Kako je staromodna australska softverska firma Atlassian postala hit na Wall Streetu

Ovoga tjedna imali su najuspješniji tehnološki IPO ove godine u SAD-u

FOTO: Flickr/Aundray

Australska softverska tvrtka Atlassian koju su osnovali Mike Cannon-Brookes i Scott Farquhar smatra se najuspješnijim IPO-om godine na Wall Streetu, piše Business Insider.

Cijena dionice je u četvrtak, prvog dana trgovanja, s početnih 21 dolar narasla za 32 posto, a tvrtka je dosegla tržišnu kapitalizaciju od 5,7 milijardi dolara. Drugim riječima, gotovo 2,5 milijardi više od njihove posljednje privatne valutacije, što je na sadašnjem slabom tech IPO tržištu iznimno rijetka pojava.

Prema poslovnim rezultatima za proteklu fiskalnu godinu, koja je za Atlassian završila 30. lipnja, ostvareni su prihodi od 319 milijuna dolara i 6,7 milijuna dobiti. U usporedbi s prethodnom godinom, ostvaren je rast prihoda od oko 50 posto.

Uspješan IPO Atlassiana osobito je značajan u kontekstu trenutne situacije na tržištu kapitala te ako se zna da je protekla godina za tech startupove koji su se pripremali za izlazak na burzu bila najgora od 2009. Prema podacima Dealogica, ove godine se na IPO odvažilo tek 28 tvrtki, u usporedbi s prošlogodišnjih 62 kompanije.

Drže se starog modela licenciranja

Ipak, Atlassian se ponešto razlikuje od ostalih današnjih tech tvrtki: profit ostvaruje posljednjih deset godina, uspjela je bilježiti zavidan rast bez prikupljanja privatnih investicija i zapošljavanja velikog odjela za prodaju.

No jedna od najvećih razlika između Atlassiana i ostalih softveraša je taj što se njihov biznis i dalje temelji na starom načinu poslovanja – dok većina sofverskih kompanija prelazi na cloud rješenja ili softvere isporučuje putem weba, u Atlassianu svoj biznis model i dalje baziraju po modelu licenciranja prema kojem korisnici instaliraju softver na svoje servere.

Tržište samo želi dobre softverske firme

U vremenu kada se ovakav biznis model već počeo smatrati izumirućom vrstom, Atlassianov uspješan IPO pokazuje da su investitori i dalje voljni ulagati u stare, solidne modele poslovanja dokle god firme ostvaruju rast i imaju kvalitetan proizvod.

Najzanimljivije je to što ih tržište nije kaznilo zbog toga što prihode temelje na pretplatama i to samo dokazuje da nema savršenog modela. Tržište prvenstveno želi dobre softverske firme.

Logika razvoja licenciranog softvera protiv clouda

Atlassian ostvaruje 73 posto prodaje od tradicionalne prodaje softvera, a pola od ukupnog prihoda tvrtka ostvaruje od naknada za održavanje softvera. Iako im prihod od softverskih rješenja u cloudu raste i trenutno predstavlja udio od 27 posto od ukupne prodaje, prihodi od održavanja i licenci rasli su više od 90 posto i 74 posto u protekle dvije godine.

Kod razvoja softvera, svi troškovi se pokrivaju unaprijed. Jednom kada se troškovi pokriju, svaka daljnja prodaja je čista zarada. Prodaja, marketing i distribucija se pribrajaju marginalnim troškovima i ostaju niski i ako se proizvod proširi za tisuće ili čak milijune drugih korisnika, dok se kod clouda troškovi poput hostinga i slično povećavaju s brojem korisnika.

Manji prihod od clouda neki vide kao slabu točku

Ipak, neki investitori smatraju da je nedostatak prihoda od cloud rješenja rizičan te da bi vrlo lako Atlassianu mogao postati slaba točka i usporiti rast u budućnosti. Iako su osnivači Atlassiana u prospektu najavili kako očekuju da će u budućnosti sve više klijenata prelaziti na cloud rješenja, te da namjeravaju učvrstiti i ovaj kanal distribucije, neki analitičari se boje kako će to utjecati na njihovo poslovanje.

Selidba klijenata na cloud znači da bi Atlassian morao žrtvovati veliki dio svojeg biznisa, s tim da ne postoji garancija da će klijenti nastaviti koristiti njihova rješenja. Primjerice, neki od njihovih glavnih konkurenata su GitHub i Slack koji ubrzano rastu.

Osim toga, ugovori za cloud softver u pravilu na početku donose manje prihoda koji rastu s vremenom, manji, dok je kod licenciranih softvera situacija drugačija. Nadalje, ako namjeravaju ciljati velika poduzeća, morat će proširiti svoj odjel prodaje čime će povećati svoje operativne troškove.

Problematična migracija klijenata

“Imat će dosta problema s migracijom klijenata na cloud, i financijski i operativno”, komentirao je Josh Burwick, bivši analitičar Goldman Sacha koji sada ima vlastitu venture capital tvrtku Sandhill East Ventures.

No čini se da su u Atlassianu svjesni potencijalnih problema. U prospektu upozoravaju da će se, kako više klijenata bude biralo cloud rješenja u odnosu na standardne licence, prihodi od tih klijenata inicijalno smanjivati u prvoj godini, što bi moglo utjecati na kratkoročne prihode i rast. “Ako se naš cloud ponuda ne razvije brzo koliko očekujemo, ili u slučaju da ne budemo mogli dovoljno skalirati naše sustave prema potrebama clouda, naš biznis bi mogao biti ugrožen.”

Ipak, čak i uz tranzicijsko usporavanje ne znači da je sve izgubljeno. “Ako konverzija na cloud rješenja čak i ugrozi privremeno njihov rast, kao što se to dogodilo i Adobeu i drugima, dokle god su oprezni na Wall Streetu, sve bi trebalo biti u redu”, komentirao je za Business Insider Jason Lemkin.