Kako bi superjeftini električni automobili mogli pokrenuti opći trgovinski rat između Kine i Zapada, i zašto je Europa posebno na udaru

Kineski automobili koji se prodaju po dampinškim cijenama siju strah među dužnosnicima i automobilskim čelnicima

BYD electric cars waiting to be loaded onto a ship are seen stacked at the international container terminal of Taicang Port in Suzhou, in China’s eastern Jiangsu province on February 8, 2024. (Photo by AFP) / China Out
FOTO: AFP

Ovog je tjedna nizozemska luka Vlissingen, koja je stoljećima u središtu svjetske trgovine, primila jednu od svojih najznačajnijih pošiljki do sada – 5000 kineskih električnih automobila. Stigli su iz tvornice BYD-a, proizvođača koji je Teslu svrgnuo s trona najpopularnijeg proizvođača električnih automobila na svijetu.

Ova pošiljka ima potencijal pretvoriti rastuće međunarodne napetosti u eksplozivan sveopći trgovinski rat između Pekinga i Zapada.

Kineski predsjednik Xi Jinping proglasio je električne automobile, litijeve baterije i solarne panele “stupovima gospodarstva”, odnosno, sektorima koje je njegova vlada odabrala kao pokretače golemog izvoznog buma proizvodnje. Kineski ministar trgovine Wang Wentao opisao ih je kao “tri nove kineske industrije”.

Kina želi nadoknaditi gubitke nastale propašću Evergrandea

Kineski čelnici traže načine kako nadoknaditi gubitke koje je izazvala propast nekretninskog diva Evergrandea. Najbolji pokazatelj zabrinutosti tamošnjih vlasti jest zabrana institucionalnim ulagačima da prodaju dionice na početku i na kraju trgovanja, koju je uvelo kinesko nadzorno tijelo za tržišta vrijednosnim papirima.

“Od ponovnog otvaranja Kine nakon pandemije, industrijska proizvodnja bila je prilično jaka, ali nije potaknula potražnju domaćih kućanstava za njima. Kućanstva nerado troše jer su zabrinuta za budućnost. Ljudi se brinu da ako sada izgube posao, neće moći pronaći novi, što pridonosi kontinuiranoj slabosti u sektoru nekretnina”, objašnjava Duncan Wrigley iz analitičke tvrtke Pantheon Macroeconomics.

Xijev pokušaj spašavanja gospodarstva

Predsjednik Xi sada polaže nade u to da će napredna roba i materijali pokrenuti novu eru rasta. Xijev pokušaj spašavanja gospodarstva preplavljivanjem Zapada jeftinim automobilima podiže uzbunu među političarima i ekonomistima u Europi i Americi.

Bruxelles i Washington strahuju da će Kina, kojoj je domaća potražnja u padu, nastojati ublažiti hiperprodukciju slanjem svoje robe u inozemstvo po nižim cijenama nego kod kuće. Time bi se, strahuje se, uništila zapadna industrija. Dužnosnici već prijete ozbiljnim optužbama, a Peking upozorava na odmazdu. Trgovinske napetosti ponovno su opasno visoke.

Čelnici europske automobilske industrije u strahu

Dok se BYD-ov brod Explorer No.1 kretao kroz La Manche nakon petotjednog putovanja do Vlissingena, šef Renaulta uputio je molbu Velikoj Britaniji i Europi da zajedno rade na otporu navali superjeftinih kineskih električnih vozila, za koju se industrija pribojava da neumitno stiže.

“U eri motora s unutarnjim izgaranjem, naša nadmoć bila je neupitna. Naša stručnost s tom tehnologijom dominirala je gotovo cijelo stoljeće. Danas se nalazimo u relativno krhkom položaju”, kaže Luca de Meo, izvršni direktor francuskog proizvođača automobila.

De Meo i čelnici ostalih europskih automobilskih kompanija s pravom su zabrinuti. Do druge polovice prošle godine Kinezi su oteli oko 10 posto europskog tržišta električnih vozila, pokazuje analiza Schmidt Automotive Researcha.

Čak se i Elon Musk boji Kineza

Invazija kineskih električnih automobila mogla bi biti velika stvar za europske kupce, no užasna za proizvođače automobila u Europi. Dok Tesla stoji oko 45.000 eura, BYD-ovi modeli kreću s cijenom od oko 10.000 eura. Kineski proizvođači automobila, otkriva Schmidt Automotive Research, nude izdašne popuste do 12.000 eura kako bi povećali prodaju na kontinentu.

Nekoć se Elon Musk, čija se Tesla smatra pionirom industrije električnih automobila, sprdao s idejom da će se BYD ikada moći natjecati s Teslom, no sada djeluje vrlo prestrašeno. “Bez trgovinskih mjera, kineski igrači će uništiti većinu drugih automobilskih kompanija u svijetu”, rekao je Musk nedugo nakon što je BYD srušio Teslu kao najpopularniji brend električnih automobila u kontinentalnoj Kini krajem 2023. godine.

