S osnivačem Idea Knockouta pričali smo o CES-u, znanosti bez fantastike i napretku hrvatske startup scene

Dragan Petric dugo regionalno natjecanje najavljuje za 1. listopada u Zagrebu

FOTO: Idea Knockout

Pripreme za regionalno natjecanje tehnoloških ideja Idea Knockout su gotove. Odabrano je 15 finalista i u četvrtak 1. listopada u 10.00 u Kinu Europa počinje borba za glavnu nagradu – nastup s vlastitim izlagačkim štandom na CES-u, najvećem svjetskom sajmu novih tehnologija u Las Vegasu. Prošle godine pobijedio je startup DivIt, a s osnivačem Idea Knockouta, izvršnim urednikom časopisa Bug Draganom Petricom, pričali smo o fantastičnim idejama novih kandidata, tajnovitom žiriju i pametnim robotima

Ovo je drugi Idea Knockout, imate iskustva. Po čemu će biti bolji od prošlog?

Ponajviše po broju ozbiljnih projekata, odnosno tehnoloških ideja koje će predstaviti natjecateljski timovi. Nakon prošlogodišnjeg, prvog Idea Knockouta startupi su uvidjeli kakvu im porepoznatljivost u regionalnoj IT zajednici nudi nastup na ovom natjecanju neovisno o tome hoće li pobijediti ili ne, pa im je stalo do toga da nastupe, steknu nove bitne kontakte i – po mogućnosti – osvoje putovanje u Las Vegas i izlagački štand na čuvenom CES-u. Ove godine tako možemo očekivati do sada na ovim prostorima neviđen okršaj znanja, ideja, poduzetništva i dobre tehnološke vibre.

Čime su vas osvojili ljudi iz 15 timova koje ste odabrali?

Fantastičnim tehnološkim idejama koje nisu ostale samo na ideji već su započele svoj razvoj prema finalnom produktu koji stremi ka globalnom uspjehu. Svi ovi timovi razmišljaju globalno te nude tehnološko rješenje koje je interesantno konzumentima u cijelom svijetu, a ne samo u našoj regiji. Takve ideje imaju potencijal biti lansirane u zvijezde na CES-u, osobito ako iza njih stoji tim koji je strastveno posvećen razvoju i koji vjeruje u uspjeh.

Kako da sada obore s nogu žiri na Idea Knockoutu?

To će već biti malo teže jer je žiri sastavljen od prekaljenih znalaca s golemim iskustvom u raznim područjima djelovanja koja sva moraju biti zadovoljena da bi neki tim uspješno nokautirao sve ostale konkurente. Morat će tako osim dobre ideje i dobro napravljenog prototipa ili demoa svojeg proizvoda dokazati i da imaju dobar poslovni plan, da se dobro služe engleskim jezikom, da imaju karizmu za nastup u Americi i za globalni uspjeh, da je njihova ideja originalna i posebna i tako dalje…

Zašto je sastav žirija tajan do zadnjeg dana?

Želja nam je izbjeći bilo kakvu mogućnost sumnje u regularnost natjecanja. Naša regija je mala i samim time ima malu IT zajednicu gdje više-manje svatko svakoga zna, pa ne želimo da eventualni prijašnji kontakti nekog od natjecatelja s nekim članom žirija – koji su u takvoj maloj zajednici sasvim realni – imaju ikakve veze s našim natjecanjem. Nagrada koju će osvojiti pobjednik je izuzetno vrijedna i otvorit će tom timu mnoga vrata u američkoj, ali i globalnoj poslovnoj areni tako da smo jako ozbiljni oko regularnosti natjecanja.

Što ipak možete otkriti o njemu?

