Nakon godinu dana razvoja, VW-ov startup MOIA predstavio je svoj koncept dijeljenog prijevoza

Ljudi bi putem aplikacije naručili i dijelili prijevoz električnim kombijima

FOTO: Volkswagen Media Services

Volkswagenov startup za mobilnost MOIA, nakon samo godinu dana razvoja predstavio je svoj sveobuhvatni koncept dijeljenja prijevoza. Dijeljeni prijevoz je mješavina javnog prijevoza i taksi usluge, budući da se više osoba vozi na otprilike jednakoj ruti, koja je svima relativno blizu. Na TechCrunchu u Berlinu u ponedjeljak su predstavili sam sustav dijeljenog prijevoza i posebno vozilo za tu uslugu.

Kompanija je počela prije točno godinu dana na prošlogodišnjem TechCrunchu u Londonu, gdje su prvi puta predstavili svoju viziju povećanja efikasnosti gradskog prometa. Tada su izjavili da žele gradovima pomoći u smanjenju prometnih gužvi, onečišćenja, prekomjerne buke, te im time ponuditi održivi razvoj. U samo godinu dana su dakle razvili kompletan informatički sustav za dijeljenje vožnje, kao i novo električno vozilo za uslugu.

Za sada ne planiraju samovozeći sustav

Cijeli bi koncept trebao u realno korištenje ući krajem 2018. godine u Hamburgu, dok se sustav kani proširiti u SAD do 2025. godine. MOIA kaže da će gradovima moći ponuditi samo dio ili kompletnu infrastrukturu za dijeljeni prijevoz, ovisno o potrebama grada. Time će moći gradovima ponuditi samo vozila, informatički sustav ili pak sveobuhvatni paket koji uključuje i vozače.

Iako bi se očekivalo suprotno, MOIA za sada nema nikakav samovozeći sustav, već se oslanja na ljudske vozače. Kažu da su razradili poslovni model, pa zaključili da bi im ušteda korištenjem samovozećeg sustava spram ljudskog postala isplativa tek nakon duljeg niza godina.

Komforna kabina za šest putnika

Interijer ima dovoljno prostora za šest putnika na individualnim sjedalima Volkswagen Media Services

Startupu je do sada nedostajala zadnja karika sustava, MOIA automobil. Uz jučer predstavljeni automobil, sustav sadrži aplikaciju za korisnike, putem koje se ugovara i naplaćuje vožnja. Naravno, kao i većina drugih, aplikacija prikazuje procijenjeno vrijeme vožnje i cijenu prije početka same vožnje. Ključna stvar priče je pozadinski algoritam, koji spaja grupe putnika u jedno vozilo, ako su im odredišta relativno blizu. Time kane maksimalno umanjiti šansu prevelikih skretanja s rute.

MOIA-in kombi može u komforu prevoziti šestoro putnika, koji imaju zasebna sjedala. Interijer je dizajniran za maksimalni komfor, s pregršt prostora za noge, s dovoljno prostora za neometano kretanje po vozilu. Kažu da je interijer dovoljno prostran kako bi putnici imali privatnost, a opet su si dovoljno blizu kako bi mogli pričati ako se poznaju. Svako sjedalo je opremljeno LED osvjetljenjem za čitanje u mraku, kao i USB utičnicama za punjenje uređaja.

Vozilo je vjerojatno bazirano na VW T6 kombiju

Svako vozilo opremljeno je vlastitim besplatnim wi-fi hotspotom, a mobiteli putnika se na njega spajaju posve automatski. Klizna bočna vrata su velika, što omogućuje lakši ulazak u vozilo. Vrata su i automatizirana, stoga putnici ne moraju ručno otvarati vrata pri ulasku i izlasku iz vozila. Kažu da su vozila testirali na raznim dobnim skupinama, a putnici su uglavnom reagirali veoma pozitivno.

MOIA je svoje vozilo razvilo u suradnji s odjeljkom za gospodarska vozila Volkswagena u rekordnom roku od samo 10 mjeseci. Kombi ima domet od oko 300 kilometara, a može se napuniti do 80 posto kapaciteta u samo 30 minuta. Prvotni MOIA sustav su testirali na Volkswagenovim T6 Multivan kombijima, koji nedvojbeno sliče na MOAI-no vlastito vozilo.