Nekad je nužno odabrati stranu

Bio sam u sjedištima Alibabe i Net-a-Portera i shvatio sam zašto su i u 2016. godini imali gigantski rast

Reporter Telegrama o velikim svjetskim online trgovinama

FOTO: Profimedia, Newscom

Kineska kompanija Alibaba Group, najveća svjetska online trgovina utemeljena 1999., oborila je 11. 11. 2016. sve rekorde. U 24 sata prodali su preko interneta robu u vrijednosti 17,73 milijarde dolara ili 123,7 milijardi kuna. Dakle, malo više od onoga koliko iznosi hrvatski godišnji proračun. To je 32 posto više nego lani, a samo u prvih sat vremena planulo je artikala u vrijednosti od 4 milijarde dolara.

Internetski festival kupovine “11.11”, neka vrsta kineskog Valentinova, utemeljio je 2009. Jack Ma (52), osnivač i glavni šef Alibabe, s ciljem da promovira prednosti online trgovine. Te prve godine, Alibaba je nudio artikle 27 tvrtki, a danas surađuje s više od 40 tisuća udruga trgovaca, 30 tisuća partnerskih, uključujući i više od 5000 inozemnih brendova. Ima 550 milijuna aktivnih korisnika, a roba se isporučuje u gotovo 200 zemalja.

Prije pet godina Alibaba je procijenjen na 35 milijardi dolara, a danas njegova vrijednost doseže oko 230 milijardi dolara. Ove godine očekuje se prihod od 100 tisuća milijardi kuna, neto zarada iznosit će 10 milijardi dolara, a vrijednost imovine procjenjuje se na 364 milijarde kuna. Jack Ma je na listi najbogatijih ljudi Kine po magazinu Forbes, gdje se nalazi na 11. mjestu, a njegov imetak procjenjuje se na 3, 4 milijarde dolara.

I Italija ima svog internetskog giganta

Istodobno, na drugom kraju svijeta, u Italiji, još jedna online kompanija, napravila je pomutnju na svjetskom tržištu luksuznih roba. Nakon samo 15 godina postojanja, Yoox net-a-Porter Group je u 2015. ostvarila prihod od 1,7 milijardi eura, primila 27,1 milijuna narudžbi, a prosječna cijena jedne iznosila je 354 eura. Te 2015., Yoox je imala 2,6 miljuna aktivnih korisnika, 7,1 milijun kupaca, a plasirala je robu u 100 država svijeta.

Ove godine, pak, ima u prosjeku 10 milijuna posjetitelja mjesečno, vrijeme jedne kupovine iznosilo je 20 minuta, a svakih osam sekundi stigne jedna narudžba. U 2016., prihod, promet i zarada, rasli su po stopi od 20 posto, tako da će to biti najuspješnija godina do sada. Samo jedan podatak ima manju vrijednost u odnosu na prethodnu godinu: prosječna cijena jedne kupovine iznosila je 2015. 354 eura, sada je pala na 335 eura.

Yoox ima više od 4000 zaposlenih, od toga je 67 posto žena, posluje u 100 zemalja, ima sedam distribucijskih centara, među ostalim, u SAD-u, Kini, Japanu, Hong Kongu, a njegovi operatori komuniciraju na 11 jezika. Na online sajtovima Net-a-Porter.com, Mr. Porter.com. Yoox.com i The Outnet.com mogu se, među ostalim, naći kreacije Valentina, Armanija, Monclera, Trussardija, Chloe, Aleksandera Wanga, Valentina, Bottega Venetta, Stele McCartney, Alexandera McQueena, Balenciage, Briona…

Američka priča ostvarena u Italiji i Kini

Premda se Alibaba i Yoox ne mogu uspoređivati po veličini, ipak je riječ fenomenima koji imaju cijeli niz podudarnosti. Obje su kompanije, naime, osnovane u razmaku od nekoliko mjeseci, a Ma i Federico Marchetti (47), ostvarili su američku priču u Kini i Italiji. Dakle, državama koje do tada nije krasila pretjerana tehnološka pismenost, preciznost, odgovornost i kvaliteta. Sam Marchetti priznaje kako je trebalo imati puno sreće.

