Nekad je nužno odabrati stranu

Može li poslovno carstvo Elona Muska preživjeti njegove sulude ambicije ili je, ipak, malo pretjerao

Economist piše o određenim problemima njegovog financijskog carstva

US automotive and energy storage company Tesla's CEO Elon Musk, the South African-born Canadian-American business magnate, engineer, inventor and investor takes part in a seminar on the business of the future hosted by German Economy Minister Sigmar Gabriel at the economy ministry in Berlin on September 24, 2015.   AFP PHOTO / ODD ANDERSEN / AFP PHOTO / ODD ANDERSEN
FOTO: AFP/AFP

Elon Musk, serijski poduzetnik iz Silicijske doline, jedan je od najpoznatijih i najkarizmatičnijih američkih tajkuna. Poznat je, između ostalog, i po poprilično nevjerojatnim ambicijama poput naseljavanja Marsa, piše Economist.

No, u posljednje se vrijeme sve više priča o financijskim problemima u Muskovim kompanijama. Plan spajanja Tesle, Muskove auto-kompanije, i SolarCitija, njegove energetske tvrtke u ozbiljnim problemima, nije baš naišao na odobravanje Wall Streeta.

Sve se glasnije čuju šaputanja da je Musk u ozbiljnim problemima. Daleko od osvajanja planeta, mnogi se boje da je i Musk, poput Ikara, poletio malkice previsoko.

Carstvo u problemima

Muskovo poslovno carstvo poprilično je kompleksno. Ima dvije kompanije čije se dionice prodaju na burzi, Teslu i Solar City, i jednu potpuno privatnu, Space X.

Space X bavi se lansiranjem raketa i jedina je Muskova tvrtka koja zapravo stvara novac. Tesla planira pojačati proizvodnju Modela 3, relativno jeftinog električnog auta. Konačni cilj je podići proizvodnju na 500.000 automobila godišnje do 2018., što je ogroman skok ako se uzme da je trenutna proizvodnja na oko 85.000 automobila. Za to će im trebati velika ulaganja.

Muskovo će poslovno carstvo u 2016. pojesti gotovo 2,3 milijarde dolara, a već je 6 milijardi u dugu. Iako Musk voli gledati na svoju grupu kao na niz tehnoloških poduzeća, nijedna zapravo nema visoke marže i minimalnu potrebu za ulaganjima kojima se ponose najveće uspješnice Silicijske doline.

Ne smije prestati ulagati

Musk Inc još uvijek ima 5 milijardi dolara i deset godina dugu povijest prkošenja izgledima, no ako grupa nastavi s ovako žestokim ulaganjem, bilo bi poprilično opasno dodatno se zaduživati, objašnjava Economist.

Problem je u tome što si Tesla baš i ne bi smjela dopustiti da odustane od ulaganja. Cijena njenih dionica uvelike ovisi o predviđanjima ružičaste budućnosti. Previđanja su da bi, uz dodatna ulaganja, Teslini prihodi trebali rasti brzinom Googlea i Applea u njihovim najboljim danima sredinom dvijetisućitih. Smanjenje ulaganja moglo bi to promijeniti.

Musk želi stvarati prihode, zadržati kontrolu i sačuvati visoku cijenu dionica, ali čini se kako ne može baš imate sve troje.

Ogromne ambicije

Ako uspije, bio bi to uspjeh na nekoliko razina. Pokazao bi da američki poduzetnici mogu rješavati velike socijatalne probleme poput “zelenog” transporta, da se autsajderi mogu natjecati u tradicionalnim “cash-intensive” industrijama i da kompanije koje su već na burzi mogu iznijeti dugoročne projekte bez da odmah ostvaruju stabilne prihode.

Možda se čini zlonamjernim imputirati da se Musk doveo u tešku situaciju. Financije njegove grupe funkcioniraju samo ako se uspije ostvariti poprilično ambiciozne ciljeve.

Realno je očekivati da će naići na probleme na putu, ili još gore, da će morati odustati od nekih ambicija, što će neke od investitora ostaviti malo natučenima.