S direktorom Streaming Solutionsa Vedranom Vukmanom pričali smo o CES-u 2016 i Vyoocamu

Napravili su point of view streaming kameru i predstavili se na CES-u u Las Vegasu

Završio je najvažniji Sajam potrošačke elektronike CES koji se održavao od 6. do 9. siječnja u Las Vegasu. Od ukupno više od 3200 izlagača koliko ih je ove godine predstavilo svoje proizvode, iz Hrvatske ih je bilo troje: Zipato s rješenjem za umrežavanje doma Zipatail, Live Good s aplikacijom za biometriju BodyRecog te Streaming Solutions koji su na CES-u predstavili prototip kamere za snimanje iz prvog lica. O tome kako im je bilo, kako su se pripremali i kakvi su im postCES-ovski planovi pričali smo s Vedranom Vukmanom, direktorom i suosnivačem Streaming Solutionsa.

Telegram: Što je i tko je Vyooit, što Streaming solutions, a što Yoolod?

Ovo je pitanje svima najteže za objasniti pa krećemo ovako. Yoolod Ltd je tvrtka registrirana Sjedinjenim Američkim Državama koja prodaje Point-of-View video streaming servis naziva Vyooit, a koji je prije svega razvijan za B2B klijente.

Yoolod je startup kojim smo krenuli u SAD i završili u Dallasu gdje danas imamo ured. Dallas zbog toga što smo tamo bili prihvaćeni u Tech Wildcatters akcelerator koji slovi kao najjači B2B akcelerator u SAD-u.

Live video kao alat za komunikaciju

Vyooit je najlakše zamisliti kao Periscope ili Meerkat za kompanije, organizacije ili neke druge timove ljudi. Za razvoj takvog servisa odlučili smo se iz razloga što smo live video putem interneta prepoznali kao izvrstan alat za komunikaciju među članovima tima, među ljudima na terenu, a koji bi kompanijama trebao pridonijeti znatnim uštedama u poslovanju.

Sad će mnogi pitati zašto ne Skype, zašto ne koristiti neki bilo koji drugi video streaming ili videoconferencing aplikaciju. Razloga je naravno jako puno, ali generalno objašnjavajući, to vam je isto kao da netko pita zašto ljudi u B2B svijetu za komunikaciju ne koriste Whatsapp, Viber ili Facebook Messenger umjesto nekakvog slacka.

Streaming Solutions je tvrtka registrirana u Hrvatskoj koja razvija Vyoocam koji je pak hardver, a koji na najjednostavniji način hardverski omogućuje live Point-of-View video streaming.

Hardver za streaming koji omogućava slobodne ruke

Naime, iz iskustva s radom na Vyooit servisu, prepoznali smo potrebu svojih klijenata da kao hardver za streaming videa iz prvog lica koriste nešto drugo od vlastitih mobitela. U radu na terenu gdje se često traže slobodne ruke mobitel nije najzgodnija opcija kao kamera. Korištenjem Vyoocam kamere korisniku, osim slobodnih ruku, ostaje slobodan i sam mobitel za neke druge stvari koje su mu također bitne prilikom obavljanja poslova. Tu prvenstveno mislimo na neke druge mobilne aplikacije i servise koje već koriste u poslovanju.

Naravno, još veću upotrebu Vyoocam kamere vidimo na tzv. consumer marketu pa se nikako nećemo ograničiti na B2B, to jest, na Vyooit. Ono što želimo postići jest da Vyoocam uvedemo kao treću opciju kamere koja bi bila dostupna za odabir u mobilnim aplikacijama bilo za video conferencing ili broadcasting. To vam je ono kada u aplikacijama morate odabrati prednju ili stražnju kameru mobitela, a mi bismo voljeli da u budućnosti imate i treću mogućnost odabira, u vidu eksterne kamere odnosno Vyoocama, a koja bi korisniku znatno olakšala prenositi ostalima ono što vidi i čuje.

Stvaranje Vyoocam tima

Naš tim lider Vilko Klein često se voli hvaliti kako je dosad na projektu radilo 15 ljudi. Naime, proizvesti ovakav hi-tech nosiv (wearable) uređaj baš i nije lak zadatak. Najveći je izazov bio utrpati sve potrebne komponente u čim manje, kompaktnije, lakše za nošenje i lakše za korištenje kućište.

Vilko je u tvrtku doveo glavnog i odgovornog za dizajn elektronike, a njegovo ime je Dajgoro Labinac. Dajgoro je mozak operacije PCB tj. elektronske tiskane počice. I da sada ne nabrajam poimenice sve ostale ljude, na projektu su sudjelovali dizajner kućišta, dizajner wi-fi antene koja je po prvi puta u svijetu integrirana u kućište oko objektiva kamere, modelari koji su kućišta farbali, sklapali, optičar koji je radio stakla za kameru, čovjek koji je radio custom USB kablove i na koncu, dečki koji su spajali i lemili sve elektroničke komponente u jednu cjelinu.

