Volkswagen je zbog dizel-skandala izgubio 26 milijardi eura tržišne vrijednosti i ugrozio cijelu industriju

Predsjednik Uprave Martin Winterkorn ispričao se, ali ne želi dati ostavku

Dionice Volkswagena utorak, za tvrtku jedan od najgorih dana u njezinoj povijesti, završile su s 19.82 posto gubitka na 106 eura. Tržišna vrijednost kompanije pala je 26 milijardi eura.

Volkswagenov skandal koji je izbio kad su američke vlasti optužile kompaniju da je u automobile ugrađivala softver za friziranje rezultata na eko-testovima, pogodio je sve proizvođače automobila.

Stoxx Europe 600 indeks dionica automobilske industrije u utorak je pao 7,6 posto što je najveći pad od kolovoza 2011. Pale su i dionice General Motorsa, Forda i Fiat Chryslera u Americi.

Nekoliko sati ranije, predsjednik Uprave Volkswagena Martin Winterkorn dao je izjavu u kojoj je obećao da Vokswagen “nesmiljeno tražiti odgovore na sva pitanja” povezana s optužbama. Direktor Volkswagena za SAD Michael Horn priznao je da je sporni softver ugrađen u 11 milijuna automobila.

Winterkorn je najavio da će kompanija u potpunosti surađivati s istražiteljima i nadležnim agencijama. “U Volkswagenu više nikad ne smije biti manipulacije” rekao je dosta izravno u utorak.

“Užasno mi je žao da smo izdali povjerenje tolikih milijuna ljudi u svijetu koji vjeruju našim brendovima, automobilima i tehnologijama…Ispričavam se našim kupcima…i javnosti. Molim vas da mi vjerujete, napravit ćemo sve što je moguće da se iskupimo za svaku štetu koji smo napravili.

Napravit ćemo sve da vratimo vaše povjerenje, korak po korak”, rekao je Winterkorn u video izjavi objavljenoj na internetskim stranicama Volkswagena. Ipak, iz svega što govori može se zaključiti da se namjerava boriti za ostanak na čelu kompanije.

Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA) u petak je objavila priopćenje u kojem stoji da je pokrenut postupak protiv Volkswagena zbog kršenja propisa Zakona o čistom zraku, preciznije zbog ugrađivanja softvera kojima je kompanija manipulirala rezultatima emisije ispušnih plinova na ekotestovima. Regulatorna agencija je odmah zatražila povlačenje gotovo pola milijuna vozila s ugrađenim spornim softverom i popravak ispušnih sustava, a u SAD je obustavljena prodaja ovih modela.

Ovo je 10 najvažnijih stvari koje dosad znamo o Volkswagenovu skandalu:

1. Otkrivanje skandala

U optužnici koji je protiv Volkswagena podignula Američka agencija za zaštitu okoliša stoji da je proizvođač u modele s četverocilindarskim dizelskim motorima Jetta, Beatle, Passat, Golf i Audi A3 proizvedene između 2009. i 2015. godine ugradio softver koji prilikom testiranja kontrolira rezultate emisije ispušnih plinova, s ciljem prikazivanja nižih vrijednosti emisije koji će biti u skladu sa strogim američkim propisima. Količina emisije dušikovih oksida je u uvjetima stvarne vožnje na cesti, tvrdi regulatorna agencija, i do 40 puta viša od vrijednosti zabilježenih na ekotestu, čime je proizvođač ozbiljno ugrozio zdravlje građana.

2. Pad cijena dionica i upitna budućnost dizela

Cijene dionica Volkswagena na burzama u ponedjeljak su pale za 20 posto odmah na početku trgovanja, i za sobom povukle i cijene dionica ostalih auto proizvođača. Dionice Daimlera, BMW-a, Renaulta i PSA Peugeot Citroena također su se našle na udaru, jer su investitori zabrinuti razmjerima štete koju će skandal uzrokovati čitavoj autonidustriji. Ovaj slučaj dodatno će zakomplicirati budućnost tehnologije dizelskih motora, o kojoj se u Europskoj uniji već neko vrijeme vodi rasprava zbog njezina utjecaja na okoliš.

