Fiat Chrysler optužen je za varanje na ispušnim plinovima. No, situacija možda nije tako dramatična kao što je bila za VW

Nakon objave vijesti, dionica je pala za 18 posto, no počela se oporavljati

FOTO: AFP

Američke vlasti optužile su Fiat Chrysler (FCA) za varanje na motorima više od 100 tisuća svojih dizelskih automobila u SAD-u kako bi umanjio stvarnu razinu ispušnih plinova. Tvrde da su učinili isto što i Volkswagen. Američka agencija za okoliš (EPA) tvrdi da je kompanija u Jeep Cherokee i kamionete Dodge Ram 500 (proizvedene između 2014. i 2016. godine) ugradila programe koji iskrivljuju rezultate ekoloških testova i prikazuju ih ekološki prihvatljivijima.

Cijene dionica Fiat Chryslera prvo se u četvrtak, nakon prve objave vijesti, srušila za oko 18 posto, ali već se u petak počela oporavljati, jer se pretpostavlja da potencijalne financijske posljedice za Fiat neće biti ni blizu onima kakve su nakon dizel skandala u rujnu 2015. određene Volkswagenu.

Do 4,6 milijardi dolara troškova

“Optužbe protiv Fiat Chryslera mogle bi rezultirati kaznom i do 44.439 dolara po vozilu”, kazala je za Bloomberg Cynthia Giles iz agencije za okoliš. Ukupna kazna mogla bi narasti na oko 4,6 milijardi dolara, gledano prema troškovima povlačenja po vozilu i broju prodanih vozila u razdoblju od 2014. i 2016. No, kada je otkriven dizel skandal s Volkswagenom, kompaniji su prijetil troškovi od oko 18 milijardi dolara.

Prema pisanju Forbesa, analitičari tvrde da je glavna razlika između Fiat Chryslera i Volkswagenovih prijestupa taj da su njemački prijestupi učinjeni s predumišljajem jer je Volkswagen namjerno ugrađivao sustave za manipuliranje rezultatima mjerenja ispušnih plinova. U slučaju Fiata, ako se optužbe dokažu, navjerojatnije je riječ u slučajnoj pogrešci ili tehničkom problemu, piše Forbes.

Marchionne odbacio optužbe

Prema izvješću EPA-e, Fiatov dizelski sustav ima osam kontrolnih uređaja koji pod određenim uvjetima mijenjaju emisije vozila, a koje kompanija nije otkrila. No nisu svi takvi sustavi namijenjeni za manipuliranje rezultatima emisija, kazao je John German iz Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz.

“Fiat Chrysler vjeruje kako sustavi za kontrolu emisija zadovoljavaju sve zakonske propise”, stoji u službenom priopćenju. “Smatramo da nismo napravili ništa što bi, prema našem mišljenju, bilo nezakonito”, izjavio je izvršni direktor Fiat Chryslera Sergio Marchionne za Wall Street Journal. Istaknuo je da je “ovaj slučaj potpuno drugačiji od Volkswagena”.

Analitičar Citi Researcha kaže da ovo nije prvi put da je kontrola emisija na vozilima Fiat Chryslera dovedena u pitanje, pa slučaj vrlo vjerojatno neće biti odbačen kao slučajni nesporazum. “No postoji ključna razlika u odnosu na Volkswagen – još nije utvrđeno da se radi o uređaju za iskrivljavanje rezultata”, izjavio je analitičar Michael Tyndall za Forbes.