Znanja u Hrvatskoj definitivno ima

Našli smo se putem rada na neki prijašnjim projektima, putem poznanstava, prijateljstava i naravno, pomoću društvenih mreža i interneta. Kada ljudi čuju pa potom i sami prepoznaju da radiš ne nečem novom, korisnom pa možda i kul proizvodu, tada se oni koji su spremni prihvatiti izazov stvaranja takvog proizvoda počnu sami javljati.

Ono što je sada jasno jest da znanja u Hrvatskoj definitivno ima. Osobno sam ostao zapanjen koliko puno ljudi poznaje tehnike i tehnologije koje se rijetko gdje mogu naučiti. Zato me ljudi koji rade na Vyoocamu jednostavno fasciniraju.

Telegram: Na kojem principu Vyoocam radi i kome je namijenjena?

Kamera radi na način da se najprije bluetooth vezom povezuje s mobitelom, a putem kojeg se dalje setupira spajanje na Internet. Za spajanje na internet može se koristiti bilo koja dostupna wifi veza pa tako i hotspot samog mobitela.

U principu, onog trenutka kada se spoji na dostupnu mrežu, kamera je spremna za prijenos videa. Potom je bitno odabrati kojim servisom, odnosno kako će se video prenositi do krajnjih korisnika. Za sada nativno podržavamo sve servise koji koriste rtmp ili rtsp protokole, a pojednostavljeno, da, moći ćete streamati izravno na vaš YouTube, livestream ili slični kanal.

Kamera je namijenjena svim korisnicima koji prepoznaju sve prednosti streaminga na način da za isto ne moraju bespotrebno držati mobitel ispred sebe i pritom pozorno pratiti na ekranu je li sve u kadru, a zbog toga ne imati slobodne ruke za obavljanje nekih drugih radnji odnosno, ne imati slobodan mobitel za korištenje nekih drugih korisnih aplikacija.

Dan i noć sedam, dana u tjednu

Bitno je naglasiti da je Vyoocam kamera, s obzirom na kvalitetu i dostupnost wifi mreža, u mogućnosti slati video na mobitel u svrhu pohranjivanja i eventualnog kasnijeg slanja na internet.

Telegram: Koliko je stajao razvoj Vyoocama?

Razvoj Vyoocama do sada stajao je oko 400.000 kn i djelomično je financiran privatnim sredstvima, a djelomično od strane HAMAG-BICRO-a, putem odobrenog poticaja za mala i srednja poduzeća. Razvoj je izgledao tako da su svi uključeni u razvoj Vyoocam kamere radili dan i noć 7 dana u tjednu, a sve da bismo se na CES-u u Las Vegasu predstavili u najboljem mogućem izdanju.

Telegram: Što je bilo najzahtijevnije u procesu razvoja?

Kao što sam već naveo, najteže je bilo sve te potrebne i trenutno dostupne komponente smjestit u jako malo kućište koje pritmo još mora biti i prihvatljivog izgleda. S obzirom da je najmanji procesor koji nam je bio dostupan, a da je ujedno u stanju u realnom vremenu komprimirati i slati full HD video na internet, velik 15x15mm mislim da je izazov bio proizvesti ne puno veću pločicu širine 17,5 mm, a potom i najmanje moguće kućište u koje će to sve stati.

Problemima u razvoju nikad kraja

Čim je nešto jako malo tada se pojavljuje problem zagrijavanja, odnosno odvodnje topline, a kojeg je nužno riješiti na najbolji mogući način, s obzirom da je uređaj predviđen da se nosi blizu glave (u razini očiju).

Dimenzije uređaja određuju i veličinu ugradive baterije, a koja pak određuje koliko će se dugo uređaj moć koristiti. Materijali koje koristimo, osim odvodnje topline na okolinu, određuju i način i oblik wifi antene koja je nužna za spajanje na dostupne wi-fi mreže.

Kako je Vyoocam kamera zamišljena da se jednostavno hvata na bilo kakve naočale koje korisnici već imaju, bilo je potrebno paziti na težinu uređaja i osmisliti jednostavan clip-on mehanizam za prihvat kućišta na naočale bez da se one nakrive. Uglavnom, problemima u razvoju nikad kraja.

Planovi za budućnost

Telegram: Razmišljate li o pokretanju proizvodnje? Kako bi to organizirali?
Naravno. Ne bismo se upuštali u razvoj da ne mislimo na proizvodnju u većim količinama. Na CES putujemo s nekoliko kamera za koje volimo kazati da su MVP proizvod (minimal viable product), a to znači da još uvijek nemamo finalan proizvod za tržište.

Tvrtke i ljudi ostaju doma

Ovisno rezultatima na sajmu i interesu potencijalnih kupaca, prvu isporuku proizvodnih verzija planiramo za drugu polovicu 2016. godine. O količinama još nismo razgovarali, ali ponavljam, one ovise o više stvari. Financiranje je naravno isto jedno od bitnijih stavki kada se govori o proizvodnji.

Telegram: Namjeravate li proizvodnju zadržati u Hrvatskoj? Kako se namjeravate pozicionirati na tržištu?

