Nekad je nužno odabrati stranu

Prije 15 godina osnovan je Facebook; zabavno je gledati mlađahnog Zuckerberga dok te 2004. objašnjava što je to

Devetnaestogodišnji Zuckerberg uključio se u CNBC-jevu emisiju Bullseye kako bi pričao o The Facebooku

FOTO: Screenshot

Prošlo je 15 godina od osnivanja Facebooka. Najpopularnija društvena mreža na svijetu stvorena je 4. veljače 2004. u studentskoj sobi Marka Zuckerberga na Harvardu i od tada je ostvarila nezamisliv uspjeh privukavši 2,3 milijarde korisnika koji platformu koriste za razmjenu informacija i povezivanje. Danas je izložena kritikama da je više usredotočena na rast nego na zaštitu korisnika.

Facebook je prošle godine bio upleten u niz skandala u vezi sa zaštitom podataka i kršenjem privatnosti korisnika te bojazni da vodećom svjetskom društvenom mrežom manipuliraju strani interesi za vlastitu političku korist. “Nakon niza izazova u 2018., Facebook više ne hvale zbog inovativnosti. Sada ga kritiziraju”, kaže analitičarka tržišta Debra Aho Williamson. “Facebooku je 15 godina i suočava se sa zrelošću. Nije to više kompanija na svom početku”, dodala je.

Samo Google ima više prihoda od Facebooka

Samo digitalni div Google ima više prihoda od Facebooka od oglašavanja na internetu. Facebook je vlasnik i aplikacija poput Instagrama, Messengera i WhatsAppa, od kojih svaka ima više od milijardu korisnika. Zuckerberg i dalje brani svoj poslovni model i tvrdi da Facebook nije prodavao podatke o svojim korisnicima te da mu se može vjerovati.

Ustraje u tome da njegova društvena mreža zarađuje od ciljanih oglasa utemeljenih na onome što saznaje od korisnika i tako uslugu održava besplatnom. Kompanija priznaje da mora učiniti više da povrati povjerenje pa je uložila milijarde dolara u sigurnost i ima 30 tisuća ljudi koji rade samo na tome. Facebook je unatoč valu skandala prošle godine imao rekordnu dobit od 22 milijarde eura.

Sada već legendarno uključivanje u Bullseye

Unatoč svim kritikama, lijepo je prisjetiti nevinih početaka. Tada, prije 15 godina, mlađahni Zuckerberg se sa svojih tek 19 navršenih godina uključio u CNBC-jevu emisiju Bullseye, kako bi objasnio svoj The Facebook. Naime, kada je te krenuo, Facebook je u svojem nazivu imao “the”, koji je uklonjen 2005. godine.

Nitko tada nije mogao pretpostaviti da će Facebook postati tako velika stvar, pa čak ni sam Zuckerberg. Vidno uzbuđen zbog kamera, Zuckerberg je ispričao da su očekivali da će par mjeseci nakon lansiranja imati oko 500 članova, no tada su već imali preko 100.000 ljudi. Facebook je tada bio društvena mreža samo za studente, a cilj im je bio uz Harvard, skupiti još 100 ili 200 fakulteta. Planovi su im se pomalo promijenili, pa danas imaju preko 2,2 milijarde korisnika.