Nekad je nužno odabrati stranu

4 najvažnija predviđanja za europske startupe u 2016. i zašto je zovu godinom EUnicorna

Očekuje se rekordna godina za IPO-e tehnoloških kompanija iz EU

FOTO: Pioneers.io

Špica je sezone top lista godine i prognoza. Ove godine europski su startupi privlačili veću pažnju nego inače, imali smo sjajno izdanje konferencije Pioneers Of The Balkans, hrvatska se scena ozbiljnije profilirala i nova imena, poput Supracontrola i Locodelsa postala su poznata širokoj javnosti. Dok se u Americi očekuje smirivanje groznice, podaci pokazuju da bi se senzacionalne stvari u 2016. mogle događati na startup sceni Europske unije. Ovo su četiri najzanimljivija predviđanja koja se ovih dana objavljuju na internetu i oko kojih postoji dosta jak konsenzus:

1. Bit će više EUnicorna

Europski startup dosad nisu postizali više od milijarde dolara vrijednosti, uglavnom zato što je u EU bilo manje dostupnog kapitala pa su prodajući udjele ili cijeli biznis, prije nego dostignu status “jednoroga” postajali inozemne, uglavnom američke kompanije (Skype), ali samo u zadnjih godinu dana prema podacima Billion Dollar Cluba Wall Street Journala Europa je dala 13 startupa koji su privatnim financiranjem prešli milijardu dolara vrijednosti, među njima su BlaBlaCar, HelloFresh i Shazam.

Britanska investicijska banka GP Bullhorn napravila je studiju o ovom trendu u kojoj tvrdi da u Europi nastaje više tehnoloških kompanija s potencijalom budućih tehnoloških divova. Prema istoj studiji, od 2000. do danas svake su godine tri tehnološke kompanije prodane, izišle na burzu ili su ih ulagači procijenili na više od milijardu dolara.

Ukupna vrijednost europskih jednoroga (unicorns) osnovanih od 2000. do danas procjenjuje se na 120 milijardi dolara. CB Insights, koji vodi bazu podataka venture ulagača i anđela, na Twitteru je pitao ljude koliko jednoroga očekuju u 2016. Od 186 ljudi koji su odgovorili 52 posto ih vjeruje da će ih u cijelom svijetu biti 145 manje nego što ih je danas.

Europska unija ima velik broj startupa koji bi uskoro trebali preći milijun dolara vrijednosti i prema poacima venture fonda Atomico 97 posto takvih kompanija osnovano je 2011. ili ranije. Ako se uzme u obzir da je šest godina prosječno vrijeme u kojemu su jednorozi postigli vrijednost iznad milijarde dolara, 2016. bi trebala biti prekretnica.

2. Američka ulaganja u europske startupe će rasti

Američka ulaganja u Europi ove su se godine dramatično povećala i očekuje se da će 2016. uhvatiti pravi zamah. Sequoia Capital ušao je u svoju prvu seed rundu u Europi s 1,5 milijuna dolara ulaganja u švedski Mapillary, Andreesen Horowitz vodili su Transferwiseovu seriju C s 58 milijuna dolara, Union Square Ventures u Europu je usmjerio četvrtinu svih svojih ulaganja. Iduće godine slijedit će ih novi ulagači. Europa je privlačna zbog bitno manjih ulaganja koja se traže u prvim ulaganjima u startupe, a Amerikanci su shvatili i da je riječ o tržištu gladnom novca, s ogromnim potencijalom. Ove godine malo je nedostajalo, ali iduće bi Sequoia i Goldman Sachs mogli ući među 25 najaktivnijih ulagača u Europi.

3. Očekuje se rekordna godina za IPO-e

Ove godine bilo je neugodnih obrata, glazbeni streaming servis Deezer i servis za dostavu hrane HelloFresh otkazali su izlazak na burzu, ali većina analitičara vjeruje da će 2016. za IPO-e europskih tehnološki kompanija biti rekordna bez obzira na nesigurnosti tržišta. Osim HelloFresha, u prvoj polovici godine očekuju se inicijalne javne ponude dionica jednoroga Delivery Hero, Global Fashion Group, WestWing i Home24 što bi moglo vratiti vjeru na tržište i dovesti do još uspješnih IPO-a do kraja godine.

4. Veći jednorozi kupovat će manje jednoroge

Ovakav se trend iduće godine očekuje u cijelom svijetu, a u Europi bi mogao biti najočitiji. Velike američke tvrtke navikle su kupovati europske, Facebook, Yahoo, Microsoft i Snapchat imali su niz akvizicija u EU i od ove će se godine njihov shopping smirivati, tako da će jedna od boljih opcija za uspješne europske startupe biti prodaja nekom od većih jednoroga, vjerojatno američkih jer oni postižu bitno veće vrijednosti od europskih. Jedan od scenarija o kojima se priča je da bi Uber, koji sve jače ulazi u segment dostave hrane, mogao dati ponudu za Delivery Hero.