbjegavaju odgode plaćanja

19.12.2011., Zagreb - Sest dana do Bozica. Kupnja poklona u Shopping centru Arena, ilustracija.
Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Hrvatska gospodarska komora procjenjuje da će se Hrvati u prosincu potrošiti oko 11,5 milijardi kuna, što je dobra vijest jer je riječ o pola milijarde kuna više nego lanjskog prosinca. I ove godine najviše će plaćati gotovinom i kreditnim karticama, a taj trend očigledno nije specifičan za hrvatsko tržište.

Ove godine u SAD-u gotovina će biti najpopularniji način plaćanja, 39 posto Amerikanaca u upravo objavljenim istraživanjima. istraživanjima je reklo da od ove godine kartice ostavljaju doma, a puno bolje neće proći ni Apple Pay. anketu koju provodi internetski portal za osobne financije Bankrate us uradnji sa Sveučilištem Princeton isti je fenomen zabilježilo i 2014. kad je 38 posto ljudi reklo da će kupovati gotovinom. Iza bankomata, najpopularnije su debitne kartice, zatim kreditne kartice i čekovi.

Mobilno plaćanje nikako ne uspijeva privući kupce

Kartice su posebno nepopularne kod mlađih kupaca, 48 posto ih ne želi kartice i ako ne s padaju u onih 36 posto koji božićne poklone kupuju gotovinom, radije koriste debitne kartice. Mobilna plaćanja još nisu privukla kritičnu masu korisnika, tek 14 posto odraslih kupaca koriste gadgete za plaćanja.

U Hrvatskoj je taj trend prisutan već nekoliko godina. Kupci najčešće koriste kreditne kartice za podizanje gotovine na bankomatu. Lani su u gotovo 100 milijuna dolazaka na bankomate podigli više od 70 milijardi kuna gotovine. Gotovo polovicu kupljenih roba i usluga plaćenih karticama Hrvati vole platiti odmah, bez odgoda i rata. Polovica od ukupne godišnje potrošnje, oko 20 milijardi kuna, plaća se debitnim karticama. Jedan od razloga zašto su debitne kartice popularne su dopušteni minusi na tekućim računima koji ukupno iznose oko 7 milijardi kuna.

Beskontaktno plaćanje u Hrvatskoj ubrzano raste

Novo istraživanje MasterIndex koje prati navike korištenja kreditnih kartica u Hrvatskoj, koje je MasterCard proveo u suradnji s agencijom GfK, otkrilo je da je dizanje gotovine na kreditne kartice još popularno, ali je uočilo i da se kartice koriste još češće nego ranije, ponajviše zahvaljujući rastu internetske trgovine.

Prema MasterIndexu, 26 posto ispitanika koristi kartice svakodnevno, a 32 posto tri do pet dana u tjednu. Jednom do dva puta tjedno karticama kupuje 25 posto ljudi.

Beskontaktno plaćanje raslo je 22 posto u 2014. i 40 posto ove godine, uglavnom zato što je postalo puno sigurnije, banke ga jako guraju i praktično je jer se za kupovinu do 100 kuna ne traži PIN. Na internetu kupuje 82 posto ljudi koje je su ispitali MasterCard i GfK, trećina do dva puta mjesečno, najčešće odjeću, obuću i modne dodatke, gotovo u pravilu zbog boljih cijena, kupovine 24 sata i praktičnosti, neograničenog izbora i dostave na kućnu adresu.

Mobilno plaćanje u Hrvatskoj također prolazi bolje nego na zapadnijim tržištima, 76 posto ljudi barem ponekad plaća SMS-om, naravno, zbog parkinga, a trećina radije koristi mobilno bankarstvo od odlaska u banku.