Microsoft je prošlog tjedna kupio LinkedIn, a hrvatski digitalni stručnjaci analiziraju posljedice te akvizicije

Što se sve može očekivati od najveće Microsoftove akvizicije u povijesti

Microsoft je kupio društvenu mrežu za profesionalce LinkedIn za 26,2 milijardi dolara; to predstavlja ne samo njihovu najveću akviziciju nego, prema podacima Dealogica, šestu najveću akviziciju u IT industriji u povijesti. U pokušaju da razjasnimo zašto je do ove transakcije uopće došlo i što ona znači za obje uključene strane, kontaktirali smo nekoliko stručnjaka za digitalne tehnologije iz Hrvatske.

LinkedIn je imao zaista lošu godinu

Vlasnik agencije za digitalnu produkciju i marketing Degordian Daniel Ackermann tvrdi da iako iznos od 26,2 milijardi dolara zvuči sumanuto, LinkedIn je u ovom trenutku zapravo dosta jeftin te stoga atraktivan i drugim igračima.

LinkedIn, naime, stvarno ima lošu godinu. Rast oglašavanja i baze korisnika je jako usporila. U jednome danu, unatoč solidnim prihodima, su zbog drastičnog smanjenja prognoze rasta i dobiti za nadolazeći period pali na burzi za pedeset posto. “Investitore je to prepalo i dionica se strmoglavila”, objašnjava Ackermann.

Ulazak u biznis s oglašavanjem

“Ako ih ne kupi Microsoft, mogao bi netko drugi i time nanijeti štetu Microsoftu”, kaže i podsjeća da je Microsoft već pokušao kupiti Facebook za 15 milijardi dolara. “Motivacija je, između ostalog, i ulazak u biznis s oglašavanjem. Microsoft vidi rastući biznis koji stvara firme poput Googlea i Facebooka, dok oni nemaju ništa od toga. Ovo je mogući ulaz”, ocjenjuje Ackermann.

Ipak, primarni motiv za preuzimanje LinkedIna je ogromna količina njihovih podataka koje Microsoft planira iskoristiti za svoj segment poslovanja razvoja i prodaje softverskih rješenja za upravljanje odnosa s klijentima (tzv. CRM) te raznih drugih softverskih poslovnih alata.

“Microsoft ovim korakom konačno ugrožava Google”

Glavni urednik tehnološkog portala Netokracija Ivan Brezak Brkan ističe da je LinkedIn Microsoftu bitan iz više aspekata: “Onaj najvidljiviji su baza najveće svjetske mreže za poslovne korisnike koju Microsoft može koristiti kao dodatak svom nizu online usluga usredotočenih na produktivnost. Onaj manje vidljiv dio odnosi se na niz alata i saznanja u području tzv. društvenog CRM-a koje će Microsoft sigurno iskoristiti za dodatni razvoj vlastitog CRM rješenja Dynamics”, kaže Brkan.

“Dapače, ovim korakom Microsoft konačno ugrožava Google na način da Facebook (u kojem Microsoft ima udio) drži naš osobni social media svijet, dok LinkedIn drži naš poslovni identitet. Radi se o podacima koji će dobro doći Microsoftu u njihovom novom smjeru pod Satyom Nadellom“.

Pristup 430 milijuna korisnika i alatu za edukaciju

Da je kupnja LinkedIna izrazito logičan potez, smatra i Nebojša Grbačić, vlasnik sadržajne agencije Cvoke. Grbačić podsjeća kako je Microsoft s LinkedInom dobio nekih 433 milijuna korisnika, i uz to Lyndu, alat za online edukaciju koji velik broj ljudi koristi upravo za edukaciju o Microsoftovim proizvodima.

“Ono što su zaista dobili su podaci, odnosno big data o svim Linkedin korisnicima. Do sada je kroz podatke o korištenju njihovih alata poput Officea Microsoft znao kako ljudi rade, a sad će znati i kakvi su odnosi između tih ljudi. To im daje moć da uspješno predviđaju trendove i kretanja i samim time sa svojim uslugama budu na pravom mjestu u pravo vrijeme”, kaže Grbačić.

