Ryanairu baš ne ide; zbog onih otkazanih letova sad bi mogli imati problema i s tužbama

Problem je što nisu dobro objasnili kako ljudima misle nadoknaditi novac

Ryanairu baš ne ide; zbog onih otkazanih letova sad bi mogli imati problema i s tužbama

Problem je što nisu dobro objasnili kako ljudima misle nadoknaditi novac

Najveći europski avioprijevoznik Ryanair imao je dva jako neugodna tjedna. Nakon dva vala otkazivanja letova te pokušaja vabljenja svojih pilota natrag na posao bonusima, sada im vjerojatno slijedi tužba zbog nejasnih uvjeta kompenzacije za te otkazane letove. Inače, otkazom letova bilo je pogođeno oko 800.000 putnika, što je rezultiralo ukupnim padom vrijednosti dionice od 8 posto, na 16.59 eura po dionici. Slijedi im i gubitak u poslovanju od oko 10 milijuna eura.

Nakon svih ovih problema, Ryanair će i službeno odustati od preuzimanja Alitalie, kako bi, kako kažu, eliminirali svo odvlačenje pozornosti menadžmenta. Stečajnim upraviteljima Alitalie su i službeno javili da odustaju od svih ponuda za preuzimanje kompanije. Alitalia je nakon prvog bankrota 2008. godine iz kojeg ih je spasila talijanska vlada, ove godine ponovno proglasila bankrot. Dužni su ukupno 360 milijardi eura, no ovaj put ih vjerojatno neće spasiti porezni obveznici budući da je talijanska javnost protiv tog poteza. Izdvojili smo sve probleme kojima se Ryanair bavi u posljednje vrijeme.

1. Prvo su morali otkazati letove za 400.000 putnika

Ryanair je prošli tjedan, zbog greške u raspodjeli godišnjih odmora za svoje pilote, morao otkazati ukupno 2.042 leta, za oko 400.000 putnika. Lošom raspodjelom godišnjih odmora dogodilo im se da je previše pilota pred kraj godine imalo još neiskorištenog godišnjeg odmora, kojeg su morali iskoristiti tijekom 2017. Problematično je što je ove godine iz Ryanaira u Norwegian prešlo 140 pilota i kabinskog osoblja.

2. Onda su pokušali navabiti pilote natrag bonusima

Svojem osoblju, Ryanair je ponudio jednokratne bonuse, 12.000 funti za pilote te 6.000 funti kopilotima. Kako bi dobili bonus, zaposlenici bi morali pristati na rad tijekom svojeg godišnjeg odmora. Problematična je bila i klauzula u ugovoru koja je nalagala da će se bonus isplatiti tek za godinu dana, ako piloti u međuvremenu ne daju otkaz.

3. Piloti su se pobunili i usput tražili bolje radne uvjete

Predstavnici 30 Ryanairovih pilotskih baza su se pobunili, pa je Ryanair odustao od svoje ponude. Predstavnici su na kraju uspjeli i isposlovati bolje radne uvjete, odnosno, povišena je plaća pilotima. Ryanair je na kraju najavio i zapošljavanje 125 novih pilota.

4. A onda je Ryanair jučer javio da otkazuje još 18.000 letova

Ipak, problemi s osobljem su se nastavili, pa je Ryanair jučer odlučio prizemljiti 25 od svojih 400 aviona. Time je ponovno otkazano oko 18.000 letova na 34 rute, čime je ukupno 400.000 putnika ostalo bez svojeg leta. Nakon dodatnog otkazivanja, najavili su sporiji rast tijekom zime, čime kane smanjiti broj mogućih letova, kako ne bi došlo do dodatnih otkazivanja. Ryanair je i obećao da im je ovo zadnji puta da otkazuju letove. Kao kompenzaciju, ponudili su vaučere od 40 eura za jednosmjerni, te 80 eura za povratni let između listopada ove i ožujka sljedeće godine, koji očito nisu prema regulativama Europske unije.

5. Sad im prijeti tužba zbog zablude putnika

Engleska agencija za civilno zrakoplovstvo najavila je moguću tužbu protiv Ryanaira. Sporno im je što su “uporno širili zabludu” među putnicima po pitanju njihovih prava u slučaju otkazivanja letova. Agencija tvrdi da je Ryanair nakon oba otkazivanja zakazao u pružanju adekvatne kompenzacije za putnike. Prema zakonu, morali su pružiti putnicima kompletnu kompenzaciju za let, što uključuje i smještaj, te hranu. Dužni su i platiti cijenu transfera putnika od jednog leta do drugog, kao i platiti let na drugom avioprijevozniku ako sami ne mogu ponuditi jednaki let.

Kupci imaju pravo podnijeti zahtjev za kompenzaciju kojeg propisuje zakon Europske unije. Primjerice, putnici kojima je otkazan let kratkog dometa, mogu tražiti 250 eura. Srednje dugi letovi kompenzirani su sa 440 eura, a letovi duljeg dometa sa 600 eura. Svi putnici koji isti dan stignu na svoje odredište, no više od 3 sata kasnije, imaju pravo tražiti kompenzaciju između 200 i 600 eura. Problematično je što Ryanair nije pojasnio moguće kompenzacije putnicima u prvoj objavi, koju su u međuvremenu uklonili sa svojih stranica. Agenciji je problematična i jučerašnja, druga objava po redu, u kojoj ponovno ne ističu jasno prava putnika na kompenzaciju.