Priča se da je Facebook, u pokušaju ulaska na kinesko tržište, razvio poseban softver za cenzuru. Mnogi su ljuti

Softver za cenzuru postao je vruća tema u kompaniji, neki su dali otkaz

FOTO: AFP

I dok se na domaćem terenu bori protiv poplave lažnih vijesti, za koje su mnogi tvrdili da su utjecale na ishod američkih izbora, anonimni izvori iz Facebooka dojavljuju da je kompanija napravila alat za cenzuru koji bi najvećoj društvenoj mreži na svijetu trebao omogućiti širenje na golemo kinesko tržište.

Kina naime provodi strogu cenzuru, pa premoćna većina stranih portala, društvenih mreža i raznih drugih online servisa tamo nije dostupna. Ipak, kako je riječ o vrlo atraktivnom tržištu, šef Facebooka Mark Zuckerberg nije odustajao.

Osvajanje Kine

Zuckerberg je nekoliko puta posjećivao Kinu, susreo se s kineskim predsjednikom Xi Jinpingom i obilazio šefove najvažnijih kineskih internetskih biznisa. U isto vrijeme, Facebookovi su inženjeri razvijali softverski alat za cenzuru koji će blokirati prikaz objava iz određenih (zabranjenih) dijelova svijeta.

Facebook je i ranije u nekim zemljama, primjerice Pakistanu, Rusiji i Turskoj, ograničavao prikaz određenih sadržaja, piše New York Times. U skladu s opće raširenom praksom koje se pridržavaju američke internetske firme, Facebook je poštovao zahtjeve države i blokirao određene objave nakon što su objavljene.

Toga i nije tako malo. U otprilike 20 zemalja, Facebook je u razdoblju od lipnja do prosinca 2015. blokirao oko 55 tisuća objava. Ipak, novi alat cenzuru diže na novu razinu jer će softver spriječiti pojavu problematičnih objava prije nego što se one uopće pojave na nečijem feedu.

Neki su već dali otkaz

Facebook se, tvrde izvori, ne planira samostalno baviti cenzurom sadržaja. Umjesto toga, softver će ponuditi kineskoj firmi zaduženoj za nadzor sadržaja koji će voditi računa da se na mreži pojavljuju isključivo sadržaji koje su odobrile kineske vlasti.

Kritike pljušte sa svih strana, a dio kritičara predbacuje Facebooku da je izradom softvera za cenzuru ugrozio vlastite vrijednosti (glavna je “stvaranje otvorenijeg i povezanijeg svijeta”) samo da bi ostvario pristup na potencijalno lukrativno kinesko tržište, koje čini 1,4 milijarde ljudi.

Neki sadašnji i bivši zaposlenici Facebooka za New York Times su tvrde kako je softver za cenzuru samo jedna od razmatranih mogućnosti, te da, kao i mnogi Facebookovi eksperimenti, možda nikad neće zaživjeti.

Vruća tema u Facebooku

Isto tako, nije poznato je li ga Facebook službeno ponudio Kini. Isti izvori kažu da je alat izazvao malu pobunu u kompaniji te da je nekoliko zaposlenika angažiranih na projektu zbog nezadovoljstva napustilo firmu. Softver za cenzuru je još ljetos, piše NYT, vrlo brzo postao vruća tema u Facebooku.

Do te mjere, da je alatu posvećen cijeli jedan petak popodne, koji je u kompaniji i inače rezerviran za seanse s pitanjima i odgovorima o različitim temama koje se tiču njihovog poslovanja. Prisutan je bio Mark Zuckerberg, koji je na pitanje zaposlenika pragmatično konstatirao da je za “Facebook bolje da bude dio omogućavanja komunikacije, čak i ako ta komunikacija nije potpuna.”