Kroz Ikeu vode tajne prečice i još 16 tajni koje su otkrili njezini zaposlenici

Najveći svjetski trgovac namještajem zapošljava 150.000 ljudi, a evo što nismo znali

FOTO: Dan Nguyen/Flickr

Velika je statistička mogućnost da imate barem jedan komad namještaja ili sitnicu iz Ikee. Slavna švedska kompanija najveći je svjetski trgovac namještajem s milijardama dolara prihoda godišnje i kultnim komadima poput GLIMMA svjećica. Zaposlenici Ikee tijekom godina su otkrili niz njezinih tajni i ekscentričnosti, ali i genijalnih poslovnih rješenja koja mnogi kopiraju. Neki su napisali knjige, neki otkrili stvari koje baš nisu smjeli. Svojih 150.000 zaposlenika Ikea zove suradnicima,a ovo su tajne koje su otkrili.

1. Put kroz Ikeu ima kodno ime

Nije tajna da IKEA namjerno slaže robu u labirinte kako bi vas provela kroz sve odjele od kuhinjskog namještaja do cvijeća. Johan Stenebo, veteran IKEE napisao je knjigu “The Truth About Ikea” u kojoj kaže da je ideja raspoređivanja robe “kao da vas IKEA uhvati za ruku i namjerno vodi kroz trgovinu putem kojim ćete što više toga vidjeti i kupiti”. Zaposlenici taj labirint interno zovu “dugi prirodni put”. U članku “Is the IKEA aesthetic comfy or creepy” Lauren Collins je 2011. u New Yorkeru napisala da put svakih 15-tak metara mora skrenuti kako kupcima ne bi bilo dosadno.

2. Postoje prečice i prečice

Ako ste došli samo kupiti dasku za WC i ne trebate posteljinu ni nove ležaljke za balkon, sigurno ćete koristiti prečice označene na tablama kojie vise sa stropa. Ali i te će vas prečice voditi preko odjela na kojima vam ništa nije trebalo dok to niste ugledali. U Ikei postoje i prave prečice napravljene zbog sigurnosnih razloga i kako bi zaposlenici mogli lakše nositi robu kroz trgovine. Te prečice nisu nigdje naznačene pa ako želite u Ikei nešto obaviti za pola sata, morate ih odgonetnuti sami a i na njima ćete možda naići na neoznačena vrata samo za zaposlenike.

3. Ali prave prečice se mijenjaju

Paul Robertson koji je 10 godina radio u Ikei u Kanadi za jedne je novine otkrio da se prečice za zaposlenike često mijenjaju jer zaposlenici obavljaju puno poslova koji se ponavljaju pa ih kupci mogu lako odgonetnuti. Prečice se premještaju kako bi se kupce opet navelo da hodaju kroz razne odjele u trgovini.

4. Zidovi u Ikei se pomiču

Pregradni zidovi koji razdvajaju odjele u Ikei pokretni su. Imaju posebne osigurače za učvršćivanje kako ih kupci ne bi micali ali zaposlenici mogu preslagivati sobe i micati zidove kako bi si nakon zatvaranja oslobodili put za čišćenje i nošenje robe.

5. Ljudi kupuju cijele sobe koje su izložene

Ponekad kupci odluče kupiti namještaj za cijelu sobu koju vide izloženu jer im se svidi ideja dekoratera. Ikein način izlaganja pokazao se jednim od najučinkovitijih trikova u maloprodaji uopće i tisuće trgovina ga imitiraju.

6. Odjel ‘otvaraj novčanik’

Ikeine trgovine prepune su malih praktičnih stvari koje su tako jeftine da im je teško odoljeti. Te odjele zovu “otvaraj novčanik”. Obilje jeftinih predmeta, lončića za cvijeće, papuča, šalica, podmetača…potiče ljude na kupnju bez grižnje savjesti jer u Ikei smatraju da se kod njih ne može kupovati umjereno: ili ništa ili puno. Odjel sa stinicama obično je na dnu stubišta radi impulzivne kupnje ili između odjela sa skupljim stvarima.

