Odustani // Pritisni ENTER za pretraživanje
Biznis & tech

Izgleda da je Rusija na putu izlaska iz recesije. Strane kompanije, već neko vrijeme, ulažu dosta ozbiljan novac

Strane kompanije najavljuju ulaganja u trgovačke lance i tvornice

moscow-wikipedia
Pošalji Podijeli Tweetaj

Čak i prije nego što su američki izbori pobudili nadu u toplije odnose s Kremljom, zapadne kompanije su procijenile da bi ruska ekonomija uskoro mogla izaći iz višegodišnje hibernacije. Veliki trgovački lanci, poput švedske Ikee i francuskog DIY maloprodajnog lanca Leroy Merlin, odlučili su investirati milijarde dolara u nove trgovine i tvornice, računajući da će se ruski potrošači konačno izvući iz dvogodišnje recesije, piše Bloomberg.

Ikea će u sljedećih nekoliko godina uložiti 1,6 milijardi dolara u otvaranje novih trgovina. Leroy Merlin je u rujnu najavio plan udvostručavanja trgovina u Rusiji težak dvije milijarde dolara. Pfizer u Rusiji gradi novu tvornicu, a Mars proširuje svoje postrojenja za proizvodnju žvagaćih guma i hrane za kućne ljubimce.

Vrijeme za investicije

“Sada je trenutak za investicije”, tvrdi Walter Kadnar, šef Ikee za Rusiju. Ikea je u Rusiji prije pet godina otvorila trgovinu, a ove jeseni su u pogon pustili tvornicu namještaja smještenu u blizini St. Petersburga, vrijednu 60 milijuna dolara, i kupili zemljište za treći mega trgovački centar u blizini grada. “Snažno vjerujem u dugoročni potencijal ruskog tržišta.”

Kako je zemlja nakon koflikta sa zapadom prije dvije godine potonula u recesiju, strane investicije su se zamrznule. Mnoge zapadne kompanije, primjerice General Motors, obustavile su svoje operacije na ruskom tržištu. Za one koji su ostali, sada je vrijeme za povećanje ulaganja ako se žele uspješno nositi s konkurencijom.

Pad rublje srezao vrijednost lokalne zarade kompanija u dolarima i eurima, no s druge strane, drastično je smanjio troškove proizvodnje. Prema nekima, proizvodni troškovi u Rusiji sada su niži nego u Kini.

Prognoze rasta i strane investicije

“Posljednje dvije-tri godine su bile katastrofalne”, kaže Frank Schauff, izvršni direktor udruženja europskih poduzetnika u Moskvi. “Sada, kako se tečaj rublje stabilizirao, situacija se mijenja, a prognoze za rusku ekonomiju predviđaju gospodarski rast.”

Prema podacima ruske centralne banke, ove je godine već zabilježen određen pozitivni pomak. Izravne strane investicije su u prvih devet mjeseci ove godine narasle na 8,3 milijarde dolara, dakle iznosile su osjetno više od 5,9 milijardi dolara zabilježenih u 2015.

Iako je to i dalje znatno ispod razina prije početka ukrajinske krize, koja je, u kombinaciji sa sankcijama Sjedinjenih Država i Europe, snažnog pada cijene nafte i pada vrijednosti rublje, natjerala mnoge velike kompanije da odustanu od investicija.

Geopolitički optimizam

Ipak, iako skroman, rast stranih ulaganja je svejedno dobra vijest za izgladnjelu rusku ekonomiju. Kompanije su i dalje pomalo oprezne zasad i dalje suzdržavaju od ulaganja u širenje biznisa, što je vidljivo iz podatka da su kapitalne investicije u prvih devet mjeseci niže za 2,3 posto. Ruska vlada očekuje tek umjereni oporavak od 0,8 posto rasta u sljedećoj godini.

