Nekad je nužno odabrati stranu

Što Steve Jobs i Walter Disney imaju zajedničko? Pet vještina zbog koji su ovi ljudi vizionari svojih industrija

Pet ključnih vještina koji lidere pretvaraju u vizionare

Lider s vizijom može biti samo osoba koja je uspjela razviti specifične vještine i način na koji promatra svijet oko sebe, tvrdi B.Keith Simerson, američki profesor na Northwestern Universityju i koautor knjige “Vodstvo sa strateškim razmišljanjem – četiri načina na koji učinkoviti vođe dolaze do novih spoznaja, provode promjene i ostvaruju rezultate”, a Inc je prenio pet ključnih vještina koji lidere pretvaraju u vizionare.

1. Uočavaju trendove

“Stvaranje vizije počinje zamjećivanjem”, objašnjava Simerson. Upravo iz tog razloga, vizionari konstantno proučavaju, ne samo vlastitu industriju nego i ostala područja. Vizionari su osobito dobri u praćenju trendova i uočavanju prilika koje će im omogućiti da iskoče iz statusa quo. Naprimjer, jednom od njih to uspijeva rigoroznim vođenjem zabilješki. Rutinirano zapisuje sve što se događa i što je zamijetio u danu i svaka dva tjedna proučava zapisano i traži teme, trendove i uzorke. Još jedan pristup je kontinuirano stjecanje novih iskustava. Recimo, barem jednom godišnje treba posjetiti konferenciju ili događaj koji je potpuno izvan područja djelatnosti. Izleti u područja drugih struka dobar su način za uočavanje uzoraka i istraživanje novih prilika.

2. Vode računa o stvarima koje iritiraju ili svakodnevno otežavaju život

“Praćenje trendova samo jedan dio procesa u postajanju vizionarom”, kaže Simmerson. Drugi dio je pomno praćenje svakodnevnih zadataka i obaveza te sposobnost da stvari koje uočite iskoristite za pronalaženje novih načina za obavljanja stvari ili rješavanje problema.
“Ikein inovativni flat-pack, odnosno princip prodaje smo djelomično sastavljenog namještaja, nije začet kao odvažna inovacija”, tvrdi Simerson. Umjesto toga, ovdje se radilo o jednostavnoj primjedbi Ikeinih djelatnika koji su morali skidati noge stola jer drugačije ne bi mogao stati u auto. “Zašto bismo uopće morali postavljati noge stola”, pitali su. Postavili su upravi dobro pitanje, na koje je očito odgovor glasio da – zapravo i ne moraju – i to je postao ključni uvid koji je Ikeu lansirao u vodeće svjetske trgovine namještajem. Nije jedini, dodali bismo, ali je upravo ovakav način razmišljanja nužan za uvođenje promjena koje će činiti razliku.

3. Gledaju dalje od trenutnih mogućnosti

“Vizionari su ostvarili proboj tako da su uhvatili priliku i profitirali u trenutku događanja promjena u okruženju”, kaže Simerson. Uzimo za primjer jednog od izvornih revolucionara svoje industrije, Walta Disneya. Uspjeh njegove tvrtke počeo je njegovim uvidom ne samo u okviru filmske industrije nego kako će ona utjecati na ostale područja. Dok su ostali bili usredotočeni na stvaranje animiranih fillmova, Disney je skicirao prodajnu strategiju ubrzo nakon što je objavio svoj prvi crtić. Disney je u samom početku prognozirao kako će se Mickey Mouse i ostatak društva proširiti u druge industrije, poput tematskih parkova i igračaka.

Na sličan način, Jeff Bezos, osnivač Amazona, iako je znao da su knjige savršen proizvod za početak poslovanja, već je tada predviđao da će Amazon jednoga dana postati trgovina u kojoj možete kupiti gotovo sve što vam padne napamet. Tako da, dok ste zauzeti pokušavajući iskoristiti priliku koja se nalazi ravno ispred vas, uvijek treba voditi računa o tome kako vas ta prilika može odvesti u smjeru koji još nikome drugome nije pao napamet.

4. Ne čekaju da ideja postane savršena

Baš kao i kod prvih iPhonea ili iPada, važno je planirati i razmišljati o daljnjim poboljšanjima. Vizionari ne ostaju pri svojem prvom pokušaju, kaže Simerson. Oni se rapidno kreću kroz različite stadije evolucije tehnologija i prilagođavaju novih informacijama i mogućnostima. Osobe koje rade na razvoju proizvoda uvijek imaju na desetke odbačenih prototipova dok ne dođu do gotovog rješenja. Jednako tako, vizionari se ne srame dijeljenja svojih ideja iako one još nisu potpuno razvijene. Osim toga, ne zadržavaju se na nekoj ideji u slučaju da provedena testiranja ili istraživanja pokažu da stvar nije funkcionalna i da se mora mijenjati.

5. Privlače ljude da dijele njihovu viziju

Lideri koji naprosto pretpostavljaju da će njihova dobra ideja biti jasna i svima ostalima, vrlo lako može podbaciti, upozorava Simerson. Lider mora posvetiti jednako mnogo pažnje tome da utječe na sve uključene sudionike koliko je posvetio i razvoju same same vizije.

Upravo ovo je tajna uspjeha Stevea Jobsa – uložio je veliki napor da ljudi postanu uzbuđeni zbog svakog novog Appleovog priozvoda. NJegovi prototipovi su pažljivo pripremani, a njegova želja da se proizvodi predstave kupcima na najbolji mogući način odvela ga je čak do toga da se sam prihvati dizajniranja Appleovih trgovina.

“Zašto bi drugima bilo stalo”, pita Simerson, “čiju podršku trebate da bi vaša vizija postigla uspjeh? Kakve oni imaju koristi od vaše ideje? Pouzdati se isključivo u briljatnost ideje je pogrešno. Aktivna podrška i sudjelovanje može ubrzati proces razvoja vizije isto kao što izostanak potpore može učiniti da i odlične spoznaje, dizajni i razvoj postanu nevažni”, zaključuje Simerson.