Naime, pokrenuti tehnološku kompaniji u to vrijeme, i to još u Italiji, zaista je ravno čudu. Kaže kako je riječ o takvoj perfekciji da ju nije očekivao od svojih sunarodnjaka. Marchetti i Ma ne kriju da su puno riskirali, da su se na početku bojali, ali su ih na kraju hrabrost, kreativnost i vizionarstvo proslavili po cijelom svijetu. Premda su svoja online carstva sagradili na internetu, ni Jack Ma ni Federico Marchetti nisu njegovi robovi i fanovi, treba im samo kada je to neizbježno.

Jack Ma mora čak tražiti pomoć suradnika da mu skinu aplikacije za gadgete, a Marchetti uvjerava sve oko sebe kako online kupovina neće zamijeniti šopinge po dućanima ili modne revije. Kada je Marchetti 2000. pokrenuo online biznis, malo je tko vjerovao da će uspjeti. Baš te godine propala je web stranica Boo.com, kralja luksuza, Louisa Vuittona.

Od tek nekoliko desetaka do 46.228 zaposlenih

Kompleks 16 Alibabinih zgrada, koji je udaljen oko 45 minuta vožnje od središta Hangzhoua, grada u središtu Kine, djeluje doista impresivno, poput nekog novog europskog gradskog kvarta. Supermoderna arhitektura u kojoj dominiraju staklo i čelik, parkovi prepuni zelenila, radne prostorije pune sunca i zraka, stvaraju vrlo ugodan ambijent za rad.

Judy Tong, izvršna predsjednica tvrtke Cainiao, Alibabine tvrtke za dostavu roba, koja je bila domaćin skupini europskih novinara, odmah na početku razgovora ilustrirala je važnost Alibabe za Kinu. “Kada je 1999. počela s radom, Alibaba je imala svega nekoliko desetaka zaposlenih, a Hangzhou je bio selo s nekoliko desetaka tisuća stanovnika. Danas Alibaba ima 46.228 zaposlenih, a Hangzhou, koji mnogi danas smatraju jednim od najljepših kineskih gradova, ima oko 9 milijuna stanovnika.”

Judy Tong može se vjerovati, u Alibabi se zaposlila kao recepcionerka nekoliko mjeseci nakon osnivanja. Obavljala je praktički sve vrste poslova i danas zauzima jednu od najvažnijih kompanijskih funkcija. Preduvjet za uspješnu globalnu e-trgovinu je logistika i dostava u raznim državama. To Alibaba rješava preko svoje tvrtke Cainiao, kojoj je na čelu gospođa Tong.

Ove godine za prijevoz roba 11.11. iznajmljeno je više desetaka čartera aviona iz Amerike, Britanije, Njemačke i Japana. Šefica za odnose s javnošću Beckie Wang, odjela koji broji 100 ljudi, objasnila je kako je rijetka čast da netko s tako visoke funkcije kao Judy Tong, razgovara s novinarima, budući da se svakodnevno u centralu Alibabe slijevaju stotine poslovnih delegacija iz cijelog svijeta.

Judy Tong s našim reporterom
Judy Tong s našim reporterom

Srednja klasa kao generator razvoja Kine i svijeta

Jack Ma predviđa da će se u Kini, koja sada ima oko 300 milijuna pripadnika srednje klase, u sljedećih desetak godina taj broj povećati na pola milijarde ljudi. Kupovna moć Kineza brzo će rasti tako da će biti generator razvoja, ne samo Kine, nego i svijeta, zaključio je Ma te dodao kako je zahvaljujući Alibabi u Kini posao pronašlo gotovo milijun ljudi.

