Muskova ideja da njegova Tesla kupi njegov SolarCity možda i nije tako besmislena kako nam je bila zvučala

Smatra da bi kompanije jednog dana mogle vrijediti trilijun dolara

FOTO: AFP

Prošlotjedna najava da Tesla Motors namjerava preuzeti proizvođača solarnih panela SolarCity izazvala je burne reakcije i negodovanje Wall Streeta.

Prvo, zato što su obje kompanije u dosta kompliciranoj financijskoj situaciji, a drugo – zato što je osnivač i direktor Tesle, te najveći dioničar u obje kompanije, Elon Musk u potencijalnom sukobu interesa.

Minus na Teslinoj bilanci raste za tri milijarde dolara

Tesla Motors je na kraju posljednjeg kvartala poslovao s minusom od 282,3 milijuna dolara, nezanemarivo više od 154,2 milijuna dolara koliko je Tesla bio u gubitku u usporedivom razdoblju prošle godine, a ukupni dug iznosi oko 2,5 milijardi dolara. S obzirom da Tesla Motors želi kupiti sve dionice Solar Cityja za oko tri milijarde dolara, što znači da će minus na bilanci Tesla Motorsa narasti za isto toliko.

Financijska situacija SolarCitya nije ništa manje problematična. U prvom kvartalu zabilježio gubitak između 2,70 i 2,80 dolara po dionici. Iako su prihodi narasli za 82 posto na 122,58 milijuna dolara, operativni troškovi su narasli za 54 posto, na 226,92 milijuna dolara. Cijena dionice je po objavi rezultata pala za oko 19 posto i sada iznosi nešto više od 22 dolara.

Kad se svemu tome pribroji da je direktor kompanije SolarCity Lyndon Rive, bratić Elon Muska, skepsa analitičara u pogledu najavljene akvizicije bila je zagarantirana (iako su obojica najavila da će se izuzeti iz procesa donošenje konačne odluke i to prepustiti odboru dioničara).

Loše reakcije burze i analitičara

Odmah po objavi vijesti postavilo se pitanje sukoba interesa, odnosno je li se Musk na to odlučio zbog spašavanja firme svojeg bratića i samim time, spašavanja vlastite investicije, budući da njegov udjel u SolarCityju iznosi nešto više od 22 milijuna dionica, vrijednih više od pola milijarde dolara.

Cijena dionice Tesle je po objavi ove vijesti u trgovanju nakon sata pala je za oko 12 posto, na 193,25 dolara, a Elona Muska, kao najvećeg dioničara Tesle, to je na papiru koštalo oko 715 milijuna dolara.

Reakcija analitičara nisu bile ništa pozitivnije. “Ponuda podiže brojna pitanja oko upravljanja i dovode u pitanje povjerenje”, naveo je analitičar Stanley Morgana Adam Jonas, a prenio AFP, a analitičari S&P Global Market Intelligence Efraim Levy vjeruje da bi otpor dioničara mogao rezultirati odustajanjem od cijele priče.

Osim toga, uz investiciju u izgradnju Gigafactoryja, tvornice baterija u Nevadi koja ukupno premašuje dvije milijarde dolara i povećanje proizvodnje s prošlogodišnjih 50.000 na 500.000 vozila do 2018. godine, analitičari upozoravaju da si Tesla Motors, uz sve ove troškove ne može dopustiti da za sobom vuče još i SolarCity.

Kratkoročno podilaženje investitorima

Ipak, Tesla Motors nikad nije ni bila kompanija koja svoje poslovanje prilagođava stvaranju dodatne vrijednosti za dioničare, niti su ih ikad pretjerano zanimale reakcije analitičara i Wall Streeta.

Umjesto kratkoročnog podilaženja investitorima, Tesla svoj biznis model razvija na duge staze, a dionice su samo sredstvo za prikupljanje potrebnog kapitala, kojim Musk radi na realizaciji svoje vizije svijeta koji neće biti ovisan o fosilnom gorivu.

Osim toga, iako cijeli aranžman djeluje pomalo sumnjivo, jer gledano kratkoročno, teško je zamisliti sinergiju između proizvođača solarnih panela i kompanije koja radi najpoželjnije električne automobile na svijetu, nosi određenu logiku koja nadilazi puko spašavanje vlastite investicije.

Druga perspektiva na najavljenu akviziciju

Upravo se s te strane može gledati na najavljenu akviziciju. Preuzimanje SolarCityja dok su mu je cijena dionice ova niska, i spašavanje vlastitog ulaganja, istovremeno je i korak naprijed prema onome što je Musk obećavao prije nekoliko godina.

Kako ističe Business Insider, Tesla će ovom akvizicijom stići korak bliže cilju pretvaranja u integralnu holding kompaniju koja se hvata ukoštac s problemima globalnog zagrijavanja.

U Muskovom holdingu, Tesla Motors će proizvoditi električne automobile, Gigafactory će raditi baterije, a Tesla Energy razvijat će rješenja za pohranu energije, te konačno, SolarCity, koji prodaje ili daje u leasing solarne panele. Drugim riječima, postaje one stop shop za sve one koji žele živjeti prema načelima nult emisije štetnih plinova.

Elon Musk je pritom uvjeren da bi združene kompanije Tesla Motors i SolarCity s vremenom mogle postići vrijednost od oko trilijun dolara.