Nekad je nužno odabrati stranu

Čini se da Apple uvodi blokiranje oglasa na iPhoneu (da, ima veze s aplikacijom News)

Apple želi skrenuti medijski sadržaj na iPhone i otvoriti si novo medijsko i oglasno tržište

U dokumentaciji o novostima u Safariju koju je Apple poslao developerima, jedna je privukla posebnu pažnju. Prema tvrdnjama NiemanLaba koji prenosi informaciju, Apple je obavijestio programere da novi Safari ima Estenzije za blokiranje sadržaja u iOS sustavu. “Blokiranje sadržaja vašim ekstenzijama nudi brz i efikasan način blokiranja kolačića, slika, izvora, pop-upova i drugog sadržaja.”
Business Insider piše da je tražio od Applea da pojasni znači li to da će omogućiti blokiranje reklama u aplikacijama i ekstenzijama Safarija ali Apple još nije poslao dogovor. Većina medija koji su jučer na internetu komentirali ove informacije, od Financial Timesa preko proizvođača programa za blokiranje oglasa do The Next Web portala, tumači ih kao Appleovu namjeru da na neki način omogući blokiranje oglasa.

Blokiranje oglasa postaje mainstream

Bio bi to novi veliki udarac za izdavače na internetu jer se većini poslovni model temelji na online oglasima kojima financiraju besplatan sadržaj za čitatelje. Appleova najava je prvi put da blokiranje oglasa ulazi u mainstream.

U zadnjih godinu dana broj ljudi koji koriste programe za blokiranje narastao je 70 posto i danas ih je 144 milijuna. Prema prognozama PageFaira i Adobea, ove godine bit će ih još 50 posto više. Trend je očigledan i Apple se želi probližiti toj populaciji. Pretpostavlja se da će omogućiti blokiranje oglasa samo uspomoć posebnih aplikacija za to. Ali mogućnost je ipak zabrinjavajuća. Više od 50 posto ljudi čita internetske medije na mobitelima, korisnici iPhonea i iPada prema svim statističkim podacima izdavačima donose najveću vrijednost.

Adblock Plus bi se trebao bojati iOS9

Kompanije specijalizirane za blokiranje oglasa dosad su se teško probijale na mobilne uređaje, najjači Adblock Plus na kraju je razvio vlastiti Android browser jer je Google micao njihove ekstenzije iz Pay Storea uz objašnjenje da krše pravilo o ometanju rada drugih aplikacija. Adblock Plus Googleu godišnje uzme 6,6 milijardi dolara prihoda od oglasa. na App Storeu su od siječnja ali može im se dogoditi da ih Appleov blokator ubije.

Kad se tome dodaju napadi direktora Applea Tima Cooka na američke kompanije koje skupljaju podatke o korisnicima da bi im servirale oglase (čitaj Facebook i Google), jasno je da Apple mijenja politiku kako bi si oslobodio novi prostor na tržištu. Apple također ima odjel za serviranje oglasa iAd. On donosi svega 487 milijuna dolara godišnje što je prema podacima eMarketera 0,3 posto ukupnog prihoda kompanje, ali moglo bi postati ozbiljnije. Sve ovo treba promatrati u kontekstu Appleovog silovitog ulaza u distribuciju medijskog sadržaja na internetu.

Sve treba promatrati u kontekstu aplikacije News

Facebook je nedavno već pojačao stres medijskoj industriji, kad je sa šest velikih medija među kojima su CNN, Der Spiegel, BuzzFeed i The New York Times, dogovorio da će dio njihova sadržaja korisnici moći čitati samo na toj društvenoj mreži što znači da više praktički neće morati stvarati promet na portalima tih medija. Apple je na svojoj konferenciji početkom tjedna najavio novu aplikaciju News na iOS9, koja će agregirati medijski sadržaj prema interesima korisnika i slagati ga slično kao Flipboard.

Već imaju ugovore s The New York Timesom, Wiredom i ESPN-om. Izdavačima nude sav prihod od oglasa ili 70 posto od prodaje preko iAd sustava. Prema tvrdnjama NiemanLaba, čini se da bi svi osim najvećih izdavača bili spremni odabrati da Apple prodaje oglase u njihovo ime. Apple, dakle, razmišlja o tome da medijski sadržaj s browsera kanalizira ravno u svoju aplikaciju i tamo ga pokuša monetizirati, a možda čak i u aplikacije partnerskih medijskih kuća iako se pokazalo da one nisu osobito popularne za čitanje vijesti u odnosu na Facebook, Twitter, WhatsApp i ostale. Javit ćemo vam kako se Apple izjasnio oko blokiranja oglasa.