Proizvodnju ćemo zadržati u Hrvatskoj do faze kada će to financijski biti opravdano. Svi mi znamo gdje je najbolje i najjeftinije proizvoditi elektronske uređaje kada se radi o jako velikim količinama. No sigurno je da će sav razvoj i razvojni tim sasvim sigurno ostati u Hrvatskoj, a to je ono najbitnije. Tvrtka i ljudi ostaju doma.

Svi nas pitaju za GoPro

Kad je riječ o pozicioniranju, onda nas svi pitaju za GoPro. Prije svega, GoPro nije kamera koja je namijenjena live streamingu videa. GoPro je namijenjen snimanju videa u jako visokim rezolucijama i s puno sličica u sekundi. Takav video nije adekvatan za prijenos uživo, a bez obzira na jako puno mogućnosti montiranja kamere na tijelo, ona svojim oblikom još uvijek nije prilagođena za nesmetano nošenje u razini očiju.

Mjesto će tražiti na rastućem tržištu nosivih gadgeta

Mi ćemo svoje mjesto tražiti među kamerama koje omogućuju live video streaming, ali najviše u svijetu nosivih gadgeta, gdje zasad prevladavaju uređaji koji se popularno nazivaju pametnim naočalama.

Distribucija je nešto što uvelike ovisi o količini proizvoda koje namjeravate prodati. Za početak, krenut ćemo s prodajom u vidu prednarudžbi putem naše web stranice, reklamirat ćemo se putem društvenih mreža, a potom, ovisno o razvoju situacije, razmišljat ćemo o suradnji s nekim popularnijim online dućanima koji su svima poznati. Bitno je naglasiti da nam je ciljano tržište SAD.

Telegram: Ima li Vyoocam konkurenciju i kako će je pobijediti?
Konkurencije uvijek ima i uvjereni smo da će u skoroj budućnosti ovakvih uređaja biti još više, jer video streaming putem interneta je nešto što tek dolazi.

Rastom brzina i dostupnosti broadband Interneta nema toga što se na ovaj ili onaj način neće prenositi putem Interneta. Ovaj ili onaj način odnosi se na razan hardver i servise koji će služit toj svrsi. Trenutnu konkurenciju vidimo u pametnim naočalama koje su ipak na neki način podbacile u svojoj namjeri da pokore tržište.

Išli smo na razvoj nosive kamere koja se nosi u džepu

Pokušavajući učiti na greškama drugih, mi smo išli na “keep it simple” varijantu. Riješili smo se naočala, odnosno okvira integriranih u proizvod jer su takve kombinacije uvijek nespretne za nošenje, a dizajnom ne možeš zadovoljiti svačije ukuse. Potom smo se riješili displeja koji je opet nešto što poprilično narušava izgled osobe koja takav uređaj koristi. Najjednostavnije rečeno, riješili smo se svega osim kamere u razini očiju.

Pametne naočale su nešto što je idejno trebalo od mobitela napraviti wearable kompjuter, ali takav je pristup sa sobom povukao niz problema koje još uvijek nije lako za riješiti. Naš je proizvod wearable kamera koja se jednostavno koristi, nosi, ali i skida, te potom stavlja u – džep.

Telegram: Prije dva mjeseca s pobijedili ste na Idea Knockoutu i sada je ste na CES-u. Što se u međuvremnu događalo? Imate li već zacrtane postCES-ovske planove?

Od pobjede na Idea Knockoutu sve što se događalo bilo je vezano uz razvoj kamere. Naravno, bilo je tu i poslova oko pripreme samog izložbenog prostora, izrade internetske stranice, promotivnih materijala, ali glavnina radnji odnosila se na razvoj kamere. Na BUG-ovom natjecanju prikazali smo prototip kamere koji nije bio spreman za korištenje u punom smislu te riječi. Sada imamo proizvod koji se može bilo kome staviti na glavu i prošetati ga po bilo kakvom prostoru. Nažalost, između Idea Knockouta i CES-a je jako malo vremena, pa nismo stigli napraviti sve zamišljeno, ali to se uglavnom odnosi na razvoj oku ugodne aplikacije za upravljanje kamerom putem mobitela.

Vedran Vukman

Od kontakata s CES-a očekujemo puno, ali s druge strane, pokušavamo ostati prizemni jer dobro znamo kakve su se sve kompanije i proizvodi tamo borili za pažnju. Nama je bilo najvažnije da se predstavimo u što boljem izdanju, na način da novinari, potencijalni parteri ili investitori pozitivno prepoznaju naš tim, naš proizvod i potencijal koji je s našim proizvodom moguće ostvariti.

Generalne planove zacrtali smo si bez obzira na CES, a to je proizvodnja prve serije uređaja do kraja 2016. Ako se iz CES-a izrode neke pozitivne stvari, ti se planovi mogu samo ubrzati. Tu prvenstveno mislim na interes publike, a potom i investitora. Bez jednog ili drugog bit će nam puno teže.