Filmski studiji razmišljaju o neobičnom potezu; da ljudima daju da doma gledaju filmove dva tjedna nakon kino premijera

Kinima se, očekivano, ova ideja baš i ne sviđa pretjerano

FOTO: Rogue One: A Star Wars Story

U pokušaju da malo ožive naviku gledanja filmova koja već neko vrijeme stagnira, holivudski studiji razmišljaju o tome da fanovima, po nešto višim cijenama, ponude unajmljivanje novih filmova kod kuće samo dva tjedna nakon premijere u kinima, piše Bloomberg.

Cijene najma novih filmskih naslova kod kuće kretale bi se između 25 i 50 dolara po filmu, što je isti iznos koji treba izdvojiti za dvije kino ulaznice u kinima u New Yorku i Los Angelesu. Šef Time Warnerovog Warner Brosa Kevin Tsujihara izjavio je kako je već imao konstruktivan razgovor s kinoprikazivačima o premium ponudi filmova koji će se moći gledati kod kuće.

Na pomolu rat s kinoprikazivačima?

“Radimo na stvaranju novog prozora”, izjavio je Tsujihara. “Ipak, bez obzira na to što se dogodi, ili ne dogodi, odnosno hoćemo li uspjeti postići nekakav sporazum, moramo potrošačima ponuditi veći izbor u manje vremena.” Comcastov Universal Pictures je u četvrtak izjavio da pregovara kinoprikazivačima kako filmove učiniti dostupnima u kraćem vremenu.

Naravno, ovaj plan bi mogao izazvati rat s kinoprikazivačima. Kina i dalje stvaraju ozbiljan udio u prihodima od filmova. Regal Entertainment Group i Cinemark Holdings, dva najveća američka kino lanca, dosad su odlučno odolijevali holivudskim napadima na ekskluzivnost koji kinoprikazivači imaju u pogledu novih filmskih naslova. I pritom su vrlo uvjerljivi.

Prošle godine bojkotirali su filmove Paramount Picturesa jer su pušteni u kućne videoteke sedam tjedan prije premijere u kinima. Cinemark, treći najveći kino lanac u Sjedinjenim Državama, još je u studenom priznao da su obavljeni preliminarni pregovori s nekoliko filmskih studija o premium ponudi filmova na zahtjev, no nisu ponudili nikakve detalje tih razgovora.

Stagnacija traži promjene zastarjelih modela

Ranije puštanje filmskih naslova moglo bi preokrenuti dugogodišnju tradiciju industrije, koja je, doduše, uspostavljena prije pojave TV-a na zahtjev, streaminga i videorekordera. Kino lanci, uključujući Cinemark, nekada su imali i šest mjseca ekskluzivnih prava na nove filmove. Posljednjih godina, prema podacima Nacionalnog udruženja kino vlasnika, to se smanjilo na oko 90 dana. Do trećeg kvartala 2016. godine, neki su se filmski naslovi našli u online ponudi dva mjeseca i 26 dana nakon premijere u kinima.

Stagnacija biznisa s kućnim rentanjem filmova stavlja dodatni pritisak na studije da potraže alternativni aranžman. Prihodi od ovog segmenta poslovanja prošle su godine rasli samo jedan posto, na tek 18 milijardi dolara, prodaja DVD-a pala je za 12 posto, a prihod od prodaje ulaznica u Sjedinjenim Državama rastao je 2,1 posto na 10,7 milijardi dolara.

Trebat će definirati gomilu detalja

Izvršni direktor 21st Century Foxa James Murdoch ovu je temu načeo u rujnu na konferenciji s investitorima. Propitkujući suluda zadržavanja koje su nametnuli vlasnici kina, a koji filmovima stvaraju velike probleme, Murdoch je izjavio: “Naša biznis pravila ne zanimaju sve te obitelji koje jednostavno žele pogledati film.”

U svakom slučaju, filmski studiji i kinoprikazivači morat će definirati mnogo detalja suradnje. Dok neki direktori filmskih studija traže da novi filmovi postanu dostupni za kućno gledanje nakon samo dva tjedna prikazivanja u kinu, drugi kažu da bi se to razdoblje moglo produžiti na četiri tjedna. Cinemark je napomenuo da su svi ovi razgovori samo preliminarni i još ništa nije dogovoreno.

To bi moglo značiti da će studiji možda raditi na razvoju drugih strategija. Između ostalog, moraju odlučiti hoće li oglašavati filmove izravno potrošačima ili kroz različite posrednike, primjerice Appleova iTunesa ili TV operatere.

‘Svi su pod pritiskom uvođenja inovacija’

Osim toga, u prethodnim raspravama koje se se doticale ranijeg puštanja filmova, kino vlasnici su tražili kompenzaciju zbog rizika koje bi novi model distribucije eventualno značio za kina. Ne treba zaboraviti da se naknade koje kablovske kuće i servisi poput Netflixa plaćaju za filmove formiraju prema prodaji kino ulaznica. Dakle, sve što bi rezultiralo manjim prihodima od karata moglo bi se negativno odraziti na biznis studija s rentanjem filmova kod kuće.

“To je čvor koji je jako teško raspetljati”, ocijenio je Barton Crockett, analitičar u FBR & cO. Svima je jasno da se ukusi potrošača mijenjaju i svi su pod pritiskom uvođenja inovacija. Ali preslagivanje tog sustava pokazalo se jako izazovnim, što znači da bi “od svega moglo biti jako puno razgovora, a jako malo promjena”.