Želite raditi u startupu? Postavite sebi ovih sedam pitanja i onda odlučite

Jako je važno tko mu je direktor i kakva je korporativna kultura

Tražeći posao, naletjeli ste na oglas nekog startupa, koji vam se čini vrlo primamljiv. Pošaljete prijavu, svidite im se i sljedeći korak u dobivanju toga posla jest poziv na razgovor. No jeste li sigurni da uopće želite raditi u startupu?

Postavite sebi ovih nekoliko pitanja, odgovore stavite na papir pa sami dođite do smislenog rješenja. Iako ništa nije uklesano u kamenu, možda je o nekim stvarima bolje dvaput razmisliti.

Kakva je poslovna povijest direktora startupa?

Tko je čovjek koji će vam sutra biti šef? Ako, razumije se, prihvatite ponuđeni posao. Što je dosad radio, što ostvario, koji su mu poslovni uspjesi i neuspjesi? Zapravo, pokušajte istražiti sve one informacije koje vaš budući poslodavac istražuje o vama.

Želite li si dopustiti luksuz i raditi za potpunog početnika, ovisi isključivo o vama samima, naravno. Ali dobro je imati realistična očekivanja. Čak 85 posto startupa propadne. Raspitajte se je li možda taj kojemu idete na razgovor jedan od onih preostalih petnaest posto.

Imaju li dovoljno novca?

Kakav je odnos startupa prema ulagačima i imaju li ih uopće, jedno je od ključnih pitanja koja sebi morate postaviti prije odlaska na razgovor za posao u startupu. Financira li ih itko drugi osim njih samih i ušteđevine koju su uložili u svoju ideju? Imaju li ulagače i tko su oni?

Trebali bi imati novca da izdrže barem godinu dana, a poželjno bi bilo i da ulagači nakon početnog ulaganja nastave investirati u startup. Ako se, pak, oslanjaju samo na vlastiti novac, razmislite je li to rizik koji ste spremni preuzeti i vidite li se u budućnosti u ulozi volontera.

Što iskreno mislite o ideji iz koje je nastao startup?

Je li vas direktor uvjerio u svoju viziju budućnosti? Dijelite li njegovo mišljenje, barem što se poslovnih tema i prilika tiče? Vjerujete li u ono što startup radi?

Ako je odgovor na sva gore spomenuta pitanja potvrdan, na pravom ste mjestu. A ako mislite da će i mnogi drugi ljudi dijeliti vaš entuzijazam u vezi projekta, doista nemate zašto dvaput razmišljati. Našli ste svog idealnog poslodavca.

Slažete li se s procjenama vrijednosti startupa?

Mislite li da je iznos na koji je procijenjena vrijednost vašega potencijalnog poslodavca opravdan ili možda mislite da vi sami možete napraviti bolje, ali za manje novca?

Ako sumnjate u neki od segmenata startupa u koji ste došli na razgovor, i sami znate da tu zapravo i ne trebate biti. Vama ne treba frustracija gledanja nečega što biste u startu drugačije napravili. Ruku na srce, ne treba ni startupu djelatnik koji radi na pola potencijala, a drugu polovicu ulaže u proučavanje onoga što bi on drugačije napravio.

Što možete naučiti?

Nije svako zlo za zlo, to ste vjerojatno više puta čuli. Možda je taj startup doista osuđen na propast. Ali ne očajavajte, nego iskoristite sve što možete i unaprijedite sva znanja za koja to imate priliku učiniti.

Koristit će vam to što ste tamo radili, bez obzira koliko to dugo bilo. Nešto ste naučili, nema razloga da se sramite to i pokazati.

Kakva je radna atmosfera u startupu?

Kultura ponašanja zaposlenika mnogo govori o nekom mjestu. Provjerite i to kad vas pozovu na razgovor. Osvrnite se oko sebe i prikupite što možete više podataka o tvrtki koja bi vam mogla biti potencijalni poslodavac.

Kako se kolege odnose jedni prema drugima? Vlada li mrtva tišina ili ipak veseli žamor? Tračaju li? Vidite li se u toj kompaniji, među tim ljudima? Ako vam se sviđa to što vidite oko sebe, znate koji vam je sljedeći korak.

Kakva je budućnost startupa?

Je li ono što žele napraviti profitabilno u budućnosti i na duge staze? Ako su našli svoju nišu poslovanja u robotici, na internetu, u 3D printanju ili su, pak, povezani sa zdravljem i zdravstvom na neki način, unapređuju i olakšavaju svakodnevni život, na dobrom su putu da traju i dulje od one spomenute godine dana.

S takvim startupom, ako dijelite njihova uvjerenja i poslovnu kulturu, možete u poslovnom smislu daleko dogurati. Međutim, konačna je odluka ipak na vama, pa ako vam unutarnji osjećaj kaže da je to – to, vjerojatno nemate što izgubiti.