Judy Tong istakla je, pak, kako je cilj Alibabe da se online trgovinom, dakle, bez troška dostave i poreza, za nekoliko godina služi oko 2 milijarde potrošača širom svijeta. Istodobno Alibaba će nastojati otvoriti vrata Kine i svim velikim stranim brendovima. To golemo kinesko tehnološko i ekonomsko čudo, možda se najbolje prepoznaje u prostoriji za sastanke u kojoj se preko cijelog zida proteže golemi crni displej.

Na njemu se munjevitom brzinom, u realnom vremenu, mogu vidjeti svi relevantni podaci o artiklima kojima se trguje, broju kupaca, zemljama iz koje dolaze narudžbe… Budući je riječ o neizmjernom broju podataka, posjetitelji teško da mogu bilo što razumjeti, čak se ni broj trasankcija ne može uhvatiti budući se brojke okreću strelovitom brzinom. Ali, valja priznati, displej ostavlja zaista fascianantan dojam.

Proizvodi u roku 24 sata stižu do kupaca

Stariji menadžeri u kompaniji, Cecilia Guo, Liwei Ji, Violet Zhou, Albert Zheng i Summer Feng, objasnili su da svi proizvodi koji se naručuju preko najpoznatijeg Alibabina portala TaoBao, stižu na svaku adresu u Kini u roku 24 sata, dok za distribuciju po svijetu treba oko 72 sata. U Alibabi se može nabaviti doslovce sve: od elektroničkih proizvoda do igračaka za djecu, od kućanskih aparata do kozmetike, od odjeće do građevinskog materijala, od medicinskih preparata do obuće.

Postoji portal sa savjetima za mlade kineske majke, otvoren je site na kojemu se mogu ugovarati krediti, financijski servisi, a iznimno je posjećena i tražilica za spojeve… Za nekada najsiromašniju zemlju na svijetu, posljednjih desetljeća više od pola milijarde ljudi izašlo je iz zone siromaštva, a Alibaba je doista najefektniji simbol napretka i uspjeha.

Budući smo dan ranije posjetili Xie Fuzhana, guvernera Henan provincije koja broji 100 milijuna ljudi pa je veća od svake europske države, imali smo prilike usporediti ljude i ozračje u Alibabi s atmosferom koja vlada u državnim strukturama.

Alibaba i državne strukture kao nebo i zemlja

Judy Tong iznimno je samouvjerena i lijepa žena srednjih godina, odjevena po posljednjoj modi, elokventna, sažetih misli, konkretna u izričaju, u svakoj rečenici iznese barem jedan podatak. Nitko od njenih suradnika nije bio stariji od 40 godina, svi su bili casual odjeveni, vedri, vidljivo opušteni, bez pritiska hijerarhijske strogoće, sa sjajnim poznavanjem engleskog jezika i laptopima ispred sebe.

Bili su sušta suprotnost onomu što smo vidjeli u vladi provincije Henan. Tamo se već od prve vidi da ti ljudi dolaze iz posve drugog svijeta: staromodni po odijevanju, govore dugo i sporo, a ništa ne kažu, prepuni su fraza, a u radnim prostorima dominira uniformirani namještaj s golemim foteljama, kakvih ima doslovce u svakom kutku Kine.

‘Online trgovina od šopinga napravila zabavu’

Dok smo obilazili radne prostore Yoox Net-a-Porter Group u Milanu, najvećeg svjetskog online trgovca luksuznom robom na svijetu, Alba d Amica, šefica kompanijskih i međunarodnih kominikacija, otkrila nam je kako se u tvrtki predviđa da će do 2020. čak 90 posto narudžbi stizati s mobitela. “I to će biti još jedna revolucija u kojoj će aktivno sudjelovati naša tvrtka”, zaključila je, ne bez ponosa.

