Nekad je nužno odabrati stranu

Pitali smo HŽ Cargo što će sad kad i INA pokreće vlastitu željeznicu (kažu da će ih to natjerati da se promijene)

Pad monopola HŽ Carga prvo je iskoristilo Prvo plinarsko društvo

Odluka o ulasku u željeznički prijevoz donosena je na Glavnoj skupini dioničara, a upisom u registar djelatnosti postala je i službena. INA nam je potvrdila da je u tijeku pribavljanje dozvole za obavljanje željezničkog prijevoza i stjecanje sigurnosnih certifikata. Na ovaj potez odlučili su se, kažu u Ini, “s ciljem ostvarenja dodatnih ušteda i poboljšanja učinkovitosti poslovanja. Tako bi, nakon dobivanja potrebnih dozvola, dio svog prijevoza naftnih derivata obavljali vlastitim resursima.”

Projekt željezničkog prijevoza još je u povojima

Registracijom je napravljen tek prvi korak u pokretanju vlastitog željezničkog transporta i u INA-i kažu da još nemaju konkretnih planova te da je ovaj novitet tek jedna od opcija koju žele imati na raspolaganju. INA u svojem vlasništvu već ima lokomotive i vlakove za prijevoz tereta, no dok ne dobiju sve potrebne dozvole, što bi moglo potrajati godinu dana, o gradnji infrastrukture i nabavci novih vlakova za prijevoz natfnih derivata još ne razmišljaju.

Također, rečeno je da je ovaj potez namijenjen redovnom prometu Ininih naftnih derivata, a ne prijevozu sirove nafte, kako su prenijeli pogrešno neki mediji.

PPD prvi iskoristili liberalizaciju tržišta

INA nije prva krenula na odnedavno otvoreno tržište željezničkim uslugama u teretnom prijevozu. HŽ Cargo monopol na željeznički teretni promet izgubio je još lani, kada je hrvatska tvrtka s tada slovačkim vlasnicima Adria Transporta d.o.o. dobila sve potrebne dozvole za željeznički prijevoz tereta. U međuvremenu je tvrtka PPD (Prvo plinarsko društvo) kupila vlasnički udio tvrtke Adria Transporti i pripojila je PPD grupaciji s novim imenom PPD transporti. Tako je PPD preduhitrio Inu u uvođenju vlastitih tranzitnih rješenja.

HŽ Cargo pozdravlja konkurenciju i nove terete

Ako domaća naftna kompanija definitivno pokrene svoj željeznički promet, to bi moglo značiti značajno smanjenje prihoda državnoj tvrtki HŽ Cargo jer je INA jedan od glavnih korisnika njihovih prijevozničkih usluga. Što očekuju od ovakvog scenarija, pitali smo HŽ Cargo, koji nam je odgovorio da se “dolaskom novih operatera daje nova dimenzija čitavom tržištu, a za HŽ Cargo to znači promjenu poslovnog modela prilagođenog uvjetima liberaliziranog tržišta željezničkog teretnog prijevoza kako bi se osiguralo održivo poslovanje. To u konačnici, između ostalog, znači daljnje optimiziranje prijevoza pod dizel vučom, kao i pojedinačnih vagonskih pošiljaka s obzirom na konkurentnost cestovnog prijevoza u tom segmentu, ali i cijenu i strukturu goriva”. U HŽ Cargu također tvrde da INA jest i nadalje će biti dobar poslovni partner i korisnik njihovih usluga.

HŽ Cargo je i kao monopolist godinama nizao financijske gubitke, a restrukturiranjem provedenim prošle godine tvrtka je otpustila više od tisuću radnika. Odlukom Vlade Cargu je krajem svibnja kroz jamstva za kredite oprošteno dugovanje u iznosu od 521 milijun kuna, što pridodano dosad otplaćenim 454 milijuna kuna, iznosi ukupno 975 milijuna kuna.