Vlasnici popularnih carpool servisa otkrili su nam zašto Hrvati obožavaju dijeliti prijevoz

Carpooling raste jer ljudi jer žele bolje cijene, čišći zrak i iznad svega druženje

11.10.2013., Zagreb - Mislav Sramek i Bozidar Stimac, studenti strojarstva koji su napravili internetsku stranicu Oglasnik prijevoza, koji omogucava sklapanje putovanja s osobama koje putuju na slicnim ili istim relacijama, uz podjelu troskova. 
Photo: Igor Kralj/PIXSELL
FOTO: PIXSELL/PIXSELL

Bliži nam se ljetna sezona, kriza je još tu, benzin ne pojeftinjuje a putovati se mora. Za tisuće putnika to znači samo jedno – carpooling. Sve više Hrvata otkriva čari dijeljenja prijevoza i njegove prednosti u odnosu na putovanje autobusom ili vlakom.

Kad se uzmu u obzir visoke cijene goriva i poskupljenje javnoga prijevoza, rastuća popularnost carpoolinga ne iznenađuje. S njime štedite novac, smanjujete zagađenje, kad dijelite prijevoz upoznajete nove ljude i razmjenjujete iskustva potpuno drugačije nego inače.
Carpooling je vrlo jednostavan. Funkcionira tako da osoba, koja želi uštediti na gorivu i cestarinama, preko specijaliziranih stranica ili grupa na društvenim mrežama ponudi da će povesti još nekoga. Ljudi koji trebaju prijevoz se javljaju i dijele se troškovi putovanja. Cijene se dogovaraju, ušteda je veća što je putovanje dulje, u prosjeku putujete za pola cijene. Od Zagreba do Ljubljane možete se ugodno voziti i čavrljati sa suputnicima za 10tak eura, do Splita za stotinjak, do Beča za 130 kuna.

Carpooling u Hrvatskoj buja, na internetu je prava poplava stranica i aplikacija za spajanje suputnika i teško je reći je li jači razlog cijena ili želja za avanturom i poznanstvima. Predstavljamo vam tri različita modela najpopularnijih servisa. .

1. Ajmo.hr- studentska ideja Googlea za carpooling

Ajmo.hr nova je platforma za dijeljenje prijevoza u Hrvatskoj, a pokrenula ju je grupa od 17 studenata i pojedinaca iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine te Makedonije. Riječ je o besplatnoj usluzi, na kojoj nemaju namjeru zarađivati. Uslugu su pokrenuli zbog činjenice da i sami koriste carpooling koji su željeli maksimalno pojednostaviti. “Želja nam je bila napraviti uslugu koja će biti Google carpoolinga. Dva klika mišem i pronašli ste prijevoz”, kaže jedan od osnivača Matevž Petek.

Kaže da preko ljeta očekuju smanjenje commutinga, ali i povećanje broja putovanja. To se posebno odnosi na studente koji žele jeftino putovati, a Ajmo.hr im to želi omogućiti. Kako im je ovo prvo ljeto poslovanja naporno rade na porastu popularnosti i željni su učiti kako bi se poboljšali.

Druge usluge ne vide kao konkurenciju jer, kako kaže, njihova rješenja ne valjaju. “Na tržištu je još desetak sličnih usluga, ali koliko one stvarno vrijede? Koliko puta ste preko njih pronašli prijevoz? Koliko puta ste ih koristili”, pita se Petek.

Kaže kako ideja Ajmo.hr nije zarada već riješavanje problema, izgradnja kvalitetne usluge i stjecanje iskustva.

2. Oglasnik prijevoza – integrirani s Facebookom

Oglasnik prijevoza je usluga sa više od 60 tisuća korisnika, u što ubrajaju i korisnike njihovih Facebook grupa za podjelu prijevoza. Osnivači usluge Božidar Štimac i Mislav Šramek kažu da nije jednostavno odvojeno promatrati korisnike. “Nastojimo razvoj servisa usmjeravati kao integraciju i nadogradnju našim Facebook grupama. Sa svrhom da servis olakša korisnicima usmjereno pretraživanje oglasa, a da je korisnicima i dalje svejedno hoće li predavati oglase putem grupa ili putem servisa”, kažu.

