Nekad je nužno odabrati stranu

Hrvatske vlasti nisu baš sretne s Uberom, izdvojili smo neke primjere kako to izgleda u ostalim zemljama

Uberov pravni status varira od zemlje do zemlje u Europskoj uniji

Uber aplikacija
FOTO: AFP/AFP PHOTO

Prošli je utorak pred Europskim sudom pravde počelo saslušanje vezano za pritužbu jednog španjolskog taksi operatera iz 2014. godine, koji se zbog nepoštene konkurencije žalio na Uber. Presuda, koja se ne očekuje prije ožujka, trebala bi ocijeniti hoće li se Uber u Europi tretirati kao pružatelj usluga transporta ili digitalna platforma. Europski sud pravde trebao bi tako dati nacrt buduće koegzistencije Ubera i njihovih rivala.

U isto vrijeme, u Hrvatskoj će o daljenjem Uberovom poslovanju odlučiti Vlada. Ministar Oleg Butković krajem je prošlog tjedna rekao da Uber u Hrvatskoj posluje nelegalno jer njihovi vozači ne posjeduju dozvole za auto-taksi prijevoz, koje izdaje nadležno tijelo državne uprave u županiji, a predviđene su Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu.

No, u utorak je Butković najavio liberalizaciju tržišta taksi usluga. “Nisam protiv liberalizacije tržište, a i osnovana je radna skupina koja će raditi na zakonskoj regulativi”, rekao je Butković, javlja Index.

Uberov status varira od zemlje do zemlje

Neke zemlje i regije u potpunosti su zabranile Uber jer ne podliježu državnim zakonima. U drugim državama zabranjene su samo njihove određene usluge, poput kontroverznog UberPopa, koji omogućava bilo kome da vozi za Uber. UberX, usluga koja je pokrenuta u Hrvatskoj, podrazumijeva korištenje profesionalnih vozača.

U sklopu nje, Uber provjerava svu potrebnu dokumentaciju vozača, jesu li osuđivani te odgovara li njihovo vozilo Uberu. Uberov pravni status varira od zemlje do zemlje, a mi smo izdvojili konkretne primjere na koji način su neke zemlje u Europi riješile problem s njihovim poslovanjem.

1. Francuska

U lipnju ove godine, sud u Francuskoj proglasio je tvrtku Uber i njezina dva direktora krivima za pružanje nelegalne usluge prijevoza te obmanjujuću komercijalnu praksu, te tvrtku kaznio s 800.000 eura. UberPop servis, jeftina usluga koji su obavljali vozači amateri, u Francuskoj je zabranjena, ali je Uberu i dalje omogućena usluga s profesionalnim vozačima koji imaju sve potrebne dozvole za obavljanje usluge prijevoza.

2. Njemačka

U lipnju ove godine, regionalni sud u Frankfurtu također je zabranio UberPop uslugu koju su obavljali vozači amateri. Ova presuda značila je da Uber može biti kažnjen za kršenje lokalnih zakona o prijevozu, ukoliko njihovi vozači obavljaju usluge prijevoza bez potrebnih dozvola. Iako je njihovo poslovanje u Njemačkoj već dvaput zabranjeno, Uber tamo trenutno posluje, ali samo njihova usluga UberX, koja je usklađena s njemačkim propisima.

3. Španjolska

U prosincu 2014. godine, sud je nakon niza prosvjeda taksi udruga naredio da Uber mora prestati s radom u Madridu. U svojoj odluci o privremenoj zabrani, sudac je rekao da Uberovi vozači nisu imali službeno dopuštenje za obavljanje prijevoza te da štete taksi industriji. Više od godinu dana nakon ove zabrane, u ožujku 2016., Uber se vratio u Španjolsku. Pokrenuli su UberX uslugu, koju obavljaju isključivo profesionalni vozači koji posjeduju dozvole.

4. Italija

UberPop proglašen je ilegalnim i u Italiji. Sud u Milanu odlučio je da Uber svojom aplikacijom stvara “nelojalnu konkurenciju” te da se tvrtka mora podrediti istim standardima kao i javne taksi službe. Inače, talijanski taksisti su strogo reugulirani i postoje stroga ograničenja što se tiče dostupnosti taksi dozvola. Usluga UberX, koja koristi profesionalne vozače koji posjeduju potrebne dozvole, u Italiji je i dalje dozvoljena.

5. Danska

Krajem prošlog mjeseca, Uberov vozač osuđen je zbog kršenja zakona o taksi prijevozu. Visoki sud priopćio je kako vozač nije imao dozvolu za rad kao vozač taksija te da njegovo vozilo nije bilo registrirano kao taksi vozilo. Ova sudska odluka proglasila je Uberovu uslugu UberPop ilegalnom, no još nije poznato hoće li se vozač žaliti Vrhovnom sudu.