Zbog malo nezgodnog ugovora, onaj tko kupi Yahoo će možda morati platiti Mozilli milijardu dolara za ništa

Neskvakidašnja ugovorna klauzula mogla bi puno koštati Yahoo

SAN FRANCISCO, CA - FEBRUARY 18: Yahoo! President and CEO Marissa Mayer delivers a keynote during the Yahoo Mobile Developers Conference on February 18, 2016 at The Masonic in San Francisco, California. Yahoo has recently announced a 15 percent reduction of its global workforce as the company continues to struggle in the rapidly-changing tech landscape.   Stephen Lam/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

U medije su isplivali detalji prilično nezgodnog ugovora koji je Yahoo potpisao s Mozilla Firefoxom, zbog kojeg bi cijena njihovog internetskog biznisa mogla biti dramatično niža od očekivane.

Krajem 2014. godine Yahoo je s Mozillom potpisao ugovor na temelju kojeg je njihova tražilica u Sjedinjenim Američkim Državama postala defaultna na internet pretraživaču Mozille. Yahoo im za to plaća izdašnih 375 milijuna dolara godišnje.

Nevjerojatna klauzula u slučaju promjene vlasnika

S obzirom na to da je Yahoo u procesu prodaje svojeg internetskog biznisa, sporazum s Mozillom mogao bi mu znatno spustiti cijenu. U ugovoru naime stoji da Mozilla u slučaju prodaje kompanije može odustati od aranžmana, ali im je Yahoo i dalje dužan plaćati 375 milijuna dolara godišnje sve do 2019. godine.

Kako piše Re/Code, klauzulom u ugovoru je definirano da u slučaju promjene vlasništva, Mozilla može izaći iz partnerstva s Yahooom – ako po vlastitom sudu, donesenom kroz neki vremenski period – procijene da im novi partner nije prihvatljiv.

Drugim riječima, ako internetski biznis Yahooa preuzme firma koja se Mozilli ne sviđa, oni mogu jednostavno potpisati novi ugovor o korištenju tražilice s nekom drugom kompanijom, primjerice Googleom, a Yahoo će im svejedno morati u sljedeće tri godine isplatiti preko milijardu dolara.

Re/Code piše da je izvršna direktorica Marissa Mayer, čije su kompetencije za vođenje kompanije već duže vrijeme izložene oštrim kritikama investitora, ušla u ovakav aranžman s Mozillom zbog toga što je smatrala da je Yahoo zbog Googleove tražilice već izgubio preveliki tržišni udjel. Ugovor s Mozillom vidjela kao priliku za povrat izgubljenog tržišta. Osim toga, Mayer očito nije predvidjela promjenu vlasništva.

Ranije su radili s Googlem

Prije Yahooa, zadana tražilica na Firefoxu bila je Google, koji je zbog volumena pretraga logičniji partner, koji je Mozili godišnje plaćao 300 milijuna dolara. Stoga je Mayer ponudila mnogo unosniji ugovor, koji se već pokazao kao jedva profitabilan za Yahoo, upravo zbog visokog honorara za Mozillu i puno manjeg prostora za monetizaciju tražilice koji Yahoo ima u usporedbi s Googleom.

Ako uzmemo u obzir i prilično neuobičajenu klauzulu o promjeni vlasništva, Yahoo bi sporazum s Mozillom na kraju mogao skupo koštati, odnosno dodatno smanjiti vrijednost koju će kupci biti spremni izdvojiti za akviziciju njihovog core biznisa.

Ponude za potencijalno preuzimanje niže su nego što se ranije očekivalo,a prema neslužbenim informacijama, kreću se u rasponu od 3,5 milijardi do preko pet milijardi dolara od Verizona, Quicken Loansa koji želi preuzeti Yahoo u partnerstvu s legendarnim investitorom Warrenom Buffetom, te još nekih privatnih equity igrača poput TPG Capital.