Zgrada u Milanu u kojoj se nalaze uredi Yooxa, izvan je svih standarda: golemi hodnici, moderno dizajnirani prostori, stakleni zidovi viši od dvadesetak metara, zaista impresioniraju i predstavljaju ugodan radni ambijent. Tu je zaposleno 400 mladih ljudi koji u prosjeku imaju oko 30 godina. Nakon što je Federico Marchetti ispričao do kakvih je sve podataka, zahvaljujući milijunima narudžbi i transakcija, došla njegova tvrtka, zaista više nema razloga čuditi se fenomenalnom uspjehu te kompanije.

“Stvorili smo bazu podataka koja nam daje veliku prednost pred konkurencijom. Proučavamo navike potrošača pa znamo što vole, što i kako naručuju, što vole gledati, ali ne kupuju, koliko se često vraćaju na naše stranice, što ih najviše zanima. Znate, online trgovina napravila je od šopinga zabavu”.

Spektakularnom spajanju Net-a-Portera i Yooxa, najvažnijem događaju u svijetu luksuznih proizvoda prošle godine, posredovao je Čedomir Komljenović, kao osobni savjetnik Johanna Ruperta, vlasnika kompanije Richemond. Iskoristio je svoje poznanstvo Natalie Massent, vlasnicom Net-a-Porter grupe, kultnog proizvođača modne odjeće za koju radi oko 300 modnih kreatora iz cijelog svijeta te Federicom Marchettija, vlasnikom Yooxa, da se sklopi posao u kojega je kompanija Richemond investirala rekordan iznos od 1,3 milijarde eura.

Nijemci najteži kupci, Japanci najetičniji

Premda, dakako, ne žele ogovarati svoje kupce, ipak nakon razgovora s više Yooxovih menadžera, shvatili smo kako Nijemce drže najtežim kupcima, Japance najetičnijim. Oni, naime, najmanje kupuju za radnog vremena, a najviše po noći i poslije ponoći pa se čini kao da nikada ne spavaju. Englezi vole kupovati poslijepodne i uvečer i, zanimljivo, siti su komunikacije za svojim zemljacima te žele razgovarati s Talijanima.

Španjolci najviše vole crvenu boju, Talijani ljubičastu, muškarci su više lojalni svojim brandovima nego žene, dok čak 65 posto transakcija naprave žene, osim u Kini. Marchetti kaže kako su utvrdili da od žena koje kupuju cipele, čak 2/3 ne kupuje ništa drugo. Žene kupci cipela su najfokusiranija skupina kupaca.

“Nakon što smo proanalizirali 8 milijuna narudžbi cipela, odlučili smo lansirati website samo s ženskim cipelama jer točno znamo što žene vole. Snaga informacija je nevjerojatna, ali mi u Yooxu koristimo i svoj dobro izvježbani komercijalni instinkt. Zajedno, to daje sjajne rezultate. Ne znam vam, dakako, odgovoriti na pitanje zašto žene, kad kupuju cipele, ne kupuju nešto drugo. Ali, znam da je to tako.”

Pogriješiti mogu samo u teoriji

Najviše u Yooxu ipak impresionira njihovo skladište u Bolonji. Iz prostora od 102.000 četvornih metara svaki dan izađe osam tisuća artikala. U prosjeku tu je uskladišteno oko 5,5 milijuna artikala. Kada stignu u skladište, njih se raspakira i zaštiti od mogućih oštećenja, a onda ih 50 fotografa snima u 55 studija. Oni dnevno naprave između 9 i 15 tisuća fotografija. Nakon toga proizvod se ponovno zapakira, ovaj puta u ukrasni papir i s mašnom, onda se označi i pripremi za isporuku.

Najveći dio posla u skladištu obavljaju roboti koji kruže skladištem te uzimaju robu iz kontejnera nevjerojatnom preciznošću. Alba d Amica objašnjava da je mogućnost pogreške samo teoretska, ne veća od 0,001 posto. “Zamislite da netko naruči Armanijevu haljinu, a mi mu pošaljemo Chanelovu kreaciju. Začas bi izgubili svaku vjerodostojnost.”