3. Kazne od 18 milijardi dolara

https://youtu.be/kE0XZPLcEuo?t=18s

Volkswagenu prijeti kazna u iznosu od nekoliko milijardi dolara, a o iznosima se zasad može tek spekulirati. Ako se primijeni maksimalna predviđena kazna od 37.500 dolara po vozilu, njemačka kompanija će morati platiti više od 18 milijardi dolara kazne. Tu su i troškovi jamstava za kupce vozila, a iz regulatorne agencije su najavili i mogućnost podizanja kaznenih prijava za izvršne direktore grupacije. Osim toga, proizvođač može očekivati i podizanje privatnih tužbi američkih vozača.

4. Vlada je naredila istragu u Njemačkoj

Njemačka vlada također je naredila provođenje hitne istrage tijekom koje će se utvrđivati jesu li i ostali proizvođači također manipulirali rezultatima testovima emisije ispušnih plinova. Njemački vicekancelar Sigmar Gabriel kazao je da je ovo “loša epizoda za autoindustriju”, a posljedice ove epizode mogle bi biti dalekosežne. Reuters piše da njemačko ministarstvo prometa u Volkswagen šalje istražnu komisiju koja će preuzeti istragu.

5. Pod sumnjom su i drugi proizvođači

Analitičar investicijske tvrtke Exane BNP Paribas Stuart Pearson izjavio je da je teško za povjerovati da je Volkswagen jedina kompanija na svijetu koja je izigrala sustav. “Manipuliranje rezultatima ekotestovima mogao bi postati Libor trenutak u autonidustriji”, kazao je Pearson aludirajući na malverzacije u bankarskom sektoru.

6. Volkswagen je već odvojio novac za plaćanje kazni

Iz Volkswagena su danas poručili da je pripremljeno 6,5 milijardi eura namijenjenih saniranju troškova koje će proizaći iz skandala, koje će financirati zaradom iz trećeg kvartala ove godine te da će se prema gubicima prilagoditi ciljani profiti za sljedeću godinu. Ovo priopćenje srušilo je cijenu dionica za daljnjih 20 posto na frankfurtskoj burzi u utorak, nakon što je kompanija dan ranije već izgubila 17 posto na vrijednosti, pa je tako vrijednost kompanije pala za 60 milijardi dolara.

7. Sporni softver je vjerojatno u 11 milijuna vozila

U utorak je Volkswagen priznao mogućnost da je čak 11 milijuna vozila s dizelskim pogonom diljem svijeta ugrađivan sporni softver, a mediji prenose da je istraga pokrenuta protiv proizvođača Audija i Porschea.

8. Istraga se otvara u Aziji i Južnoj Koreji

Iz Azije i Južno Koreje je također najavljeno pokretanje istrage, a provjerama je li sporni softver ugrađen u VW automobile plasirane na njihova tržišta podvrgnut će se oko 5000 modela Golfa, Jette i Audija A3.

9. Velika Britanija traži istragu na razini cijele EU

Britanski ministar transporta Patrick McLoughlin potvrdio je da uime britanske Vlade traži da se o ovom slučaju otvori istraga na razini cijele Europske unije. “Tražimo točnije testove koji će odražavati kakvo je stvarno stanje automobila koji voze na cestama” izjavio je.
Ministar McLoughlin traži od Europske komisije da hitno istraži slučaj, ali glasnogovornik Komisije u utorak je izjavio da je za bilo kakve komentare o tome prerano.

10. Priča se o smjenama na čelu kompanije

U međuvremenu, društvene mreže su preplavila nagađanja o smjeni šefa Volkswagena, Martina Winterkorna. Njemački medij Tagesspiegel je objavio a Guardian prenio da će u petak na sastanku odbora u Winterkon biti smijenjen, a nagađa se da na njegovo mjesto dolazi Matthias Müller iz Porschea. U video objavi na VW-ovim službenim stranicama, izjavio je da neće podnijeti ostavku i traži podršku javnosti u ovim teškim trenucima za kompaniju.