Četiri grada u Americi glasat će o uvođenju rigidnih zakona koji neizmjerno živciraju Coca Colu i Pepsi

Galasat će se o uvođenju poreza na gazirana pića

FOTO: Eric Kilby/Flickr

Četiri grada u SAD-u pripremaju se glasati o inicijativi koja bi mogla poprilično otežati život proizvođačima gaziranih pića. Kako piše Business insider, stanovnici Bouldera u Coloradu, San Francisca, Albanyja i Oaklanda u Kaliforniji 8. studenog odlučivat će o uvođenju poreza na sokove. Ukoliko zakoni prođu, kalifornijski gradovi gazirana pića taksirali bi s jednim centom po unci, dok bi u Boulderu taksa bila 2 centa.

Nedavno istraživanja pokazala bi da bi oporezivanje gaziranih pića dovelo do milijunskih ušteda u zdravstvenoj zaštiti, tvrde zagovornici inicijative. Po njihovim izračunima, poskupljenje bi dovelo do pada prodaje takvih pića od 20 posto, što bi, kažu, imalo direktan učinak na zdravlje stanovništva.

U kalifornijskim gradovima do 2018. godine bilo bi 4 posto manje slučajeva dijabetesa, dok bi do 2025. na području gdje se gazirana pića oporezuju bilo ukupno 6000 manje pretilih ljudi. Na područja San Francisca uštedjelo bi se 55 milijuna dolara u troškovima zdravstvene zaštite kroz 10 godina, kažu.

Slični primjeri već postoje

Protivnici inicijative tvrde da je studija politički motivirana. ”Ovo je politički manevar vanjskih interesnih grupacija koje se zalažu za oporezivanje koje svoju agendu guraju samo par dana pred izbore. Nadamo se da će stanovnici Zaljeva i Bouldera gledati na činjenice. Porezi na namirnice neće građane učiniti zdravijima, samo siromašnijima,” kaže Laura Kane, glasnogovornica organizacije imena Američka asocijacija piće.

Nekoliko gradova u SAD-u već je uspješno uvelo slične legislative. U Berkeleyju u Kaliforniji konzumacija gaziranih pića pala je za 22 posto u siromašnim naseljima nakon uvođenja cent-po-unci poreza na zašećerena pića. Slični su zakoni na snaziu i u Philadelphiji, i u nizu drugih država poput Velike Britanije, Francuske , Mađarske i Meksika.

Promjene kod velikih proizvođača pića

Velike kompanije koje proizvode gazirana pića, očekivano, žestoko se bore protiv ovakvih zakona. Već spomenuta Američka asocijacija pića, njihova najveća organizacija za lobiranje, već je potrošila milijune dolara u borbi protiv oporezivanja gaziranih pića.

Nutricionistički trendovi već gotovo dva desetljeća idu snažno protiv konzumacije šećera. Prodaja gaziranih pića po glavi stanovnika u SAD-u od 1998. godine pala je za čak 20 posto. Proizvođači pića protiv trendova se bore na dva načina, pokušavaju uvjeriti kupce da je konzumacija gaziranih pića i dalje u redu i investiraju u alternativne proizvode. Prošlog je tjedna PepsiCo najavila da će do 2025. godine dvije trećine njenih proizvoda imati 100 ili manje kalorija od dodanog šećera.