Dobar dio žirija će biti ljudi koji imaju puno iskustva s CES-om i s Amerikom. Dio žirija izuzetno dobro procjenjuje potencijale startupa koji su na samom početku svojeg razvoja. Imamo zatim stručnjake za poslovanje i financije, tehnološku naobrazbu, prezentacijske vještine, jezik… Evo, mogu otkriti da imamo osam članova žirija i da će regularnost rada žirija nadzirati Veleposlanstvo SAD-a u Zagrebu.

Kako ste to isposlovali ovu suradnju s CES-om?

Ja već godinama odlazim na CES odakle izvještavam za Bug, ali i druge medije u regiji pa sam kroz godine stekao prijatelje među organizatorima tog showa. Riječ je o udruženju Consumer Electronics Association, koji su mi kroz to prijateljstvo odlučili povjeriti odabir jednog tima iz naše regije koji će biti izlagač na Eureka Parku, najzanimljivijem dijelu CES-a gdje će biti predstavljeno preko 400 najboljih startupa iz cijelog svijeta. Za izlagački štand na Eureka Parku aplicira njih deset puta više, dakle oko 4000, no prostor je ograničen, pa se zakup štanda odobrava samo za njih 400. Tim koji pobijedi na Idea Knockoutu 2015 tako osvojit će svojevrstan wildecard za Eureka Park, dakle neće taj štand morati ni platiti.

Kako je to izgledalo lani u Las Vegasu?

Lani, točnije ove godine jer se CES održava u siječnju, u Las Vegas je otputovao zagrebački startup DivIT koji je na prošlogodišnjem Idea Knockoutu pobijedio s projektom MashMe. Na CES-u su stekli nekoliko stotina novih kontakata, ubiježili nekoliko vrijednih narudžbi o njihovu nastupu i proizvodu koji su predstavljali pisali su brojni svjetski tehnološki mediji. Uz to, tu u Hrvatskoj su njihov nastup na CES-u pratili gotovo svi mediji, ne samo oni koji se bave tehnologijom pa su momci postali i svojevrsne regionalne tech zvijezde.

Kao veteran CES-a, što savjetujete pobjednicima da spakiraju za Las Vegas?

Za početak neka otisnu nekoliko stotina posjetnica. Nakon toga, neka ponesu atraktivne vizuale kojima će privlačiti pažnju na svoj štand jer se nije lako istaknuti među 400 drugih startupa. Ako im je engleski manje nego perfektan, neka do CES-a idu na hitan intenzivni tečaj engleskog jer je elokventnost, zapravo, najvažnija stvar koju moraju “spakirati”…

Što primjećujete kao najvažnije promjene na hrvatskoj startup sceni zadnjih nekoliko godina?

Počinjemo konačno slijediti globalne trendove, pa se sve manje startupi bave softverom i mobilnim aplikacijama, a sve više uređajima, gadgetima i Internet-of-Things idejama. To je dobar pravac, s obzirom da hardverski startupi imaju daleko bolje šanse za uspjeh. Softver je već ionako osmišljen za sve – nema gotovo nikakvog prostora za nove ideje. Ugodno sam iznenađen brojem timova koji donose opipljiv, hardverski proizvod, odnosno gadget na Idea Knockout.

Kad smo pričali uoči prošlog Idea Knockouta, teme su bile uzlet hardvera i samovozni automobil kao iduća velika stvar u tehnološkoj industriji. Oboje je u međuvremenu postalo mainstream. Što je sada tehnološka avangarda?

Ne bih baš autonomna vozila već sada nazvao mainstreamom, ali u pravu ste da prestaju biti avangarda i da je postalo očito da ćemo u ne tako dalekoj budućnosti po cestama, pa i našim, viđati aute bez vozača. Avangarda bi sada bili inteligentni roboti, uređaji kojima upravljamo mislima te brisanje fantastike iz – zanstvene fantastike. Moto CES-a 2016. je upravo “Science without fiction”, pa me ne bi iznenadilo da nešto od spomenutog doista po prvi put i bude prikazano na nadolazećem izdanju sajma u Las Vegasu.