Što je Roblox, igra koja je jučer imala iznimno uspješan IPO na njujorškoj burzi

Roblox je prosperirao u pandemiji, pa su došli do 199 milijuna aktivnih igrača

FOTO: Roblox

Iznimno popularna gaming platforma Roblox je jučer imala svoje inicijalno izlistavanje na njujorškoj burzi, koje je prošlo iznimno dobro. Kada je trgovanje završilo, dionica Robloxa iznosila je 69,50 dolara, što je 43 posto više od njene inicijalne cijene. Na momente, dionicom se trgovalo za 74 dolara, što im je dalo tržišnu vrijednost od 37 milijardi dolara.

Premda podsjeća na Minecraft, premisa Robloxa je poprilično drugačija. Roblox je dostupan na gotovo svim platformama, a među popularnije spadaju mobilne, odnosno, Android i iOS. Roblox je bio i igra koja je u SAD-u najviše zaradila tijekom blagdanskog perioda krajem prošle godine, kada su imali 6,6 milijuna bruto prihoda, 40,4 posto više nego u lanjskom blagdanskom periodu. Izvukli smo sve bitno što morate znati.

1. Nije baš igra u tradicionalnom smislu

Roblox baš i nije igra u tradicionalnom smislu, već je riječ o platformi u kojoj igrači stvaraju svjetove u kojima mogu biti sami ili dopustiti drugim igračima da se pridruže. Roblox bismo mogli opisati najjednostavnije mogli opisati kao igru, odnosno platformu, u kojoj igrači mogu stvarati svoje igre, odnosno, iskustva kako ih zovu iz kompanije.

Roblox prema posljednjim informacijama iz siječnja ima 199 milijuna mjesečno aktivnih korisnika, što je golemi skok spram 121 milijun korisnika u veljači 2020. godine.

2. Što se tamo može igrati?

Među popularnijim svjetovima je “Adopt me!”, odnosno “Usvoji me!” svijet u kojem igrači mogu usvojiti neku životinju i brinuti se o njoj kao pravom ljubimcu. Popularan je i “Brookhaven” svijet u kojem igrači mogu živjeti paralelan život onom stvarnom. Žive u virtualnom gradu, mogu kupovati kuće, stanove, automobile, družiti se i slično. Brookhaven podsjeća ustvari na Second Life.

3. Tko stoji iza Robloxa?

Roblox su 2004. godine osnovali David Baszucki i Erik Cassel, na čijem su razvoju radili dvije godine. Time je Roblox, ustvari, znatno stariji od Minecrafta, koji je lansiran krajem 2011. godine. Kako je Baszucki napisao u blogu, Roblox ne bi nikada postajao da nije osnovao kompaniju Knowledge Revolution, kompaniju koja je razvijala edukativni softver. Kompaniju je 1998. godine kupio MSC.softver, a Baszucki je preuzeo visoko rangiranu poziciju unutar kompanije sa svojim partnerom Casselom. Tvrdi da im je taj događaj dao slobodu da stvore nešto poput Robloxa.

Nakon par godina u MSC.Softwareu, dvojac je odlučio raditi na novom projektu – igre namijenjene djeci. Tada su razvili Dynablocks, preteču Robloxu, u kojoj je limitarani broj igrača mogao eksperimentirati s fizikalnim zakonitostima unutar igre. Tek 2006. godine igra je postala javno dostupna, a tada je omogućila i ljudima stvaranje vlastitih igara unutar, tada već preimenovanog, Robloxa. Nakon duge i teške borbe s rakom, suosnivač kompanije Erik Cassel umro je 11. veljače 2013. godine

4. Imaju golem broj korisnika

Iz Robloxa su rekli kako “Adopt me!” ima preko deset milijardi igranja, a privukao je i preko 1,6 milijuna istovremenih korisnika prošle godine. Roblox je općenito imao 12 milijuna korisnika 2018. godine, no doživio je golem rast, pa su tijekom 2020. godine došli do 32,6 milijuna dnevno aktivnih korisnika. Najpopularniji svjetovi redovno premašuju po 500.000 aktivnih igrača istovremeno, tijekom razdoblja kada se najviše igra.

5. Zarađuju po freemium modelu

Premda su igre besplatne, većina naprednijih funkcija ili karakteristika dobiva se u zamjenu za Robux, valutu unutar igre koju igrači mogu kupovati za pravi novac. Developeri, možemo reći i kreatori, tih svjetova dobivaju 70 posto od iznosa potrošenog na Robuxe u njihovom svijetu.

Roblox tako privlači nove developere, koji grade cijeli “svemir” sastavljen od tih svijetova. Developeri mogu računati na poprilično siguran način zarade ako je njihov svijet privukao dovoljno zainteresiranih igrača. Iz Robloxa su na ljeto 2020. godine objavili kako će svojim developerima, koji su mahom tinejdžeri i mlađe odrasle osobe, isplatiti 250 milijuna dolara zarade. Time, kažu, potiču mlade na programiranje i na ulazak u IT industriju. Općenito, tijekom cijele 2020. godine isplatili su 328 milijuna dolara developerima, što je snažan skok spram 30 milijuna iz 2017. godine.

Prema posljednjima podacima, više od 1250 developera zaradilo je barem 10.000 dolara, a više od 300 njih zaradilo je više od 100.000 dolara na platformi. Andrew Hicks, jedan od istaknutijih developera na platformi Roblox, zaradio je u godinu dana preko milijun dolara stvarajući sadržaj za igru. Hicks je svoju prvu igru za Roblox izdao još 2010. godine, a desetak godina kasnije, vlasnik je studija RedManta, koji stvara igre unutar Robloxa. Općenito, Roblox kaže da imaju preko osam milijuna developera uključenih u igru.

6. Prosperirali su u pandemiji

Iz kompanije kažu kako su u prvih devet mjeseci 2020. godine igrači u Robloxu ukupno proveli 22,2 milijardi sati, što je znatno više od 10 milijardi sati u prvih devet mjeseci 2019. godine. U srpnju prošle godine Roblox je objavio kako je polovica Amerikanaca mlađih od 16 godina njihov korisnik. Općenito, 67 posto njihovih igrača mlađi su od 16 godina, a 33 posto njihovih korisnika je iz SAD-a i Kanade.

Prošloga ljeta, igra je dodala novu funkciju – virtualne rođendanske partije. Naravno, funkcija je postala hit budući da je omogućila igračima, mahom djeci i tinejdžerima, da se sigurno druže u virtualnom svijetu. U studenom prošle godine, reper Lil Nas X u Robloxu je održao virtualni koncert, kao što je reper Travis Scott par mjeseci ranije održao virtualni koncert u Fortniteu.

 

7. Kako su došli do IPO-a?

U veljači 2020. godine, Roblox dobio je 150 milijuna dolara od investicijske kompanije Andreessen Horowitz. Premda su u prosincu pošle godine odlučili izaći na burzu, prije toga održali su izravnu javnu ponudu (DPO) u kojoj su postojeći investitori mogli prodati dio svojih dionica. Kompanija je tada, početkom siječnja, privukla 520 milijuna dolara investicije, što joj je vrijednost poguralo na 29,5 milijuna dolara. Svoj IPO održali su jučer, 10. ožujka.