Njemački sud upravo je rekao kako svaki grad može odlučiti hoće li zabraniti dizelske aute

Gradovi će moći sami odrediti gdje će prometovanje dizelskim vozilima biti zabranjeno

Man ready to go to work/ his office, walking to drive his shiny car  (in Flat Cartoon Style), Image: 208516131, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Stock Budget
FOTO: Profimedia, Stock Budget

Savezni upravni sud u Leipzigu načelno je dopustio uvođenje zabrane prometa vozilima s dizel motorima u svrhu smanjenja štetnih čestica i plinova u njemačkim gradovima. Tim potezom, smanjit će vrijednost oko 12 milijuna dizelskih automobila u Njemačkoj, najvećem europskom tržištu automobila, ali i prisiliti proizvođače automobila na skupe modifikacije kako bi smanjili zagađenje.

Odluka njemačkog suda dolazi nakon Dieselgate skandala u kojem je Volkswagen 2015. godine priznao kako je varao na američkim testovima onečišćenja zraka. Volkswagen je zabranio automatizirane sustave koji smanjuju emisiju dušikovog oksida (NOx), jednog od uzročnika respiratornih bolesti.

Zabrane u Njemačkoj nose posebnu simboliku

Iako su druge zemlje već poduzele slične mjere, zabrana u Njemačkoj posebno je važna. Njemačka se smatra rodnim mjestom modernog automobila te je do sada bila jedno od tržišta na kojem su dizelska vozila nekad bila izrazito popularna. Prodaja dizela u Njemačkoj je, ukupno gledajući, u 2017. godini pala za 7,9 posto, dok je samo u prosincu pala za 20,5 posto, piše Forbes.

Njemački savezni upravni sud odbacio je utorak reviziju saveznih država Baden-Württemberg i Sjeverna Rajna-Vestfalija protiv ograničenja vožnji dizelskih vozila koju zahtijevaju lokalni upravni sudovi. Suci u Leipzigu su zaključili kako nema pravnih prepreka, ali da gradovi istodobno moraju odluku o uvođenju zabrana prometa za vozila s dizel motorima uvesti postupno, a moraju se uvesti i izuzeci npr. za male poduzetnike.

Pitanje prije presude je ustvari bilo hoće li savezne države samostalno zabraniti dizelaše ili će o tome odlučiti savezna vlada. Gradovi poput Stuttgarta i Duesseldorfa sada mogu odrediti na koje ulice se odnose zabrane vožnje te tko može biti izuzet od zabrana.

Udarac i na javni prijevoz

Njemačka kancelarka Angela Merkel je pod pritiskom Europske unije zbog 70 gradova koji prelaze dozvoljene razine onečišćenja, no do sada je pokušavala izbjeći bilo kakve zabrane. Istaknula je kako bi se trebala pronaći druga rješenja osim zabrana, budući da bi one mogle razljutiti vozače. Jedna od mogućih alternativa bila bi elektrifikacija javnog prijevoza i taksi službi.

Vlada Angele Merkel često je predmet kritika zbog uske povezanosti s automobilskom industrijom te je u prošlosti lobirala protiv bilo kakve zabrane. Uz udarac na Volkswagen i ostale proizvođače, dužnosnici tvrde da bi zabrana mogla paralizirati autobusne kompanije, kompanije za skupljanje otpada te trgovce koji se oslanjaju na svoja dizelska vozila.