Nekad je nužno odabrati stranu

Waymo se pohvalio kako su počeli na cesti testirati samovozeće aute bez sigurnosnog vozača

Googleova kompanija već skoro mjesec dana testira aute bez vozača u Arizoni

FOTO: YouTube

Googleova (Alphabetova) podružnica za razvijanje samovozećih automobila Waymo, u srijedu je objavila važnu prekretnicu. Od sredine listopada kompanija vrši prijevoz svojim samovozećim monovolumenima na javim prometnicama u američkoj saveznoj državi Arizoni, bez vozača za volanom. Do sada, pri testiranju autonomnih vozila za upravljačem bi uvijek morao sjediti vozač, koji bi u slučaju zakazivanja sustava mogao preuzeti kontrolu nad vozilom.

Možda bitnije od svega, kompanija će uskoro omogućiti i običnim ljudima korištenje njihovih samovozećih taksija. CEO Wayma John Krafcik u srijedu se na Web Summit konferenciji u Lisabonu pohvalio novim podvigom svoje kompanije. Objava na konferenciji i na Mediumu dolazi nakon što je Waymo prije skoro tjedan dana pozvao grupu novinara na svoj testni poligon Castle u kalifornijskom Central Valleyu, kako bi demonstirao svoje samovozeće automobile.

Ipak, postoje neka ograničenja

Tijekom druženja s novinarima prije tjedan dana, Kafcik nije htio podijeliti planove za testiranja na javnim prometnicama. Nitko nije mogao pretpostaviti da je Waymo cijelo to vrijeme ustvari već i vršio javne testove. Međutim, postoje neka ograničenja. Waymov zaposlenik će se i dalje morati nalaziti u vozilu, no neće morati više sjediti za upravljačem. Sada će tehničar sjediti na sjedalu iza vozačkog, no Waymo tvrdi da će s vremenom vozila moći voziti bez ikoga u njima.

Vozila se također neće moći voziti bilo gdje u Arizoni. Trenutno su limitirana na područje od 250 kvadratnih kilometara unutar grada Chandlera, koji spada u predgrađe Phoenixa. Waymo ima planove proširiti se na druga područja unutar Arizone nakon što prikupe dovoljno podataka iz inicijalnog testiranja u Chandleru. Naravno, ne mogu baš svi samo ući u Waymov auto, već moraju biti članovi Waymovog Early Rider programa, osnovanog u travnju ove godine.

Iznimno bitan korak za industriju općenito

Ova dozvola bitna je za Waymo, ali i za industriju samovozećih automobila općenito. Ovom odlukom se pokazalo kako vlasti počinju sve više vjerovati kompanijama, odnosno, da sve više počinju vjerovati u ovu tehnologiju. Za Waymo, ova je odluka potvrda kvalitete njihove tehnologije, koju razvijaju za automobilsku i robotsku industriju relativno kratkih osam godina. Waymo je istovremeno prva kompanija koja je došla do četvrte razine autonomije koja se smije testirati na javnim prometnicama, stoga se i odmiču od konkurencije poput Ubera i Tesle.

Po definiciji, četvrta razina autonomije je posve samostalna. U njoj su sustavi unutar vozila sposobni izbjeći i neke opasnije situacije u prometu tijekom cijelog putovanja. Međutim, iako ne zahtjeva intervenciju vozača u većini slučajeva, ograničeni su samo na određeno područje. Tek u petoj razini, vozila mogu posve samostalno voziti na bilo kojim prometnicama. Stoga Waymovi vozači mogu zadrijemati samo unutar ograničenog područja unutar Chandlera, ali ne i na autocesti između Phoenixa i Tucsona.

Slijedi komercijalizacija

Bitno je za istaknuti da ovo nije samo pobjeda za Waymo, već i za njegove partnerske kompanije Fiat-Chrysler, Lyft i Avis. Waymo se oslanja na te kompanije za proizvodnju automobila, senzora i ostatka hardvera potrebnog za autonomnu vožnju. U svojem predavanju, Krafcik je istaknuo da je ovo najnaprednije vozilo koje su do sada proizveli.

“Kombinacijom moćnih senzora, kamera od 360 stupnjeva i lasera, možemo prepoznati objekte udaljene čak 300 metara. Imamo i radare za blizinu, koji mogu prepoznati prepreke u mrtvim kutovima vozila. Naši radari mogu pratiti objekte koje ljudsko oko ne može u vožnji prepoznati”, objasnio je Kafnick.

Waymov sljedeći korak je komercijalizacija ove tehnologije. Plan im je stvoriti uslugu u kojoj će putnici moći prizvati samovozeći taksi, nudeći uslugu sličnu Uberu i Lyftu, no bez vozača. Međutim, još je nejasno kada i gdje bi se mogla proširiti njihova usluga. Specifičnost Arizone je u tome što ustvari ne reguliraju testiranje samovozećih automobila, stoga će rezultati testiranja biti relevantni samo za Arizonu. Za razliku od primjerice Kalifornije, Arizona ne zahtjeva predaju izvještaja o nesrećama samovozećih automobila, niti koliko često je bila potrebna ljudska intervencija.