Nekad je nužno odabrati stranu

Proizvođači piva žele nam otkriti što zapravo pijemo. Razlog nije altruizam

Pivari žele spriječiti zabranu reklamiranja koju traže neki lobiji u EU

Europska udruga pivara nedavno je objavila kako se obvezuje objaviti informacije o sastojcima i hranjivim vrijednostima njihovih proizvoda te da njihova objava ide i dalje nego što ih EU zakonodavstvo obvezuje.

Mnoge je iznenadila odluka europskih pivara da samoinicijativno objave sastojke svojih proizvoda iako ih na to ne prisiljava nikakva regulativa. Njihovu inicijativu u svrhu informiranja javnosti svakako treba pozdraviti, ali neki smatraju kako iza ovog poteza pivara stoji zauzimanje boljih pozicija uoči donošenja nove europske strategije o alkoholu.

Stara strategija za alkohol istekla je prvim danom 2013., a Europska komisija već godinama najavljuje pripremu nove. U međuvremenu je Odboru za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane Europskog parlamenta (ENVI) dosadilo čekanje Komisije pa je ovih dana ponovo zatražio donošenje nove strategije o alkoholu. Komisija navodno s donošenjem nove strategije odugovlači zbog sugestija pojedinih proizvođača alkoholnih pića kako u vrijeme ekonomske krize ne bi bilo dobro ograničavati poslovanje.

Kriza je opet isprika za nedjelovanje

“Ekonomska kriza postala je uobičajena isprika za nedjelovanje”, ističe zastupnik u Europskom parlamentu i član ENVI-a Davor Škrlec dodavši kako su i njega sa sličnim zahtjevima kontaktirali iz udruženja hrvatskih pivara u HGK-u. Napominje kako iza objave europskih pivara možda stoji amandman europske grupacije zelenih o zabrani sugeriranja konzumacije alkohola u reklamama te podsjeća na ranije pokušaje da se pivo kvalificira kao prehrambeni proizvod.

Hrvatski pivari, organizirani u Grupaciji proizvođača piva, slada i hmelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori za motive objave kažu da je cilj transparentno navođenje kompletne liste sastojaka i hranjivih vrijednosti piva u cilju potpune informiranosti potrošača o proizvodu.

Komentirajući kašnjenje u donošenju nove strategije, domaći pivari navode kako podržavaju postojeću Strategiju 2006-2012 zbog toga što je usmjerena na smanjenje neodgovorne konzumacije alkohola uzimajući u obzir kulturološke specifičnosti zemalja članica.

Na pitanje boje li se da će Komisija novom strategijom zabraniti reklamiranje piva, odgovaraju kako se ne mogu baviti špekulacijama, ali da hrvatski pivari odgovorno reklamiraju svoje proizvode, vodeći računa da se striktno pridržavaju Kodeksa o odgovornom marketinškom komuniciranju kojeg su potpisnice sve članice Grupacije pivara.

Deklariranje u Hrvatskoj do kraja 2016.

Za potencijalnu zabranu reklamiranja kažu da bi, u svakom slučaju, imala vrlo negativni utjecaj na poslovanje malih i srednjih pivara te da bi se ujedno negativno odrazilo na socioekonomski doprinos industrije u cjelini jer pivarska industrija direktno i indirektno zapošljava 23.100 osoba, a ukupna davanja u državni proračun su 2012. iznosila 266 milijuna eura.

Hrvatski pivari, kao članica Brewers of Europe, ističu kako u potpunosti podržavaju stav Brewers of Europe i planiraju do kraja 2016. godine krenuti s navedenim aktivnostima.

Pivo i ostala alkoholna pića pokrivena su regulativom EU informiranju potrošača o hrani, ali iznimka u obvezi objave sastojaka i hranjivih vrijednosti su pića koja imaju iznad 1,2 posto alkohola. Prema postojećoj regulativi pića s više od 1,2 posto alkohola na ambalaži ne moraju imati otisnute sastojke i njihove nutritivne vrijednosti.

Podaci na više platformi

Unatoč tome što ih nikakva pravila na to ne obvezuju, pivari će objaviti listu sastojaka te količinu i broj kalorija, masti, ugljikohidrata, proteina i soli na svakih 100ml, kao što je trenutno propisano za bezalkoholna pića. Obvezna referentna točka od 100ml omogućuje potrošačima jednostavnu i točnu usporedbu nutritivnih vrijednosti svih pića.

Popis sastojaka i nutritivne informacije trebale bi biti dostupne putem nekoliko platformi. U slučajevima gdje se ovi elementi apliciraju putem tzv. off-label načina deklariranja (informacije dostupne na mrežnim stranicama tvrtke, putem QR koda i sl. digitalnih platformi), nužno je da izravna poveznica (link) bude dio deklaracije na proizvodu.

Navedene aktivnosti europskih pivara dio su dokumenta Beer Pledge (2012.), popis smjernica Brewers of Europe članicama za odgovorno djelovanje i transparentno informiranje potrošača

Europski pivari podržavaju staru strategiju o alkoholu referirajući se na nezavisnu procjenu s kraja 2012. koja je zaključila da su prioriteti strategije ispravni. „Od iznimne je važnosti da se čvrsto držimo strategije i njenih preporuka“, poručili su iz europske udruge pivara.

Nakon što je bila sedam godina na snazi posljednja EU strategija o alkoholu je istekla 2013. Iako nije bila legalno obvezujuća, strategija je zemljama članicama EU pružala smjernice kako spriječiti štetnu konzumaciju alkohola poput vožnje u pijanom stanju, konzumacije tijekom trudnoće te maloljetnog opijanja.

Nova strategija o alkoholu bi na snagu trebala stupiti 2016.