7. Bulla bulla tehnika

Druga metoda za natrpavanje vrećica interno je nazvana bulla bulla tehnikom. Velike košare namjerno su prepunjene sitnicama jer dojam da gledate u masu stvari pojačava dojam da su one jeftine. Čim vide da se goleme košare malo prazne, zaposlenici ih opet previše napune.

8. Da, možete malo prispavati na kaučima

Sav namješten izložen je da bi ga kupci gledali, otvarali, dirali i testirali, da dobiju iskustvo. Tako, ako se želite sklupčati na Ikeinom krevetu i malo odrijemati – slobodno. Jedino što baš ne odobravaju je da odspavate par sati. Fenomen spavanja u Ikei posebno je razvijen u Kini gdje ljudi masovno spavaju u izloženim sobama.

9. Ali možda ipak ne želite ležati po Ikei

Prema iskazima nekih zaposelnika Ikee iz Teksasa, jastuci izloženi na krevetima mijenjaju se jednom mjesečno, a jastučnice samo ako su vidljivo zaprljane. Isto važi za pokrivače.

10. Mrze kad otvarate zapakirane stvari

Stvar koju u Ikei baš ne vole je kad ljudi otvaraju zapakirane stvari i ostavljaju ih na policama. Kad se nešto jednom otvori zaposlenici to ne mogu više zatvoriti i prodati. Moraju otpisati taj artikl.

11. Zaposlenici vas ne trebaju pitati trebate li pomoć

Zaposlenici Ikee imaju izričite upute da puste kupce da slobodno gledaju i poslužuju se, u pravilu vas ne pitaju trebate li pomoć dok vi njima ne priđete jer ne žele da osjećate pritisak. To je dio skandinavske kulture kupovanja i isto pravilo važi za Ikeina skladišta gdje se od kupaca očekuje da sami nađu kupljene stvari i utovare ih ako već ne žele posebno angažirati Ikein servis.

12. Knjige na policama nekad donose prodavači

Ikea navodno preporučuje zaposlenicima da donose svoje knjige za izložene police, knjige se obično biraju po bojama i sadržaj mora biti prikladan za sve uzraste.

13. Najpopularniji artikli

BILLY polica za knjige i stol LACK.

14. Serijski brojevi govore puno

Osmoznamenkasti kodovi na Ikeinim artiklima nisu nasumični nizovi. Zaposlenici kažu da zadnja dva broja označavaju boju i nijansu artikla, npr. u broju 41 plavu boju označava 4, a 1 može značiti svijetlo plava. Imena također imaju značenje. Police se obično nazivaju prema zanimanjima, zavjese po matematičkim pojmovima, proizvodi za kupaonice po jezerima i rijekama i sl.

15. Ljudi se u Ikei puno svađaju

Ako stvarno želite testirati svoju vezu, otiđite zajedno nešto kupiti u Ikeu, kažu zaposlenici. Veliki broj svađa kojima svjedoče pripisuju stresu i veličini trgovine koja je za kupce često previše. Nekoliko psihologa za jedna članak u Wall Street Journalu izjavilo je da kao jednu od vježbi u tretmanu parova koriste zajedničko sastavljanje Ikeina Nornäs stolića. Neki duhoviti ljudi napravili su i priručnike s uputama za parove koji planiraju zajedno kupovati u Ikei.

16. Komuniciranje u šiframa

Kad se preko interfona čuje “22” znači da hitno treba riješiti redove na blagajnama i svi slobodni zaposlenici koji su obučeni za rad na blagajnama trebaju se javiti. Šifra “99” znači da trgovinom luta izgubljeno dijete i sl.

17. Pinterest potiče prodaju

Zaposlenici kažu da točno mogu znati koji je artikl postao viralan na Pinteresu jer se takvi munjevito rasprodaju. Kao primjer navode jednu policu za začine koja je skoro stalno bila rasprodana, a kad su iz Ikee provjerili na Pinterestu vidjeli su da je netko objavio kako se ona može obojati i pretvoriti u policu za slikovnice za malu djecu.