Pitanje o Stepincu na državnoj maturi potvrdilo: odnos Crkve prema Drugom svjetskom ratu je ključna kočnica za društvo

Vodeći ljudi Katoličke crkve predstavljaju se kao ključni promotori historijskog revizionizma i posredne rehabilitacije NDH

FOTO: PROFIMEDIA, AKG

Moramo zapitati ponajprije što pitanja iz vjeronauka, dakle iz izbornog predmeta, uopće rade na državnoj maturi, a onda i zaključiti kako je upravo tema Stepinca ta koja koči crkvu, a potom i društvo u cjelini.

Jedan od najvećih problema hrvatskog društva, koji je ujedno i jedan od uzroka dugovječnosti HDZ-a na vlasti, jeste kratko društveno pamćenje. Koliko god nešto bila velika tema, pa čak i ukoliko je angažirala dobar dio društva, ona vrlo brzo postane stara vijest koje se jedva tko i sjeća.

Točno to dogodilo se s prosvjedima vezanim za kurikularnu reformu, za koje se u jednom momentu činilo da bi mogli zemlju i društvo pogurati naprijed. No, kako znamo, od prosvjeda nije bilo ništa. Građani su dobili samo jedan taktički uzmak vladajućih i razvodnjenu reformu u kojoj nije taknuto ništa zbog čega su desnica i crkva uopće bile protiv nje, a to su književnost i historiografija.

Tema Stepinac koči crkvu

Zašto je pak tim dvjema društvenim skupinama bilo toliko važno da se ništa ne promijeni u te dvije im ključne stvari, mogli smo se osvjedočiti ovaj tjedan kad je u javnost došlo pitanje iz vjeronauka s državne mature, koje doslovno glasi ovako: “Kako se zove hrvatski blaženik, rodom iz Krašića, koji je za vrijeme i poslije Drugoga svjetskog rata postao simbolom otpora ateističkim sustavima nacizmu i komunizmu?”

Ponuđena su četiri moguća odgovora, od kojih je točan samo jedan: A – Alojzije Stepinac; B – Augustin Kažotić; C – Ivan Merz i D – Miroslav Bulešić. I ovdje se moramo zapitati ponajprije što pitanja iz vjeronauka, dakle iz izbornog predmeta, uopće rade na državnoj maturi, a onda i zaključiti kako je upravo tema Stepinca ta koja koči crkvu, a potom i društvo u cjelini, da se makne od Drugog svjetskog rata.

Posredna rehabilitacija NDH

Upornim pokušajima da za sveca proglase čovjeka kojem se može pronaći poneki dobar potez u odnosu prema ustaškom režimu, ali koji je u cjelini podržao NDH i činio je to do kraja, sve do one nevjerojatne biskupske poslanice iz ožujka 1945., u njoj se de facto postavio kao da partizani nisu ti koji oslobađaju zemlju od fašizma i našao sva moguća opravdanja i retoričke formulacije da zamagli autentični zločinački karakter ustaške države, vodeći ljudi Katoličke crkve predstavljaju se kao ključni promotori historijskog revizionizma i posredne rehabilitacije NDH.

Jer čak i da neki sljedeći Papa bude taj koji će njihovu argumentaciju prihvatiti i proglasiti Alojzija Stepinca svetim, on neće moći promijeniti činjenice, koje kažu da se ni blizu nije toliko pobunio, niti riskirao protiv sveobuhvatnog zločina kakvog je ustaška država proizvodila, dok je u otporu socijalističkim vlastima doista bio dosljedan i riskirao je.

Uvjeravaju nas u suprotno

I stoga niti ima ikakve potrebe da nas crkva uvjerava u suprotno, odnosno u njegovu jednaku distancu prema oba ta režima, budući da ga tamo u potpunosti slijede s aktualnim stavovima, niti je korektno stavljati marionetsku fašističku državu u istu ravan sa socijalističkom Jugoslavijom.

A ponajmanje je tek u redu tražiti neku poveznicu između socijalističke Jugoslavije i NDH lažući učenicima i u javnom obrazovanju o tome da je u NDH bio ateistički sustav. Pa sam Stepinac i sve ono što je javno objavljivao u razdoblju ustaške države demantira takav zaključak i pitanje.

Revizionistički kurikulum

S obzirom da sam o ovome pisao više puta na Telegramu i da je zapravo odnos Katoličke crkve prema Drugom svjetskom ratu i vlastitoj ulozi u njemu, ključna kočnica društva ka tome da se konačno jasno odredi prema te četiri godine užasa, nema potrebe da ovdje još jednom ponavljam isto.

Tim prije jer je ključan problem u ovom konkretnom slučaju sadržaj državne mature, ovakvo pitanje i potpuno revizionistički kurikulum. A to već nije stvar crkve, nego Vlade i ministarstva obrazovanja, odnosno društva u cjelini.