Ljudi iz ReCodea objasnili su nam zašto je njihova prodaja Voxu jedna od važnijih medijskih transakcija godine

Vox kupovinom Recodea postaje glavni igrač u novim medijima

SAN FRANCISCO, CA - OCTOBER 08: (L-R) Buzzfeed CEO Jonah Peretti, Re/code Co-executive Editor Kara Swisher and Vice Co-Founder Shane Smith speak onstage during "?Missing Ink: The New Journalism? at the Vanity Fair New Establishment Summit at Yerba Buena Center for the Arts on October 8, 2014 in San Francisco, California.   Michael Kovac/Getty Images for Vanity Fair/AFP
FOTO: AFP/AFP / Getty

Digitalni izdavač Vox Media kupio je američki tehnološki portal ReCode, objavljeno je sinoć oko ponoći po europskom vremenu, a meni je brat, novinar ReCodea, nekoliko sati prije toga počeo slati nerazumljivo euforične poruke. Nije htio reći o čemu se radi, samo je rekao da uskoro stiže velika objava (uglavnom mi odbija davati bilo kakve insajderske informacije, koliko god ja žicao).

Američki mediji ocijenili su da je riječ o jednoj od važnijih medijskih transakcija ove godine, spajanju dva digitalna izdavača kojim Vox Media postaje dominantni igrač u novim medijima u prestižu i kvaliteti (u čistom broju klikova i pagewiewsa na vrhu je još siroti Yahoo). Sad je prilično jasno da Vox Media za internetske medije želi biti što je Time Inc. nekad davno bio za tjednike, Condé Nast za mjesečnike, a CNN za kabelsku televiziju. Bog i Isus.

Sad je prilično jasno da Vox Media za internetske medije želi biti što je Time Inc. nekad davno bio za tjednike, Condé Nast za mjesečnike, a CNN za kabelsku televiziju. Bog i Isus.

Iznenađenje za redakciju ReCodea

“Sumnjalo se da bi se akvizicija portala mogla dogoditi, no ovo je ipak bilo veliko iznenađenje za redakciju, koja je vijest primila samo nekoliko sati prije lansiranja naše godišnje Code konferencije”, izjavio je za Telegram Vjeran Pavić, urednik multimedije u ReCodeu (znam da je u tekstu koji pretendira biti ozbiljan malo neobično citirati vlastitog brata, ali ekskluziva je ekskluziva).

Iznos akvizicije nije objavljen, a New York Times piše da je Vox, umjesto gotovine, za ReCode dao vlastite dionice. “ReCode je vjerojatno najutjecajniji i najcjenjeniji medijski brand za tehnologiju”, napisao je izdavač Voxa Jim Bankoff u pismu što ga je poslao svim zaposlenicima, a u kojem najavljuje akviziciju. “Osim toga, ReCode ima najuspješnije i najuglednije tech konferencije, što nam je također bilo važno. Želimo iskoristiti njihovo znanje o poslovnom modelu konferencija i primijeniti ga na sve naše brandove.”

Vox Media trenutno je najuzbudljiviji američki izdavač. Zanimaju ih, kažu, dobar sadržaj, kvalitetni brandovi i originalna produkcija sadržaja, a pritom su i dosta popularni: 53 milijuna jedinstvenih korisnika mjesečno, a u portfelju, osim ReCodea, imaju tech portal The Verge, političko-analitički Vox.com, gajmerski Polygon, sportski sajt SB Nation i tri lifestyle portala (Eater za hranu, Racked za fashion i Curbed za interijere).

Osnovni biznis model Voxa je utjecaj

Za američku medijsku industriju ova akvizicija poprilično je važna jer, sve više i više, najbolji novinari, urednici i dizajneri odlaze, zajedno s marketinškim budžetima, u digitalne medije koji nemaju tiskanih ili televizijskih izdanja. Još prije nekoliko godina činilo se da digitalni medij u Americi ne može samostalno preživjeti ni platiti kvalitetne ljude. Definitivan kraj te ideje dogodio se u siječnju 2014. godine: prvo su Kara Swisher i Walt Mossberg, nekadašnji novinari Wall Street Journala, objavili da pokreću ReCode, a zatim je, nekoliko dana kasnije, Vox Media akvizirala Ezru Kleina, kolumnista i urednika Washington Posta, i na čelu s njim najavila pokretanje sajta Vox.com.

Zašto je Vox kupio ReCode? Osnovni biznis model Voxa je utjecaj, a ReCode ga ima jako puno. Ono što ReCode nema je masovna publika: Vox barata s 53 milijuna korisnika, ReCode ih mjesečno ima 1,5 milijuna, što za hrvatske pojmove zvuči ekstremno dobro (metodologije su drugačije, ali konteksta radi, najčitaniji hrvatski portal 24sata ima 1,3 milijuna korisnika).

Monetizacija medija kroz konferencije

ReCode je lansiran prije 18 mjeseci, odnosno, relansiran, pošto je u prijašnjim godinama djelovao pod imenom AllThingsD u sklopu Wall Street Journala. Osnivači i ključni novinari AllThindsD-ja i kasnije ReCodea Kara Swisher i Walt Mossberg imaju vjerojatno najbolje veze u Silicijskoj dolini. Poznati su po kvalitetnim konferencijama koje organiziraju, na kojima intervjuiraju direktore poput Billa Gatesa i Stevea Jobsa, a ReCode je u nekoliko mjeseci postao citiran portal s hrpom ekskluzivnih informacija i specijala.

“ReCode je u nešto više od godinu dana uspio postati vodeći portal za tehnološke vijesti. A naš biznis model konferencija, koje su Kara i Walt počeli organizirati prije 14 godina, tad u vlasništvu Wall Street Journala, samo je zacementirao našu poziciju”, objašnjava Vjeran.

Poslovni model ReCodea je jasan: izgradili su vjerodostojan i točan medij koji nekoliko puta godišnje monetiziraju kroz sponzorirane konferencije. Konferencije su, opet, izvor odlične novinarske robe, s obzirom na količinu dobrih intervjua koje tamo uspiju odraditi. Prošle godine gostovali su im Sergej Brin, Dick Costolo, šef Twittera, direktori Ubera, SalesForcea, Netflixa, Blackberryja, Nesta, potpredsjednici Applea i drugi.

Nova generacija digitalnih medija

To je nešto što nedostaje Voxu, čiji je tech portal The Verge super, ali se, prema objašnjenju izdavača, više bavi tech kulturom i stilom, a manje financijama i poslovnim vijestima. “Preklop u publici The Vergea i ReCodea iznosi samo četiri posto”, napisao je Voxov izdavač Jim Bankoff. S druge strane, ReCode od Voxa planira dobiti nekoliko stvari: pristup većoj publici za svoj sadržaj, bolju tehnologiju (Vox je razvio hvaljeni CMS, Chorus, dok ReCode koristi besplatni WordPress), i iskustvo u prodaji oglasa, razvoju posjećenosti, promociji i drugim aktivnostima.

ReCode, The Verge i drugi portali Voxa spadaju u novu generaciju digitalnih medija, u koje još možemo ubrojiti Vice, FiveThirtyEight, Grantland, EliteDaily, djelomično Buzzfeed i druge. Definira ih dosta opušten ton i, više ili manje, kvalitetan sadržaj, a svi su nastali na webu, bez pratećih tiskanih izdanja ili TV kanala. S obzirom na to da su od početka osmišljavani i optimizirani za web, a naročito mobile i social kanale, to ih često čini uspješnijim i efikasnijim od velikih, tradicionalnih medija. Iako, izgleda da Vox ima ambiciju postati veći od svih njih.