7 najvažnijih stvari o novom, dosta ozbiljnom sukobu oko Ine koji je eskalirao nakon noćnog prijevoza nafte vlakom

U tu odluku nisu bili uključeni hrvatski članovi uprave i NO

02.10.2013., Zagreb - Protiv predsjednika uprave Mola Zsolta Hernadija raspisani su crvena Interpolova medjunarodna tjeralica i europski uhidbeni nalog. Sluzbeni zahtjev u sjediste Interpola u Lyonu hrvatska policija uputila je nakon sto je zaprimila zahtjev za raspisivanjem tjeralice protiv Hernadija, osumnjicenog da je podmitio bivseg hrvatskog premijera Ivu Sanadera kako bi madjarskoj naftnoj kompaniji prepustio upravljacka prava u INA-i. 
Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL
FOTO: Zeljko Lukunic/PIXSELL/PIXSELL

Noćni prijevoz nafte vlakom u Rijeku rasplamsao je sukob između hrvatske i mađarske strane oko Ine. Odluka o prijevozu u koju nisu bili uključeni hrvatski članovi Uprave i NO, protumačena je kao poruka da će se rafinerija u Sisku zatvoriti, kao samovolja mađarskih direktora u trenutku dok se nije sastavila hrvatska Vlada.

Uslijedile su reakcije političara i različite analize, a mi smo pokušali pojednostaviti novu epizodu sukoba oko upravljanja naftnom kompanijom u kojoj mađarski Mol ima 47 posto vlasništva, a Hrvatska, kao država, 45 posto.

1. Što se zapravo dogodilo?

Krajem prošlog tjedna, u noći s petka na subotu, 600 tona sirove nafte prevezeno je u 12 vagona iz Graberja Ivanečkog u rafineriju Rijeka. Hrvatska strana smatra da se domaća nafta treba prerađivati u rafineriji Sisak, kako bi sačuvali tisuću radnih mjesta u toj rafineriji. Noćna akcija prijevoza domaće nafte suprotna je stavu Vlade i Ministarstva gospodarstva, i o njoj nisu bili obaviješteni članovi uprave.

2. Mostov ministar tvrdi da je prekršen zakon

Sličan je manevar pokušan u srpnju, ali je ministar Tomislav Panenić nakon upozorenja sindikata zaustavio prijevoz nafte u Rijeku, dok se Vlada i Mol ne dogovore što će s rafinerijom u Sisku. Sada su mađarski direktori očito bili brži, ministar tvrdi da hrvatski dio uprave nije bio upoznat s planom. Panenić smatra da je time prekršen zakon, da odgovorne treba sankcionirati i da će zatražiti očitovanje Mola. Danas je kazao da je Molu u interesu zatvaranje sisačke rafinerije, što nije interes Ine i Hrvatske.

Oštro je reagirao i Božo Petrov: “Vidi se kako nas Mol doživljava. Za nas oni nisu nikakvi partneri, a kamoli strateški, ako se želi iskoristiti ova situacija oko formiranja nove Vlade i to na način da u okviru noći prenose stotine tona”.

3. Kako noćnu vožnju objašnjavaju u Ini

Iz Ine su kazali da se radilo o svojevrsnoj vježbi, testirali su alternativan način prijevoza domaće nafte u riječku rafineriju. Napominju da sisačka rafinerija nastavlja s preradom 25. listopada. Za bolje razumijevanje Ine, treba napomenuti da je dioničkim ugovorom omogućeno da Mađari zaobilaze hrvatske članove uprave, iako imaju neznatno više vlasništva od hrvatske države. Izmjenom međudioničkog ugovora koji je 2009. provela Sanaderova vlada, upravljanje je prepušteno Mađarima.

Naime, članovi uprave zapravo ne upravljaju kompanijom, nego glavni direktor Ine uz izvršne direktore. Jedan od njih, Tvrtko Perković, jutros je gostovao na Hrvatskom radiju, objašnjavajući kako se tom akcijom “ispitala spremnost Ine da brzo reagira kad dođe do poremećaja u transportu”. Kaže da je po malim količinama koje su prevezene (oko 1% ukupne mjesečne domaće proizvodnje) jasno da je bilo samo riječ o testu, te da nije bilo potreba obavijestiti Upravu ni NO.

4. Što kaže HDZ?

Predsjednik HDZ-a nije bio oštar poput kolega iz Mosta ali je rekao da se zalaže za arbitražu. “Još uoči početka izborne kampanje, zauzeo sam se za nastavak arbitraže, za zaštitu hrvatskih nacionalnih interesa u našoj strateškoj naftnoj kompaniji, pa i oko ove teme koju smo vidjeli (op.a.-noćni prijevoz nafte). Međudioničarski ugovor bio je sasvim jasan – modernizacija rafinerija u Rijeci i Sisku”, kazao je nedavno Andrej Plenković.

Plenkoviću će tema oko Ine sigurno biti vrlo važna i izazovna s obzirom na činjenicu da je bivši šef HDZ-a Tomislav Karamarko bio u sukobu interesa jer je predlagao povlačenje Hrvatske iz arbitraže s Molom, a onda se otkrilo da mu je supruga bila poslovno angažirana od strane Molovog konzultanta Josipa Petrovića.

5. Bivši ministar Vrdoljak: Jasna je Molova poruka

Bivši ministar gospodarstva, HNS-ov Ivan Vrdoljak smatra da je Mol slanjem vagona poslao jasnu poruku, istaknuo je u emisiji U mreži prvog. Istaknuo je da Ini nije isplativo slati svakodnevno naftu vagonima u Rijeku, ali da time Mol šalje poruku da imaju rafineriju u Rijeci i Mađarskoj pa da mogu ugasiti Sisak. Vrdoljak kaže kako se to sigurno neće dogoditi ove ni slijedeće godine, ali da je neizvjesna 2018. godina.

6. Štern: Treba spojiti Inu i Hep

Jutros je na Hrvatskom radiju gostovao bivši šef Ine, naftni konzultant Davor Štern koji je kazao da se Ina nalazi u specifičnoj situaciji te da bi transport nafte, iako to nije poslovno uobičajeno, ipak trebao biti predmet razgovora u Upravi. Istaknuo je kako obje hrvatske rafinerije nisu modernizirane, te da se to moglo početi prije nego je udio prodan Molu, kojemu pak odgovaraju moderne rafinerije koje ima u Mađarskoj i Slovačkoj.

Po Šternu su dva izlaza iz stalnih sukoba s Mađarima: 1. spajanje dviju firmi, Mola i Ine, u jednu veliku u kojoj će se dijeliti dividenda ili 2. da Hrvatska nađe modalitete da otkupi Molove dionice u Inu i s HEP-om formira veliku energetsku tvrtku.

7. Jurčić: To su sentimenti, Ina nije strateška

Ekonomist Ljubo Jurčić danas je komentirao kako je samo sentimentalni osjećaj da je Ina za državu strateška: “Ni u kom pogledu, pa ni ekonomskom, Ina nije više strateška kompanija. To je sentimentalni osjećaj, ali ona to nije. Podravka se prodaje na 500 tisuća mjesta u svijetu, a Ina jedva na 50 u ovoj regiji”, rekao je Jurčić na N1. Na pitanje nije li Ina važna državi za energetsku neovisnost, kazao je: “Imate zemalja koje nemaju proizvodnju nafte i to se rješava drugačije”.