Bloombergov New Energy Finance predviđa da će godišnja prodaja električnih vozila dosegnuti 56 milijuna globalno do 2040. godine – što je 58 posto svih automobila prodanih diljem svijeta. Pretpostavljaju da će udio kineskih automobila do kraja desetljeća iznositi 40 posto, što je prognoza koju podržava i Međunarodna agencija za energiju.

Bojazan se osjeti i u Bruxellesu

Stručnjaci kažu da su se iste stvari mogle vidjeti i na tržištu solarne industrije, gdje je Kina zauzela dominantnu poziciju. “Kina ima ogromne prednosti. Izradili su golemu industriju, troškovi proizvodnje su mnogo niži i imaju sve opskrbne lance. U posljednjih tri do pet godina troškovi proizvodnje baterija za električna vozila toliko su pali da im više nije potrebna tolika izravna državna potpora”, kaže Wrigley.

Teško je zanemariti i efekt prošlih kineskih procvata koji su doveli do zabrinutosti i strahova zbog raširenog dumpinga teške industrijske robe kao što su kemikalije, čelik i tekstil. “Kineska industrijska politika danas ne stvara samo mnogo konkurentnije industrijske igrače. Prekomjerni kapaciteti u zaštićenim industrijama preplavljuju globalna tržišta i mogu potkopati našu industrijsku bazu”, upozorila je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen tijekom konferencije u Berlinu u studenome lani.

Bruxelles se posebno brine da će se ta “prekapacitiranost početi izvoziti, posebno ako je višak kapaciteta potaknut izravnim i neizravnim subvencijama”. “Ovo će se pogoršati kako kinesko gospodarstvo bude usporavalo, a domaća potražnja se neće oporavljati”, kaže Von der Leyen.

Automobilska industrija ključna za Europu

Kineski proizvođači automobila dobivali su velike državne subvencije u prošlosti, što je omogućilo brz razvitak industrije, a prošle godine uvedene su i nove potpore. “Subvencije i porezne olakšice stvorile su kronični višak kapaciteta i opaku cjenovnu konkurenciju, kao i nemilosrdno učinkovite tvrtke”, rekao je Yanmei Xie iz Gavekal Researcha.

Ususret izborima, na kojima “ganja” još jedan mandat, Von der Leyen obećava odgovor Kini kojim želi zaštititi europsku industriju. “Proizvodnja automobila posebno je osjetljiva jer je europski čelnici vide kao prošli i kao budući temelj industrijskog uspjeha bloka”, smatra Xie.

Solarna industrija mogla bi biti presedan

Kineski električni automobili već podliježu carini od 25 posto u SAD-u, pa je zbog tog visokog protekcionizma trgovina s Europom važnija za Kinu nego ikada. Međutim, EU je pokrenuo antisubvencijsku istragu u kineskoj industriji električnih automobila. Dužnosnici vjeruju da su subvencije već omogućile kineskim automobilima da potkopaju europske cijene električnih vozila za petinu, a prijeti se i uvođenjem carina od 10 do po 15 posto, piše The Telegraph.

“Dodatne istrage mogle bi se uvesti i za vjetroelektrane, čelik i medicinske uređaje”, vjeruje Xie. Sudbina europske solarne industrije mogla bi biti presedan. Europski proizvođači solarnih panela molili su Bruxelles za pomoć nakon što su bili slomljeni jeftinijim uvoznim proizvodima i prekomjernom opskrbom iz Kine, no njemački ministar gospodarstva Robert Habeck upozorio je da bi trgovinska ograničenja mogla dovesti do bankrota tvrtke iz EU-a koje sastavljaju i instaliraju solarne panele koristeći uvezene dijelove.

Miguel Stilwell d’Andrade, direktor portugalske komunalne tvrtke EDP, istaknuo je da je cijena solarnih panela u SAD-u više nego dvostruka od cijene u Europi, kao rezultat carina na kineski uvoz. S druge strane, povjerenica EU-a za financijske usluge Mairead McGuinness zabrinuta je da bi prijelaz na zelenu energiju, ako se uvedu ograničenja na kineske solarne proizvode i vjetroelektrane, mogao biti slomljen.

Pat pozicija europskih brendova s proizvodnjom u Kini

Zapadni proizvođači automobila najviše se boje moguće odmazde Kineza. Mnogi od njih imaju značajne operacije u Kini, a dobar dio njih oslanja se na kineske dijelove, posebno baterije, za svoje električne modele. Zbog obuzdavanja kineske ekspanzije europski proizvođači bi mogli prodati više automobila, ali bi im trebalo više kineskih materijala za njihovu proizvodnju.

Tu Le, osnivač analitičke tvrtke Sino Auto Insights, optužuje industriju za licemjerje. “Pogledajte koliko su ovi strani klasični proizvođači automobila iskoristili kinesko tržište u posljednjih 40 godina. Volkswagen, Toyota i General Motors ne bi bili to što jesu bez toga. Stoga, pomisao da se ne žele natjecati, ili da se žele natjecati s Kinom samo pod njihovim uvjetima i na svojim domaćim tržištima, pomalo je suluda”, poručuje Tu Le.