FOTO: Scania/Wikipedia

Scania, proizvođač kamiona u vlasništvu VW-a, kažnjen je s 880 milijuna eura zbog namještanja cijena

Europska komisija kaznila je kompaniju zbog udruživanja u 'kamionski kartel'

Scania, proizvođač kamiona u vlasništvu VW-a, kažnjen je s 880 milijuna eura zbog namještanja cijena

Europska komisija kaznila je kompaniju zbog udruživanja u 'kamionski kartel'

FOTO: Scania/Wikipedia

Europska komisija je danas presudila da je švedski proizvođač kamiona Scania, inače u vlasništvu Volkswagena, kršio protumonopolske zakone Europske unije. Scania je 14 godina, s pet drugih proizvođača, dogovarala cijene novih kamiona, kao i odgađala uvođenje novih tehnologija za smanjenje zagađenja okoliša. Ukupna visina kazne iznosi 880 milijuna eura. Drugi članovi “kamionskog kartela”, MAN, DAF, Daimler, Iveco i Volvo/Renault su se nagodili s Europskom komisijom 2016. godine. Ukupna tužba protiv kartela je tada iznosila 2,93 milijarde eura.

MAN je tada najbolje prošao, budući da su dobili puni imunitet od tužbe, jer su upravo oni bili ti koji su priznali postojanje kartela. Daimler, Volvo/Renault i Iveco, dobili su umanjene kazne budući da su surađivali sa istražiteljima. Razina smanjenja kazne ovisi o tome kada su kompanije počele surađivati u istrazi. Tako je primjerice Volvo/Renault dobio 40 posto smanjenja, dok je Iveco dobio samo 10 posto. Svi proizvođači koji su se nagodili dobili su i jednokratno smanjenje od 10 posto, sukladno odredbama Europske komisije. Daimler je međutim platio najveću kaznu, oko milijardu eura.

Presuda označava kraj istrage

Margrethe Vestager, povjerenica za tržišno natjecanje, zadovoljna je što je spor konačno završen. “Današnji dan označava kraj istrage o kartelu koji je djelovao jako dugo, čak 14 godina. Kartel je imao direktan utjecaj na mnoge prijevoznike u Europi, budući da je Scania, s ostalim članovima kartela, proizvodila 9 od 10 srednje teških i teških kamiona unutar Europe. Oni broje i tri četvrtine kopnenog prijevoza robe, te time imaju vitalnu ulogu u europskoj ekonomiji. Umjesto dogovaranja cijena, proizvođači su se trebali nadmetati te zajedno raditi na ekološkim rješenjima”, zaključila je Vestager.

Cestovni transport je jedan od ključnih dijelova europskog transportnog sektora te njegova kompetitivnost ovisi o cijenama kamiona. Današnja presuda se direktno odnosi na srednje teške kamione od 6 do 16 tona, te na teške kamione s težinom većom od 16 tona. Istraga je obuhvaćala period od 14 godina, od 1997. do 2011. godine, kada je najavljena inspekcija kompanija. Do 2004. godine kartel se dogovarao telefonskim putem, no od tad su svi dogovori išli preko e-mailova, a svaka kompanija je koristila e-mail adrese svojih podružnica.

Tri točke optužnice

Scania je, kao i drugi proizvođači unuar kartela, okrivljena za tri kažnjiva dijela. Prvi je dogovor oko nabavne cijene kamiona. O toj cijeni direktno odlučuju proizvođači te o njoj ovisi kakvu će tržišnu cijenu postaviti preprodavači, odnosno saloni, pri postavljaju tržišne cijene. Finalna cijena se formira ovisno o razini davanja na nacionalnoj i lokalnoj razini gdje se kamion prodaje. Proizvođači su dogovarali cijene, kako bi bile otprilike na istoj razini, čime su ustvari ubijali konkurentnost.

Također su i odgađali uvođenje novih ekoloških mjera za kamione. Postepeno su odgađali uvođenje svih Euro normi, od Eura III do današnjeg Eura VI. Kao treći problem, EK navodi da su cijenu razvijanja novih ekoloških tehnologija prebacivali na kupce. Sve dodatne troškove za razvoj i plaćanje evaluacije zagađenja, proizvođači su prebacivali na krajnjeg kupca, dok su oni snosili samo manji trošak.