Zašto su u Zagrebu stravične gužve na cestama? Kao prvo, izrastao je prebrzo i bez vizije, a krivi smo i mi građani

Najlakše je reći da je za sve krivo zatvaranje dvije trake u pješačku zonu, ali baš i nije

Zagreb je povijesno mali grad koji je brzo izrastao bez jasne vizije. Nema mrežu primarnih i sekundarnih prometnica, niti one prate izgradnju. Omeđen je brdom i rijekom, pa opcije za nove koridore ne postoje. Osim nekih realno znanstvenofantastičnih ideja, poput tunela, stvarno rješenje ne postoji, osim strpljenja

Gužva u zagrebačkom prometu, osobito u centru, vječno je aktualna tema. Gmizava vožnja na posao Slavonskom odnosno Zagrebačkom avenijom i obilaznicom uzrok je konstantne patnje na koju su ljudi nažalost navikli. Apsolutnim krivcima i “dealbreakerima” inače umiljatog zagrebačkog prometa, osobito u prosincu, banalno su proglašene Stara Vlaška i Masarykova. Pa iako te gužve sigurno ne djeluju blagotvorno, svakome tko malo dublje razgrne brzo postane jasno da problem nije samo tamo.

Nisam novinar, arhitekt sam. Iz realnog sektora, projektant. Pišem o stvarima o kojima smatram da imam znanje i iskustavo. Smatram da je trenutačno stanje na cestama neki oblik teorije kaosa gdje se više faktora sklopilo i kulminiralo ove jeseni.

Između brda i rijeke

Prvi i najtrajniji razlog je zagrebački urbanizam. Zagreb je funkcijama i brojem stanovnika velegrad, ali urbanistički nije. Povijesno je mali grad koji je brzo izrastao bez neke jasne vizije, osim Novog Zagreba. Nema funkcionalnu mrežu primarnih i sekundarnih prometnica, omeđen je brdom i rijekom. Prometnice ne prate izgradnju i ono što planovi dopuštaju. Sjeverne zone iznad Ilice su hiperurbanizirane, po principu “gdje je bila dedina hiža, zgradili smo šest stanova” i slijevaju se na Ilicu i Vlašku.

Opcije za nove koridore ne postoje, pa su tamošnji stanovnici postali robovi ateroskleroze na Ribnjaku, Mesničkoj, Britancu, Sv. Duhu i tako dalje. Osim nekih za nas realno znanstvenofantastičnih ideja – tipa tuneli – ne postoji rješenje, osim strpljenja. Naprosto, ako danas kupujete nekretninu naprimjer u Gračanima, morate biti svjesni da je jedna traka Ribnjaka vaša sudbina.

Drugi je razlog obnova, koja je srećom u punom zamahu, bar za javne objekte. Mehanizacija, materijal, dizalice zauzimaju puno prostora. Moderna galerija i Muzej za umjetnost i obrt suzili su zeleni val na dvije trake. Pretovar u niz kombija i kamiona suzi i drugi smjer više puta dnevno. Velik broj parkirnih mjesta je zauzet za gradilišta pa stanari beskrajno kruže u nadi da će se nešto otvoriti.

S dva na četiri kotača

Treći razlog je puni povratak društvenog života i turizma. Kroz godine pandemije, zbog manje druženja i manje domaćih i stranih gostiju navikli smo da ipak nije takav kaos. U najjačim adventima prije pandemije kaos u prosincu bio je stravičan. Uz to je usko vezan i rad od kuće, koji je bio jako rasteretio promet, ali koji je sad rjeđi i veliki dio ljudi vratio se u urede.

Četvrti razlog je dolazak zime. Kao biciklist i motociklist slabo vozim auto kad je lijepo vrijeme. Zimi ga vozim puno više, ja i mnogi drugi, iz vlastite komocije. Prodaja motocikala, prvotno skutera i bicikala velika je i nikad veći broj ljudi se nije u toplom dijelu godine vozio na dva kotača.

Rasterećenje prometa na taj način je ogromno, a dolaskom zime svi ti ljudi koji nešto obavljaju po gradu prebace se u automobile. Imam prijatelja koji se, dok je živio u Parizu, cijele godine vozio skuterom s onom fiksnom dekicom i rukavicama u kabanici, i po kiši i po paklenim vrućinama. Ili tako ili nikako, kaže, jer automobilom fizički ne možeš proći. Nismo Pariz, ali gužve su nam pariške.

Auto je statusni simbol

Jedan od razloga je i individualna komocija. Mnogi ljudi voze se autom na bizarnim relacijama jer su lijeni prošetati petnaestak minuta. Naprosto ne volimo pješačiti, što potvrđuje i naš plasman na ljestvicama pretilosti. Kao društvo volimo automobile, koji predstavljaju statusni simbol i klasno pozicioniraju vozača. Kad možemo, idemo autom. Kada idemo u grad, želimo parkirati ispod Cvjetnog.

Već s prvim zatopljenjem sve će biti bolje. S obnovom ćemo živjeti još koju godinu. Nova zima će doći i sve će opet biti isto, a mi ćemo se opet čuditi. Najlakše je reći da je za sve krivo zatvaranje dvije trake u pješačku zonu, ali baš i nije. Niti Milan Bandić niti Tomislav Tomašević nisu kreatori ovoga.

Direktno i indirektno, kreatori smo svi mi kroz vrijeme. Splet okolnosti, potresi, pandemija, naše navike, dotok stanovništva, neadekvatna urbanizacija, potkapacitiran javni prijevoz – sve su to mali razlozi koji zajedno zimi stvaraju kaos koji grad Zagreb naprosto ne može progutati. Prepušteni smo svojoj snalažljivosti, ali bar smo na to navikli.