Jedna studija probala je pomoću Facebooka naći ljude koji su ovisnici; i čini se da je bila jako uspješna u tome

Algoritam je s 80 posto točnosti mogao pronaći ovisnike

Pušenje marihuane
FOTO: Chuck Grimmett/Flickr

Addiction Recovery Research Centers in Roanoke iz Virginije u Americi proveo je studiju o tome koliko ljudi puše, piju i drogiraju se, a za to su iskoristili Facebook. Istraživanje se pak provodilo s ciljem pronalaska ljudi koji su ovisnici, ali i onih koji bi mogli postati ovisnici. Ipak nije korišten samo Facebook, već su za istraživanje iskoristili machine learning, koji je pomoću algoritma pretrage mogao s 80 posto točnosti pronaći ovisnike.

Tijekom ispitivanja 11 milijuna korisnika, sustav temeljen na umjetnoj inteligenciji tražio je uzorke koji se kod korisnika ponavljaju i tako ustvari uspješno pronalazio ovisnike. Točnost ova studija ponajviše može zahvaliti broju korisnika koji su u njoj sudjelovali.

Ova metoda mogla bi nadmašiti konvencionalne

Sustav je tako analizirao lajkove i komentare korisnika, kao i statuse koje objavljuju. Primjerice, tijekom istraživanja, primijećena je tendencija da su obožavatelji filma “V for Vendetta” skloni alkoholizmu, dok ljubitelji crtanih filmova gotovo pa izbjegavaju alkohol. Glavni indikator su pak bile ključne riječi, među kojima su psovke poput “shit” i “fuck”, kao i rijetko ponavljajuće riječi poput “hate”(mržnja), “kill”(ubiti), “blood”(krv) i “pain”(bol).

Cilj je postignut, budući je kvota uspjeha kod detektiranja pušača bila 86 posto, onih sklonih drogama 81 posto, a ljudi skloni drogama uspješno su detektirani u 84 posto slučajeva. Ova studija pokazala je da bi korištenje algoritama i društvenih mreža u pronalasku ovisnika moglo, čini se, nadmašiti sve konvencionalne metode današnjice.

No, ova studija još je jednom pokazala potencijal potencijal zlorabljivanja upravo ovakvog korištenja umjetne inteligencije. Iako su istraživači imali altruistički cilj, teško je spriječiti da se ovakav način istraživanja zlorabi. Time bi osiguravajuće kuće, zdravstvena osiguranja i organi vlasti mogli doći do informacija koje niste spremni (svjesno) dijeliti s drugima. Naravno, kao i kod svih podataka na Facebooku, oglašivači bi mogli iskoristiti i te podatke kako bi što točnije targetirali korisnike.