Nekad je nužno odabrati stranu

Izgleda da se nekad ugledni bankar, danas medijski moćnik, malo osramotio u projektu LNG terminala

Ministar Panenić otkrio je da Luković lobira za neozbiljne investitore

07.11.2012., Zagreb - Franjo Lukovic, predsjednik uprave Zagrebacke banke
Photo: Patrik Macek/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Izgradnja LNG terminala na Krku, javlja Novi list, korak je bliže realizaciji. Tvrtka LNG Hrvatska, koja upravlja projektom, navodno je odabrala tri ključna investitora kao potencijalne ulagače u gradnju terminala.

Radi se, kažu u Novom listu, o europskom investicijskom fondu Marguerite, španjolskoj kompaniji Enagas koji upravlja s nekoliko LNG terminala u Europi, te konzorciju koji trenutno upravlja jednim litavskim terminalom.

https://twitter.com/dlCroatia/status/725794772300890112

Energetski fond Marguerite čini šest europskih financijskih institucija – Europska investicijska banka, poljska PKO Bank Polski SA, njemački KfW, francuska Caisse des dépôts et consignations, talijanska Cassa Depositi e Prestiti, španjolski Instituto de Crédito Oficial. Fond ulaže u energetske i infrastrukturne projekte u Europi, poput plinovoda, autocesta, a nalazi se i među ulagačima u gradnju nove zagrebačke zračne luke.

Lukovićevi partneri nudili 4,7 milijardi eura

Iako bi investirati u LNG terminal želio i kanadski konzorcij “The Development Group”, u sklopu kojeg je i desetak hrvatskih firmi, ministar gospodarstva Tomislav Panenić nazvao ih je neozbiljnima. Tu grupu u Hrvatskoj je predstavljao Franjo Luković, nekadašnji predsjednik Uprave Zagrebačke banke, danas predsjednik Nadzornog odbora izdavačke kuće Europapress holding.

“Osobno se čudim medijskoj pažnji koja je posvećena tom projektu o kojem jako malo znamo”, izjavio je ministar gospodarstva Tomislav Panenić. “Bili su i kod mene osobno, konkretno gospodin Luković prije dva mjeseca i prezentirao je da su zainteresirani da budu jedni od mogućih investitora. Međutim, ni tada ni nakon toga nisam dobio nijedan jedini dokument kojim bi se opravdale njihove tvrdnje za investiciju tešku 4,7 milijardi eura”, kazao je Panenić u Dnevniku HRT-a, otkrivši tako lobiranje medijskog djelatnika.

Sumnje u namjere kanadskih investitora

“S obzirom na iskustvo s kanadskom grupacijom, koja je i 2013. planirala u Pločama megalomanski projekt, daje mi za pravo da sumnjam u namjere da bi to bio ozbiljan projekt. A kada bi se napravile same analize, jasno bi se pokazalo da je to projekt koji nema ekonomsku opravdanost na način na koji se prezentira javnosti”, jasan je bio Panenić.

Tportal je kontaktirao bivšeg ministra gospodarstva Ivana Vrdoljaka da provjeri njegovo mišljenje o grupi investitora koju predstavlja Luković, međutim, on nije htio govoriti o tom pitanju. Umjesto njega, s tportalom je razgovarao, kako kažu, nekadašnji suradnik ministra Vrdoljaka.

Kanadska vlada nikad nije čula za taj konzorcij

‘Nakon što nas je The Development Group kontaktirao zvali smo kanadsko veleposlanstvo da saznamo o kome se radi i jesu oni spremni s njima doći u ministarstvo na sastanak. Iz veleposlanstva su nam odgovorili kako im je taj konzorcij nepoznat. Gledajte, da netko ozbiljno misli uložiti 4,7 milijardi eura, onda bi ga pratio premijer s čitavom vladom’, rekao nam je naš sugovornik.

08.09.2008 Rijeka - Sustav jadranskog naftovoda - terminal Omisalj, projekt
Vlada je skolnija plutajućem nego kopnenom terminalu PIXSELL

U grupaciji hrvatskih tvritki koje su stale uz Kanađane nalaze se, javlja tportal, Siemens, Končar, Pastor, Tehnika, Dalekovod, Allianz i Zagrebačka banka, Ivicom, EIHP i Uljanik. Predstavnik jedne od tvrtaka rekao nam je kako su čitavu priču shvatili vrlo ozbiljno upravo zbog sudjelovanja Franje Lukovića.

Predsjednik Uprave Končara Darinko Bago izjavio je za tportal kako su od Kanađana nisu dobili odgovore na pitanja vlasničko-poslovne prirode vezano za projekt. ”Od kanadske strane sad očekujemo konkretne poteze”, izjavio je Bago.

Plutajući terminal u Hrvatskoj je ponajviše ideja i želja SAD, kojima je u interesu krenuti s izvozom na što više europskih terminala. Da je realizacija LNG terminala izvjesna potvrdio je u srijedu i
direktor tvrtke LNG Hrvatska Mladen Antunović.

“Izgradnja LNG terminala je hrvatski i europski strateški projekt i nalazi se na listi europskih projekata od zajedničkih interesa, kao i na listi prioriteta za područje srednje i istočne Europe, zbog čega je Europska komisija financirala njegovu pripremu s bespovratnih pet milijuna eura”, rekao je.

O ulagačima nakon dogovora o plutajućem terminalu

Doznaje se da će službeno imena ulagača biti objavljena tek kada bude postignut konačni dogovor upravo o gradnji plutajućeg terminala umjesto velikog kopnenog. Plutajući terminal je usidreni brod uz koji pristaje brod s ukapljenim, tekućim plinom, i na kojem se taj tekući plin regasificira, odnosno vraća u plinovito stanje. Na takvom terminalu nema skladišta, već samo plinovod kojim plin odlazi dalje u sustav.

Prema riječima ministra Panenića, vlasnik zemljišta na kojem bi se trebao graditi terminal je Dina Petrokemija i nitko od onih koji polažu pravo na zemljište nema pravo prvokupa, niti ima riješene imovinsko-pravne odnose. Naime, Kanađeni su objavili da su već gotovo vlasnici zemljišta kojeg su preuzeli preko založnog prava austrijske agencije HETA nad njim.

“Zemljište može biti prodavano samo na ročištima Trgovačkog suda u Rijeci, koja do sada nisu sazvana”, pojasnio je Panenić. No, ako Kanađani ipak dođu do vlasništva nad zemljištem na Krku, a Vlada ih pokuša razvlastiti radi vlastite gradnje terminala, ovi ulagači bi države mogli tražiti odštetu – tržišnu vrijednost zemljišta i izgubljenu dobit na neostvarenim projektima.

‘Vlada nas odbija primiti’

Predstavnik kanadskih tvrtki Branko Šarčanin tvrdi da su tražili razgovor u Vladi, ali da su uporno odbijani. Dobili su tek naputak da se jave LNG-u Hrvatska.

“Nadamo se da ne očekujete da poslovne tajne predamo u ruke tvrtki s brojnim prijavama OLAF-u (Europski uredu za borbu protiv prijevara) i INEA-i (izvršna agencija Europske komisije zadužena za provedbu projekata)’, objašnjava Šarčanin u odgovoru za Tportal.