Nakon kupnje streaming servisa Tidal, Jay Z potjerao skoro sve direktore i podijelio hrpe otkaza

To je tek jedna bitka u ratu za vraćanje utjecaja glazbenicima

FOTO: afp

Jay Z je počeo osobno zvati svakog čovjeka koji se pretplati na njegov streming servis Tidal. Skupa sa Jackom Whiteom zovu i ljude kojima tek žele ponuditi pretplatu.

Jay Z je angažirao sve svoje slavne prijatelje da pomognu specijalnim izdanjima i PR-om, Beyoncé i Rihanna napravile su ekskluzivne stvari za Tidal, organizira se veliki privatni koncert u New Yorku na koji će pozvati odabrane pretplatnike. U kompaniji, međutim, nije bajno.

Jay Z je kupio Tidal od njegova osnivača, norveške tvrtke Aspiro. Ponudio im je 56 milijuna dolara za preuzimanje, Aspiro je pristao i 30. ožujka je delistirao Tidal s Nasdaq Stockholma. Tidal je postao privatna kompanija u vlasništvu 16 glazbenika. Operativno ga vodi Vania Schlogel, direktorica za ulaganja u Jay Z-jevoj kompaniji Roc Nation koja je i glavna Tidalova veza s glazbenom industrijom.

Većini glazbenih zvijezda startupi propadaju

Duga je lista glazbenika koji su pokušali: Lady GaGa, Justin Timberlake, Will.I.Am, 50 Cent, Neil Young…Nijedan nije uspio. S druge strane, Dr. Dre je s Beats Musicom dokazao da se ipak može. Kad je osnivao Tidal, Jay Z je obećao bolju kvalitetu zvuka, poštenije plaćanje glazbenika i bolju vrijednost za pretplatu od 20 dolara mjesečno.

Dva tjedna nakon što je preuzeo Tidal, u Aspiru su počeli problemi. Navodno je 25 ljudi dobilo otkaz ili su “prisiljeni da odu”, direktor Andy Chen zbog toga je dao ostavku i otišao, a uprava ga je privremeno zamijenila bivšim direktorom Peterom Tosntadom i još nekolicinom direktora koji su vodili Aspiro prije nego ga je Jay Z preuzeo.

Aspiro sve poriče, tvrdi da nije bilo otkaza već samo rješavanja “tehnološkog viška” a da je Tonstad jer “bolje razumije industriju i ima jasnu viziju promjene statusa quo.”

Chenova filozofija ne uklapa se u Jay Z-jevu viziju

U intervjuu što ga je u ožujku dao Business Insideru, Chen je opisao mentalitet firme. Na pitanje smatra li Apple prijetnjom nakon što je dao 3 milijarde dolara za Beats i najavio svoj steramin servis, Chen je odgovorio da se ne boji.

“Moja je filozofija da u tehnološkom ili bilo kojem drugom visoko kompetitivnom biznisu nećete napraviti ništa ako trošite previše vremena na identificiranje svojih strahova od većih konkurenata. Apple je Apple. Apple je golem i radit će što god hoće, isto kao i Google, isto kao Amazon. A Spotify i ostali radit će što oni hoće.” Chenova filozofija očigledno se ne uklapa u Jay Z-jevu.

Ali to nije jedini Tidalov problem. Većina glazbenih servisa je neprofitabilna, čak i Spotify sa svojih 15 milijuna korisnika i biznisom u 58 zemalja. Problem cijelog biznisa su loši uvjeti ugovoreni s diskografskim kućama. Spotify je lani platio milijardu dolara samo za tantijeme. Tome treba dodati pritisak glazbenih zvijezda koje traže više novca za svoje pjesme, povlačenje glazbe sa Spotifyja i drugih servisa.

Streaming servisi su neprofitabilni

Konkurencija je jaka, na internetu nikad nije bilo lakše doći do glazbe, posebno do besplatne glazbe. Jay Z ne nudi ništa besplatno poput Spotifyja ili Pandore koji žele privlačiti korisnike i kao platforme za otkrivanje novih pjesama. Većina novih materijala na tim servisima stiže od ljudi za koje nikad niste čuli a za mnoge ni nećete.

Jay Z-jev poslovni model temelji se na profitabilnosti glazbenika i na profitu za glazbenike. Zamišljen je kao ekskluzivni klub glazbenih zvijezda koje će od Tidala dobivati onoliko koliko mu mogu donijeti prometa i korisnika. Možda i više nego streaming servis, Tidal bi trebao biti utvrda utjecaja glazbenika u diskografskoj industriji.

To znači bitno manji izbor glazbe nego na Spotifyju koji dodaje oko 20.000 pjesama dnevno i nedavno je preko partnerstva sa Sony PlayStationom dobio ulaz u Sonyjev katalog. Tidal se ne može mjeriti ni s Appleovom kombinacijom iTunesa i Beatsa koja će vjerojatno činiti njihov novi servis, a niti s YouTubeom.

Tidal je nišni streaming servis koji se na tržištu namjerava izdvojiti ekskluzivnim sadržajem i boljom kvalitetom. Jay Z ga je predstavio kao servis za ljude kojima je glazba bitna i shvaćaju je ozbiljno, koji na neki način žele biti povezani s glazbenicima. Ima strašan adut, povezanost s moćnim Live Nationom, najvećim koncertnim promotorom na svijetu. Ugovore s njima imaju Madonna, Beyoncé, Arcade Fire, Rihanna, Ushe Nicki Minaj, Jason Aldean..gotovo svi suvlasnici Tidala osim Daft Punka u poslovnoj su vezi s Live Nationom. Ta kompanija, uz Apple, donosi uvjerljivo najviše novca. Priče o svojoj suradnji s Tidalom još nisu komentirali ali u industriji se to smatra gotovom stvari.

Jay Z ima sjajan, ali možda pogrešan model

Tidal, dakle, nema namjeru nuditi ništa ljudima kojima je svejedno uz što pjevuše dokle god je sladunjavno i neopterećujuće. Ali teško je zamisliti da će Madonna, Rihanna, Diplo ili bilo koja od zvijezda koje sada rade PR za Tidal, zaista povući pjesme s konkurentskih servisa kako je to od njih tražio Jay Z.

Čak je i njegov cijeli katalog ostao na Spotifyju nakon što je povukao svoj prvi album “Reasonable Doubt.” Njegova dvosturko veća pretplata od konkurentske odvratit će velik broj korisnika a adut bitno boljeg zvuka, kažu kritičari, pogrešan je jer se pokazalo da nema dovoljno potražnje.

Raspad Apirova tima možda je samo normalni dio preuzimanja ali mogao bi biti i jedan od prvih znakova da Jay Z pokušava nametnuti pogrešan model na tržištu glazbenog streaminga i da će završiti poput svojih kolega koje su pokušale sličan poduzetnički turizam.