Facebooku prvi puta u 18 godina pao broj dnevno aktivnih korisnika; TikTok i YouTube otimaju mlađu publiku

Vrijednost dionice im je zbog toga pala za 20 posto

Facebook CEO Mark Zuckerberg sits during a break in a joint hearing of the Senate Commerce, Science and Transportation Committee and Senate Judiciary Committee on Capitol Hill April 10, 2018 in Washington, DC. - Facebook chief Mark Zuckerberg took personal responsibility Tuesday for the leak of data on tens of millions of its users, while warning of an "arms race" against Russian disinformation during a high stakes face-to-face with US lawmakers. (Photo by Brendan Smialowski / AFP)
FOTO: AFP

Otkako je stvoren, prije 18 godina, Facebookov broj mjesečno aktivnih korisnika bio je u konstantnom rastu – nekad većem, nekad manjem. No, uvijek je bio pozitivan trend. Međutim, iz kompanije su izvijestili kako su zabilježili prvi pad broja mjesečno aktivnih korisnika otkako postoje, uz slabiji porast zarade od oglašavanja od očekivano. Efekt toga bio je značajan pad vrijednosti dionice od oko dvadeset posto, čime je izbrisano oko 200 milijardi dolara tržišne vrijednosti.

Broj korisnika Facebooka, Instagrama i WhatsAppa ne samo da je stagnirao, već je broj mjesečno aktivnih korisnika Facebooka pao za oko milijun u Sjevernoj Americi. To je problematično budući da je Facebook platforma na kojoj kompanija zarađuje najviše novaca od oglašavanja. Točnije, broj mjesečno aktivnih korisnika pao je s 1,93 milijarde na 1,929 milijardi. Analitičari su, ističe CNBC, predviđali rast broja mjesečno aktivnih korisnika na 1,95 milijardi.

TikTok im radi probleme

Iz kompanije su i priznali kako je pad oglašavanja vjerojatno uzrokovan sve snažnijom konkurencijom od TikToka i YouTubea, dok su istovremeno oglašivači smanjili svoje budžete. Osnivač Facebooka Mark Zuckerberg je tako rekao kako je dio publike, pogotovo oni mlađi, počeo napuštati Facebook za njihove rivale. Istovremeno je Meta, krovna kompanija nad Facebookom i drugi najveća platforma za online oglašavanje nakon Googlea, imala problema zbog novih postavki zaštite podataka korisnika Appleovih platformi.

Promjene koje je Apple napravio otežale su kompanijama targetiranje, odnosno ciljano oglašavanje, te način na koji se mjeri učinak oglasa. Zbog toga bi Facebook i Instagram mogli imati goleme gubitke od 10 milijardi dolara ove godine, tvrdi Metin izvršni direktor financija, Dave Wehner.

Zuckerberg je optimističan

Premda je Facebook implementirao funkcije u svoje aplikacije kojima bi se trebao boriti protiv konkurencije, poglavito TikToka koji je u vlasništvu kineskog tehnološkog giganta ByteDance, kompanija zarađuje znatno manje od tih rješenja u usporedbi s tradicionalnim feedovima na Facebooku i Instagramu.

Unatoč toga, Zuckerberg je izjavio kako je uvjeren da će im se investiranje u te nove video funkcije na kraju isplatiti, kao što su im se isplatile funkcije mobilnog oglašavanja i Instagram Storiesa. “Naši timovi rade poprilično dobro, a proizvodi nam napreduju vrlo brzo. Stvar je u tome, što je poprilično jedinstveno, da je TikTok već sada postao veliki konkurent, a i nastavlja rasti velikom brzinom”, izjavio je Zuckerberg.

Godinama stagniraju u SAD-u i Europi

Dakle, Facebook je do sada bio platforma koja je bilježila konstantan rast. No, problemi su krenuli i prije ove godine. Prošlih godina, rast Facebooka se zaustavio u Europi i SAD-u, no do sada nije usporavao u ostalim dijelovima svijeta. Facebook je povrh svega sve manje popularan među mlađim korisnicima, što i sami priznaju, a najviše im šteti TikTok.

S druge strane, Facebook je prošle godine najavio da se preimenuje u Metu, te da se fokus kompanije sada usmjerava u građenje Metaversea, koji su opisali kao “virtualni svijet budućnosti”. No, Metaverse nije ni blizu dovršetka ili lansiranja. Kompanija snažno investira u taj projekt uglavnom zbog toga što je Zuckerberg uvjeren da je to sljedeća velika stvar za koju postoji velik interes. Vrijeme će pokazati je li bio u pravu i je li investicija teška milijarde ustvari isplativa.

Meta je i dalje profitabilna

Unatoč tim problemima, Meta je i dalje profitabilna kompanija. Prošle godine imali su 40 milijardi dolara profita, koji im dolazi uglavnom od oglašavanja. Istovremeno su im neke druge divizije unutar kompanije zabilježile gubitke, poput Reality Labsa, odjeljka zaduženog za razvoj VR naočala Quest, VR softvera i nadolazećih AR naočala, odnosno naočala za proširenu stvarnost. Reality Labs je prošle godine izgubio 10,2 milijarde dolara, a imao je prihod od 2,3 milijarde.

Iz Mete još uvijek nisu objavili koliko su prodali Questova, no procjenjuje se kako broj ne premašuje 10 milijuna. Zuckerberg je pak najavio kako će sljedeće VR naočale biti skuplje od dosadašnjih, a ranije je i najavljivao kako u Reality Labs kani investirati značajnu količinu novaca.