FOTO: Pauls Imaging Photography/Flickr

RyanAiru je malo previše pilota otišlo na godišnji pa su morali otkazati letove za 400.000 putnika

Otkazuju 50 letova na dan; evo ključnih činjenica

RyanAiru je malo previše pilota otišlo na godišnji pa su morali otkazati letove za 400.000 putnika

Otkazuju 50 letova na dan; evo ključnih činjenica

FOTO: Pauls Imaging Photography/Flickr

RyanAir je zbog proceduralne greške morao otkazati 2.042 leta u nadrednih šest tjedana, koji bi ukupno trebali prevesti preko 400.000 putnika. Međutim, to je ukupno gledajući samo dva posto njihovih. Otkazivanje letova objavio je sam CEO RyanAira, Michael O’Leary. Ukupni trošak ovih otkazanih letova bi mogao premašiti 18 milijuna funti. Zbog ovog propusta, ostati će i bez 4.4 milijuna funti profita.

“Iako preko 98 posto naših putnika neće biti zahvaćeno ovim otkazivanjima u sljedećih šest tjedana, duboko se ispričavamo putnicima čija putovanja će biti narušena. Uvjeravamo vas da smo pokušali sve kako bismo osigurali smještaj ili kako bismo ponudili alternativne letove istog ili sljedećeg dana. Sami smo krivi za ovaj nered. Ispričavam se i osobno svima kojima smo izazvali brigu ili zabrinutost tijekom ovog vikenda”, rekao je O’Leary. Izvukli smo nekoliko ključnih pitanja o slučaju.

https://www.facebook.com/ryanair/posts/1654355014595652

1. Zbog čega je došlo do ovoga?

Službena objava na stranicama RyanAira kaže da su pogriješili u planiranju godišnjih odmora za svoje pilote, ali i da rade na tome da uklone grešku. Uz tu grešku, mnogi piloti su prešli iz RyanAira letjeti za Norwegian, koji je samo tokom ove godine prihvatio 140 bivših zaposlenika RyanAira. Naravno, odmah je pala i cijena dionice za oko 3 posto, zbog čega je kompanija izgubila 500 milijuna funti vrijednosti.

2. Objavljen je popis otkazanih letova

Nakon oko 6.000 ljutitih komentara na Facebooku, u kojem putnici kažu da ih se tretira kao “idiote”, RyanAir je konačno i objavio popis otkazanih letova. U međuvremenu, rating na Facebook stranici je pao na samo 1,5 zvijezdica, s 32 tisuće ocjena od 1 zvijezdice od ukupno 39 tisuća ocjena. Tvrde i da su svi putnici kojima su otkazani letovi konktaktirani putem e-maila i prije objave popisa. RyanAir i uklanja sumnje putnika ostalih 98 posto letova, tvrdeći da ako nisu dobili e-mail, da im let vjerojatno nije otkazan. Gledajući popis, niti jedan let iz Hrvatske nije otkazan.

3. Zakon nalaže nove letove

Prema zakonima Europske Unije, svaki putnik ima pravo na let novom rutom do svojeg odredišta, u prvom mogućem terminu. Moguće je i birati kasniji termin, ako to putniku više odgovara. Međutim, zakon nije striktno definiran. Kada bi se let prebacio na kasniji termin u danu, RyanAir bi sigurno ispunio svoje zakonske obveze. No ako bi se let prebacio s petka na nedjelju, vjerojatno bi kršili europske zakone.

O’Leary, CEO RyanAira, izjavio je da neće bukirati lete na drugim avio prijevoznicima kako bi putnici došli na svoja odredišta na vrijeme. Ako RyanAir odbije davanje nove rute putnicima, oni mogu kupiti kartu kod drugog avioprijevoznika, te poslati RyanAiru račun kako bi dobili povrat novca. Naravno, ne postoji garancija da će RyanAir i platiti taj račun, kao što je slučaj i sa EasyJetom, koji odbija plaćati sve karte koje se kupe unutar 48 sati od otkazivanja leta.

4. RyanAir će morati platiti kompenzaciju

Ukoliko je putnicima uskraćen ukrcaj, prema propisima EU o pravima putnika u zračnom prometu avioprijevoznik mora vratiti cijenu karte te platiti 250 eura kompenzacije za letove do 1.500 km, te 400 eura za letove između 1.500 i 3.500 km. RyanAir ne nudi letove preko 3.500 km, stoga nisu dužni platiti i odštetu za to. EU zakoni nalažu i da ako se let otkaže dva tjedna prije leta, avioprijevoznik ne mora platiti odštetu, već samo vratiti cijenu karte putniku.

Ako je let otkazan između 7 i 14 dana, RyanAir je obvezan platiti kompenzaciju putnicima, osim ako im ne ponudi novi let s istim odredištem, unutar dva sata od inicijalnog vremena leta.

5. RyanAir bi trebao i platiti hotele

Ponovno, prema zakonima EU, aviokompanije su dužne ponuditi putnicima besplatne obroke i pića, te hotel ako im se let ne može izvršiti isti dan. Ako RyanAir sam ne ponudi hotele, putnici će ponovno morati sami platiti hotelsku sobu, te tražiti povrat novca od RyanAira.

6. Šanse za pobjedu na sudu su minimalne

Dok EU zakoni daju putnicima pravo na kompenzaciju, RyanAirovo sjedište je u Irskoj, što im daje mogućnost da sve sudske postupke vrše preko irskih sudova. “RyanAir tvrdi da su isključivo irski sudovi nadležni. Jednostavno ne možemo pokrenuti sudski postupak protiv njih u Engleskoj ili u nekoj drugoj zemlji Europe”, kaže Coby Benson, jedan od stručnjaka za kompenzacije aviokompanija tvrtke Bott & Co.

Stoga, putnici zahvaćeni ovim propustom mogu predati sudski zahtjev na irskom sudu za male štete ili putem Europske procedure za male štete. Šanse za dobitak su relativno male, pa se u slučaju gubitka mora platiti odšteta RyanAiru, koja bi mogla biti veoma visoka.