Najveća Facebook grupa im je “tražim nudim prijevoz”, a pored nje imaju još nekoliko manjih grupa koje se odnose na specifične relacije. Kad korisnici predaju oglas u bilo kojoj od grupa, oglas se automatski nalazi i na Oglasniku prijevoza, s mogućnošću kategoriziranog pretraživanja. Kažu da je u posljednje dvije godine kroz Oglasnik prijevoza prošlo više 120 tisuća oglasa, a dnevno ih imaju 500 do 1500. Preko ljeta im se poveća frekvencija ponude prijevoza, a time i prirast korisnika koji je nešto veći tijekom ljetne sezone.

“Za razliku od konkurencije, prvi radimo na integraciji servisa koji radi sinkronizirano s Facebookom. Prevelika masa ljudi se već navikla na Facebook i nije jednostavno da zaživi servis koji je potpuno odvojen”, kažu.

“Razvili smo vrlo inteligente algoritme koji iz napisanih oglasa sa facebooka saznaju ključne informacije kao što su: polazište, odredište, datum putovanja, datum povratka, broj slobodnih mjesta i cijena”, kažu i dodaju kako bez tih informacija nebi bilo moguće ponuditi kategorizirano pretraživanje i filtriranje oglasa.

Druga bitna stvar, koju ističu, je da su prvi napravili da algoritam samostalno zaključuje i o ruti putovanja, te povezuje ljude po međurutama. Znači, ako netko pretražuje oglase kao putnik koji putuje Karlovac-Rijeka, sustav će mu sam pokazati relevante oglase, poput Zagreb-Rijeka, ili Osijek-Pula.

Kažu da je servis još mlad, a ovakav pristup je već pokazao odlične rezultate i momentalnu široku paletu ponude oglasa, što je glavni ključ za daljnji rast. No, sve je još u razvoju, radi se puno na poboljšanjima i novim funkcionalnostima. Do kraja ove godine bi trebao osvanuti redizajnirani Oglasnik prijevoza s puno ugodnijim i mobilno prilagođenim dizajnom. S novim dizajnom će stići i mnoge nove funkcionalnosti koje će napraviti Oglasnik prijevoza još sinkroniziranijim sa Facebookom.

Zasad su orijentirani na unaprijeđenje servisa i stvaranje korisnog i praktičnog alata, a kad ostvare primarni cilj zaradu će ostvarivati drugim reklamnim oglasima na stranici. Do tada će se sami financirati.

3. BlaBlaCar – jedna od najvećih svjetskih platformi

BlaBlaCar je prisutan u 19 zemalja (na tri kontinenta) i ima nešto više od 20 milijuna članova. Nakon što je u ožujku 2015. preuzeo Carpolling.com, drugu najveću zajednicu za dijeljenje prijevoza u Europi, BlaBlaCar je postao europski lider u dijeljenju prijevoza te jedna od najvećih svjetskih platformi temeljenih na ekonomiji dijeljenja.

U Hrvatsku su stigli u ožujku akvizicijom mađarskog startupa za dijeljenje prijevoza AutoHopa koji je postojao od 2012. u Mađarskoj, a 2014. se proširio na Rumunjsku, Hrvatsku i Srbiju. Od ožujka je Hrvatska najbrže rastuća zemlja u CEE regiji, što najviše pripisuju činjenici da BlaBlaCar ima odlične Android i iOS aplikacije, a prema svim statistikama hrvatsko tržište je među najmobilnijima, ne samo u regiji nego u cijeloj Europi.

“Činjenica je, brojke to pokazuju da su troškovi posjedovanja automobila te goriva i cestarina u Hrvatskoj gotovo na razini zapadnoeuropskih, a prosječni prihodi su još uvijek ipak ispod onih zapadnoeuropskih tako da je kod Hrvata dijeljenje prijevoza logičan i pragmatičan izbor”, kažu. Iz dosadašnjeg poslovanja primjećuju da u Hrvatskoj BlaBlaCar koriste i prijevoz dijele ljudi baš svih dobnih skupina iz jednostavnog razloga- svi žele ili trebaju uštedjeti.

