S Croteamom smo pričali o njihovoj kultnoj igri The Talos Principle koja uskoro izlazi na PlayStation 4

The Talos Principle za PS4 upravo je imao uspješnu premijeru na Gamescomu

Hrvatska tvrtka Croteam proslavila se igrom Serious Sam, a i njihova filozofska puzzle igra The Talos Principle dobiva euforične recenzije kritičara i igrača. Nakon što su objavili ekspanziju u četiri epizode The Road to Gehenna, Croteam su na najvećem svjetskom sajmu digitalne zabave Gamescom u Kölnu nedavno premijerno predstavili verziju Talosa za PlayStation 4 koja će ih sasvim sigurno dići na novu razinu na svjetskom tržištu igrica. Sa članom Croteama i autorom soundtracka za The Talos Principle Damjanom Mravuncem, razgovarali smo o genijalnoj fazi u koju ulazi firma.
Kako je bilo na Gamescomu?

Imali smo premijeru kompletne igre The Talos Principle za PlayStation 4 na štandu našeg izdavača Devolver Digitala. Interes novinara nije jenjavao sva tri dana koliko je bio otvoren poslovni dio sajma. Dali smo 50-ak intervjua raznim portalima i novinarima koji se bave konzolaškim tržištem.
Kako zasad ide ekspanzija The Talos Priniciple: Road to Gehenna?

Igrači i mediji su oduševljeni jer smo s već zaokruženom pričom originala i koristeći iste igraće mehanike uspjeli stvoriti nešto novo i svježe. Moramo priznati da smo jako zadovoljni, i odazivom i komentarima.


Četiri epizode ekspanzije i dolazak na PS4 veliko su širenje. Koliki rast očekujete u 2016.?

Ekspanziju smo planirali još dok smo završavali izvornu igru. Imam određeni “raspored proizvodnje” kojeg se nastojimo držati. Performanse pratimo kvartalno i ne objavljujemo podatke, ali jako smo zadovoljni prodajom i uvijek imamo mjesta za vrhunske profesionalce. Popis otvorenih radnih mjesta je na web stranici Croteama.

Koji su vam kanali promocije i marketinga?

Promociju verzije PlayStation 4 počeli smo još lani na sajmu E3 u Los Angelesu, ali smo tek sada na Gamescomu prikazali završni build, ono što će ljudi moći zaigrati na svojim PlayStation konzolama. Izdavač Devolver Digital nam vodi promociju u časopisima i na portalima zajedno s PlayStation partnerima Bandai Namco i Nighthawk Interactive. Direktni kontakt s fanovima na društvenim mrežama i Steam platformi (online servis za prodaju PC/Mac/Linux verzije) odrađujemo sami.

croteam u njemackoj

Što je bila ključna razlika u razvoju Talosa za PS4 u odnosu na ono što ste radili prije?

Ovo je prva igra koju izdajemo za PlayStation 4, to je relativno nova platforma pa je najviše vremena otišlo na učenje o njezinim mogućnostima i kako ih najbolje iskoristiti. S vremenom smo je svladali i ponosno tvrdimo da PS4 verzija izgleda možda i ljepše nego ona na PC-ju jer su u modi 42-inčni ekrani i veći. Igranje na njima je čisti užitak.

Verziju za PS4 bili ste najavili za početak godine, zašto izlazi u listopadu?

U međuvremenu smo morali dovršiti Android verziju (samo za Android tablete pogonjene Nvidijinim Tegra K1 čipom) pa smo tijekom konverzije dio resursa morali preusmjeravati, ovisno o prioritetima, a i htjeli smo PlayStation igračima omogućiti da zaigraju i ekspanziju Road to Gehenna. Htjeli smo da se stvari poslože kako treba pa tek onda izbaciti igru.

Kako su Bandai Namco i Nighthawk Interactive odabrani za distributere? Kakvi su uvjeti?

Kao i u svakom poslu, po ključu najbolje ponude. Konačni odabir napravio je Devolver Digital. Ako uzmemo u obzir da se u ‘retail’ verziji igre mora namiriti cijeli distributerov hranidbeni lanac koji čine marketinški odjel, proizvođači kutija, diskova, pakiranja, prijevoznici, prodavači, trgovački lanci, uvjeti su sasvim solidni…

Je li Bot još živ? Koliko je sati testiranja odradio dosad? Kako radi Bot?

Živ je i zdrav, i dalje marljivo svakodnevno pregledava svaki novi build. Uvijek ima nekih sitnica koje se moraju popraviti, a on osigurava da popravak neće uvesti novi bug. U osnovi Bot radi isto što bi radio i čovjek, rješava zagonetke. Da bi sve to mogao raditi, treba mu zadati set logičkih instrukcija pomoću kojih izvršava određene radnje. No jednom kad je Bot programiran, gušt je zavaliti se i gledati ga kako učinkovito testira igru, pa planiramo njegove usluge koristiti i u novom nastavku Serious Sama.

U The Talos Principle stavili ste lift koji zarobi igrača ako igra piratiziranu verziju, imali ste antipiratske zamke u Serious Samu, uspijevate li se izboriti time?

Za sada se bez problema borimo s piratima, iako se više borimo duhovitošću pa piratima priuštimo više smijeha nego plača. Prvi pirat koji je ostao zaglavljen u liftu i sam je priznao da se dobro nasmijao kad se lift zaustavio, a on na barkodu na zidu pronašao skrivenu poruku (vezano uz piratske grupe koje krekiraju igre) te je u konačnici sa zadovoljstvom kupio igru.

Koliko vam zarade uzimaju pirati?

Nitko zapravo ne zna koliko zarade pirati oduzimaju, ali se može pretpostaviti da je riječ o velikom gubitku. Mi se držimo naše tradicije da objavimo javno dostupni besplatni demo. To se pokazalo kao jako dobar potez i igrači su ga pohvalili. Isprobavanje radi li igra na računalu jedan je od glavnih argumenata piratiziranja, a prije kupnje mogu isprobati radili sve, pogotovo zato što demo stalno automatski unapređujemo, isto kao i verziju igre.

Autor Minecrafta Markus Persson jednom je izjavio da, nakon što je završio Talos, više nije bio isti čovjek. Kojim će nas novim egzistencijalistikčim pitanjima scenaristi Jubert i Kyratzes mijenjati u budućnosti?
Markus će jednostavno uživati u ekspanziji, u to smo sigurni. Tom i Jonas su se i ovaj put iskazali, stvorili su cijeli virtualni svijet koji se krije u terminalima, gdje igrači mogu sudjelovati u forumskim raspravama, komentirati postove, ostavljati upite i odgovore, igrati mini igre u obliku tekstualnih avantura i sl. Toga u originalnom Talosu nije bilo pa očekujemo dobre reakcije upravo na taj dio igre.

Je li tendencija razvoja The Talos Principle da bude još radikalniji i kompleksniji, što publika traži?

Road to Gehenna je namijenjena upravo hard-core fanovima Talosa koji su igru odigrali do kraja i hoće još. Kompleksnost zagonetki varira od srednje do izrazito teških, no sve su rješive ako ste dovoljno uporni, a vidjeli smo da igrači Talosa uglavnom ne odustaju.


Kraća verzija intervjua objavljena je 14. kolovoza 2015. u tiskanom Telegramu