FOTO: Vjekoslav Skledar

Razgovarali smo s direktorom Bolta: 'U našem sjedištu u Estoniji se čude da u Hrvatskoj još uvijek imamo pečate'

Tomislav Lukačević govori o širenju kompanije, EU direktivi za zaštitu radnika, i ponekoj bizarnosti oko poslovanja u Hrvatskoj

Razgovarali smo s direktorom Bolta: 'U našem sjedištu u Estoniji se čude da u Hrvatskoj još uvijek imamo pečate'

Tomislav Lukačević govori o širenju kompanije, EU direktivi za zaštitu radnika, i ponekoj bizarnosti oko poslovanja u Hrvatskoj

FOTO: Vjekoslav Skledar

"U nekoliko gradova pokrenuli smo i uslugu iznajmljivanja romobila, što se isto pokazalo vrlo uspješnim. Uslugu iznajmljivanja romobila trenutno imamo u Osijeku, Rijeci i Varaždinu. Osim toga, u Zagrebu smo pokrenuli uslugu Bolt Market putem koje korisnici mogu naručiti namirnice"

Europska komisija početkom prosinca predložila je mjere za koje smatra da bi trebale poboljšati radne uvjete osoba koje rade putem digitalnih platformi. Procjenjuje se da u Europskoj uniji oko 28 milijuna ljudi radi putem digitalnih platformi, bilo da se radi o taksi uslugama, dostavi ili nečem trećem, te se sada njihov rad želi regulirati kako bi imali ista ili slična socijalna prava koja imaju i svi ostali radnici.

Naime, prema predloženoj direktivi, utvrđivat će se je li određena platforma poslodavac i ako se utvrdi da ispunjava kriterije prema kojima se tretira kao poslodavac, morat će osobama koje putem nje rade osigurati sva zakonom propisana radnička prava – minimalnu plaću, radno vrijeme, zdravstvenu zaštitu, bolovanja, kolektivno pregovaranje, itd.

Regulativa na razini EU ima smisla, ali radnici u Hrvatskoj su već zaštićeni

S obzirom na to da će se predložena direktiva, jednom kada stupi na snagu, odnositi i na nas, kao dio EU, o toj temi porazgovarali smo s Tomislavom Lukačevićem direktorom Bolta za Hrvatsku.

Lukačević kaže da uvođenje regulative na razini EU ima smisla, zato što trenutno svaka država ima neka svoja, posebna pravila, no isto tako podsjeća da su svi vozači i dostavljači koji koriste usluge digitalnih platformi, ionako već zaštićeni postojećim zakonima kojima je reguliran rad.

“Naime, ako vozite ili dostavljate putem Bolt platforme ili neke druge konkurentske platforme, trebate biti zaposleni u partner tvrtki, a ta tvrtka vam treba omogućiti sva prava koja proizlaze iz Zakona o radu, a koja imaju i svi drugi radnici. U Hrvatskoj, u tom smislu, ne postoji nikakva razlika”, kaže Lukačević.

Nova regulativa ne bi radnicima putem digitalnih platformi smjela oduzeti fleksibilnost

Tijekom prošle godine krenulo se i u proces izmjena Zakona o radu. Kako je najavljeno, u novom Zakonu o radu bit će regulirano i pitanje platformskog rada. Lukačević kaže da preko Hrvatske udruge poslodavaca komuniciraju s Vladom o tim izmjenama, ali naglašava da je bitno da se novom regulativom ljudima ne oduzme ono što sada imaju i radi čega žele raditi putem digitalnih platformi, a to je fleksibilnost.

“U sadašnjoj situaciji, ako želite voziti taksi ili dostavljati hranu i namirnice putem aplikacija, u svakom trenutku možete birati koju ćete platformu, odnosno aplikaciju koristiti. Postoji fleksibilnost. Kada bi se uvelo da se ti radnici tretiraju kao zaposlenici digitalnih platformi, takva fleksibilnost bi se izgubila. Ljudima bi se onemogućilo da u svakom trenutku mogu birati koju će platformu tj. aplikaciju koristiti”, kaže Lukačević.

Osim toga, podsjeća i da država već ima alat kojim može nadzirati uvjete rada na digitalnim platformama, a to je sustav fiskalizacije, u kojem se sve bilježi. “Nama sustav digitalne fiskalizacije omogućuje fiskalizaciju svih računa za sve Bolt vožnje i dostave, a svi fiskalizirani računi poslani su poreznoj upravi te proslijeđeni korisniku na e-mail. Zahvaljujući tome, imamo uvid u vožnje i dostave”, kaže Lukačević.

Bolt u Hrvatskoj posluje od 2018. godine

Bolt je, inače, estonska kompanija. Osnovao ga je 2013. godine, tada devetnaestogodišnji Markus Villig s idejom da taksiste u Talinu i Rigi poveže putem jedne aplikacije. Danas rade u preko 40 zemalja, osim taksija, imaju i cijeli niz drugih usluga, a u Hrvatskoj su prisutni od studenog 2018. godine.

“Krenuli smo s malim timom od svega četvero ljudi, od kojih je troje i danas u kompaniji, što mi je posebno drago. Vrlo brzo krenuli smo se širiti i naša ekspanzija trajala je sve do pandemije, kad se znatno smanjila potražnja za taksi uslugama”, kaže Lukačević.

No, tada su krenuli uvoditi nove usluge, poput Bolt Fooda. Radi se o usluzi putem koje korisnici mogu naručivati hranu, i to su uspjeli pokrenuti u samo dva mjeseca, što je rekord.

“U drugim zemljama taj proces je trajao oko 10 mjeseci pa smo na to smo vrlo ponosni. Također, u nekoliko gradova pokrenuli smo i uslugu iznajmljivanja romobila, što se isto pokazalo vrlo uspješnim. Uslugu iznajmljivanja romobila trenutno imamo u Osijeku, Rijeci i Varaždinu. Osim toga, u Zagrebu smo pokrenuli uslugu Bolt Market putem koje korisnici mogu naručiti namirnice iz naše fizičke trgovine. Cijene nisu pretjerano različite od onih u velikim trgovinama, a usluga je, naravno idealna za sve ljude koji nemaju vremena otići do trgovine ili im je potrebna brza i pouzdana dostava namirnica”, kaže Lukačević.

Vjekoslav Skledar

U Estoniji se čude da u Hrvatskoj imamo pečate

Strane kompanije koje posluju u Hrvatskoj vrlo često se žale na uvjete poslovanja. Kako je Bolt porijeklom iz Estonije, koja je, u smislu digitalizacije javnih usluga vjerojatno najnaprednija na svijetu, vjerojatno su im u Hrvatskoj mnoge stvari čudne. Čak 99 posto javnih usluga u Estoniji dostupno je on-line. Od 1,3 milijuna stanovnika, milijun ih aktivno koristi internet. Lukačević smatra da bi i Hrvatska trebala krenuti tim smjerom.

“Kod njih je sve digitalizirano. Kad nekome u našem sjedištu u Tallinnu ispričate da u Hrvatskoj trebate pečat, oni vas čudno gledaju. Ukratko, u Hrvatskoj postoji jako veliki prostor za poboljšanje poslovne klime. Prije svega, sve što se može digitalizirati, potrebno je digitalizirati”, zaključuje Lukačević.