Anketa koju su proveli među korisnicima pokazala je da ljudi koriste BlaBlaCar iz jednog od četiri razloga: ušteda, dijeljenje vlastitih resursa s drugima, dobro društvo i odgovorno ponašanje prema okolišu. “U tom smislu, rekla bih da je u Hrvatskoj primarni i gotovo jedini razlog ušteda. Putovanje je skupo i ljudi koriste BlaBlaCar kako bi na tom putovanju uštedjeli pa ili mogli putovati češće ili kako bi ušteđen novac potrošili na nešto drugo. Ima i onih kojima je jako važno da se ne voze sami, ali ti su manjina”, kažu u BlaBlaCaru.

Kažu da dijeljenje prijevoza nije novost Hrvatima. “Oni to itekako rade, a najčešće se snalaze preko Facebook grupa i to nam je trenutno najveći izazov u Hrvatskoj. Promijeniti naviku korisnika, osvijestiti ih da postoji bolji, jednostavniji i pouzdaniji način da ponude ili nađu prijevoz”, poručuju iz BlaBlaCara.

Za traženje prijevoza preko Facebooka kažu da je komplicirano jer svaki put kad netko traži ili ponudi prijevoz treba odgovarati na ista pitanja. Ponuda i potražnja se brzo gube u masi objava, a jedini način da se ljudi međusobno kontaktiraju je preko poruka na Facebooku ili da javno ostave broj telefona. Pored toga jei i nepredvidljivo jer nikad ne znaš s kime ćeš se voziti.

“BlaBlaCar se uklapa u mantru koju svi digitalni biznisi moraju slijediti, a to je da nude jednostavnost i sigurnost. Servis je jednostavan za korištenje, a imamo više načina na koje osiguravamo da naši članovi dobro znaju s kime će se voziti”, poručuju iz BlaBlaCara. Sav sadržaj objavljen na platformi je pregledan i odobren i, najvažnije, vozači i putnici se međusobno ocjenjuju pa je lako saznati s kime se ugodno voziti. Putnici, također, mogu anonimno ocijeniti vozačke sposobnost onoga s kim su se vozili, a taj podatak je vidljiv na profilu vozača.

U 14 zemalja platforma je potpuno besplatna i za vozače i za one koji traže prijevoz. Slobodna mjesta se objavljuju online, putnici ih rezerviraju online, ali plaćaju izravno vozaču tijekom zajedničkog putovanja.
U 5 zemalja (Francuska, Španjolska, Portugal, Poljska i Velika Britanija) imaju online sustav rezervacija. Putnici svoja mjesta rezerviraju i plaćaju online unaprijed, a BlaBlaCar zaračunava proviziju od oko 10 posto od svake online transakcije. Putnik nakon uplate dobije kod koji na kraju putovanja da vozaču i tek onda se novac prebacuje na račun vozača.

“Uvođenje online sustava rezervacija puno je pomoglo da dijeljenje prijevoza postane jednako pouzdana prijevozna alternativa vlakovima i autobusima. Stopa otkazivanja i pojavljivanja s 35 posto pala je na manje od 3 posto”, kažu.
Preko ljeta očekuju porast broja članova i podijeljenih putovanja. Svako razdoblje u kojem se inače više putuje poput blagdana, produženih vikenda i godišnjih odmora za njih znači više registracija, više objavljenih i više pronađenih prijevoza jer ljudi tada imaju povećanu potrebu putovati i koriste BlaBlaCar kao idealan način da na tom putovanju ili uštede novac ili putuju udobnije, fleksibilnije i izvan voznih redova koji im ne odgovaraju.

Napominju kako imaju dugu tradiciju u mnogim europskim zemljama i već su dobili reakcije oduševljenih korisnika iz Italije, Njemačke, Mađarske, Poljske ili Francuske koji su sretni što će svoj omiljeni način prijevoza sad moći koristiti i na godišnjem odmoru u Hrvatskoj.