Dodatni prodajni kanali

“Još su dvije veoma važne stvari koje si je Microsoft upravo priskrbio”, objašnjava. “Prvo, to je ogromna društvena mreža koja će se fantastično uklopiti u Microsoftov ekosustav od milijardu ljudi.”

“Drugo, ne treba smetnuti s uma da je Linkedin ne samo platforma za regrutaciju i pronalazak poslova, nego platforma i medij s ogromnom količinom sadržaja. Tisuće i tisuće ljudi svakodnevno objavljuje članke na Linkedinu kroz Pulse, a koji Microsoftu mogu poslužiti kao kontekst i komunikacija za bržu i bolju prodaju svojih rješenja.”

Povezivanje različitih proizvoda

Microsoft je vlasnik i Skypea, podsjeća Jakov Juraga, direktor Virtualne tvornice, specijalizirane za marketing na društvenim mrežama. “Jedan banalan primjer; možda ćemo u skoroj budućnosti na LinkedInu imati opciju jednostavnog održavanja Skype razgovora za posao. U svijetu se sastanci sve manje održavaju na tradicionalan način, a sve češće uz pomoć alata koji štede vrijeme. U svakom slučaju, vjerujem da možemo očekivati zanimljiva i inovativna rješenja, prvenstveno za B2B zajednicu”.

Samostalno nemaju prevelike šanse za opstanak

Svi pokušaji LinkedIna da samostalno osigura budući rast, uključujući redizajn platforme, izdavačke aktivnosti na platofrmi, kupnja Lynde te razvoj novih aplikacija nisu donijeli značajan rezultat.

Osim toga, s nagomilanim gubitkom koji se u 2015. godini popeo na 8,4 milijuna dolara, u nemilosti investitora i sve nezadovolljnijih dioničara, LinkedIn se našao pred zidom, pa bi sinergija s Microsoftom mogla donijeti koristi i jednoj i drugoj kompaniji.

Problematična kvaliteta podataka

Dio IT stručnjaka, primjerice Dražen Oreščanin, direktor tvrtke Poslovna inteligencija koji LinkedIn svakodnevno koristi za potrebe svojeg posla, pomalo je skeptičan, prvenstveno u pogledu kvalitete podataka koje je Microsoft upravo kupio.

“Određeni broj analitičara smatra da je Microsoft preplatio akviziciju, jer iako je riječ o najvažnijoj profesionalnoj mreži na svijetu, njihovi su podaci često nekvalitetni, što je pokazao i nedavno objavljeni i prilično zabavni profil Tomislava Karamarka, na kojem je navedeno poznavanje grafičkog dizajna, novih medija, HTML-a, i drugih programerskih vještina”, kaže Oreščanin.

Preporuke poslovnih vještina, tzv. endorsements te ostale informacije navedene na LinkedInu nerijetko su upitne pouzdanosti. “Recimo, ako se tek probijate u profesionalnog smislu, nije rijedak slučaj da ljudi zamole prijatelje da ih navedu kao primjerice stručnjaka za big data, iako do tada nisu imali nikakav ozbiljan doticaj s tim poslom”, kaže Oreščanin.

Što ovo znači za Satyju Nadellu i Microsoft?

Microsoft je poznata firma po internim politikama i previranjima, kaže Daniel Ackermann no ova akvizicija odaje drugačiji signal. “Proces ovakvih pregovora je sigurno duže trajao i nigdje nije procurio. To znači da je sudjelovao samo manji broj ljudi te da Nadella uživa veliko povjerenje”, objašnjava i upozorava da je ovo deal koji može Nadellu pretvoriti u zvijezdu, ali i u gubitnika.

“Ako deal bude uspješan, Microsoft će višestruko profitirati i ostvariti hrpu ciljeva. No ako ne uspije, to može biti početak kraja Nadelle”, zaključuje.