Posljedice recesije bitno su utjecale na kupovnu moć u Rusiji. Prema podacima Sberbanke, srednji sloj, koji predstavlja ciljano tržište za većinu stranih investitora, u posljednje se dvije godine smanjio za 14 milijuna ljudi.

Predsjednik Američke gospodarske komore u Rusiji Alexis Rodzianko je za Bloomberg istaknuo da su geopolitičke tenzije otjerale strane investitore. No, izborom Donalda Trumpa, koji je tijekom kampanje redovito hvalio ruskog prdsjednika Vladimira Putina i dovodio u pitanje sankcije Rusiji, to bi se moglo znatno promijeniti. “Trump je mnogo otvoreniji u pogledu američko ruskih odnosa”, napominje Rodzianko.

Lonci i lipstick efekt

Za kompanije koje se nisu dale obeshrabriti političkim okolnostima, prilagodba na pad vrijednosti rublje, čija je vrijednost u odnosu na početak krize 2014. pala za oko 50 posto, iziskivala je popriličnu domišljatost.

Ikea prodaje manje skupih proizvoda, poput kuhinja, ali više posuđa i sitnih kućanskih predmeta za Ruse koji sada više kuhaju doma jer si ne mogu priuštiti restorane. U trgovačkim lancima primjetan je indeks ruža ili tzv. lipstick effect, kojim se opisuje trend rasta prodaje šminke, donjeg rublja i sličnih manjih luksuza u recesiji, dok istovremeno skuplji brendovi odjeće i obuće bilježe pad prodaje.

Ikea i drugi veliki strani igrači kažu da im je prodaja, računata u rubljama, tijekom protekle dvije godine zapravo rasla. Ukupno, maloprodaja je u Rusiji pala za 5,3 posto, dok je godinu ranije pad iznosio 10 posto.

Korištenje pada rublje

“Primjećujemo znakove poboljšanja”, izjavila je Indra Nooyi, direktorica američke multinacionake PepsiCo. Čak i nakon pada rublje, Rusija je i dalje, iza Sjedinjenih Država i Meksika, njihovo treće najveće tržište. Nakon što je Kremlj zabranom uvoza raščistio tržište, PepsiCo je dosta povećao proizvodnju sireva. Najavili su izgradnju nove tvornice dječje hrane južnoj Rusiji, a vrijednost investicije se procjenjuje na 40 milijuna dolara.

Strane kompanije su iskoristile pad rublje i povećale lokalnu proizvodnju. Ikea u sljedećih nekoliko godina namjerava povećati udio proizvoda iz Rusije na 80 posto, a neke proizvode, poput kreveta na sklapanje i zavjesa proizvedenih u Rusiji, već počela izvoziti u druge zemlje.

Borbe s birokracijom i korupcijom

Naravno, lokalna birokracija u Rusiji i dalje predstavlja priličan problem mnogim stranim investitorima. Iako je Rusija ostvarila određeni napredak na Doing Business ljestvici, čini se da su veliki strani igrači i dalje česta meta.

Zbog sukoba s lokalnim vlastima i korupcijskih skandala, Ikea je već dva puta prijetila da će obustaviti sve investicije. Samo prošloga mjeseca, pokrenuta je kaznena istraga zbog neplaćenog poreza od prije pet godina, za koji kompanija tvrdi da je u cijelosti podmirila. Osim poreza, kompanija imaju još nekoliko sudskih procesa zbog sporova iz devedesetih godina.

“Takve nas situacije, u kojima se pojave nekakvi problemi iz prošlosti koje smo već razriješili i platili, usporavaju i ometaju”, objasnio je Milen Gentchev, direktor za Ikea centre u Rusiji. “Ipak, to ne utječe na naše uvjerenje da moramo biti prisutni na ruskom tržištu.”

Podijeli 30 Tweetaj 0 Pošalji E-mailom
Ovaj članak ima komentara. Klikni ovdje za čitanje.

Prijava na Newsletter

Odustani