Nekad je nužno odabrati stranu

Konačno je otkriveno zašto su Prijatelji (još uvijek) toliko popularna serija

Navodno je tajna njihovog uspjeha dosta jednostavna

FOTO: Screenshot

Serija Prijatelji obilježila je devedesete u isto ili većoj mjeri od Pulp Fictiona, Nirvane i Billa Clintona. Mnogi tu seriju danas smatraju oličenjem devedestih koja je stvorila neku svoju vlastitu televizijsku nišu smještenu negdje na sjecištima pop kulture i bijega od iste. Toga se zasigurno sjećate, ako ste odrastali tih godina.

No Prijateji su serija koja nije obilježila samo jednu dekadu prošlog stoljeća, nego i tranziciju iz jednog gotovo predinternetskog društva u društvo socijalnih mreža. S druge strane, tu je i pitanje svega onoga što se danas smatra problematičnim u filmskoj industriji – pitanje heterogenosti. Ipak su svi glavni likovi bili bijeli heteroseksualci iz srednje građanskog sloja.

Ali čini se da je ta serija nekako svemu tome unatoč uspjela zadržati istu onu količinu popularnosti kao i u vremenu u kojem je nastajala. Još je i čudnije što se sve više mladih ljudi koji odrastaju danas prepoznaju u toj refleksiji vremena staroj više od 20 godina. Logično je zapitati se kako je do toga došlo.

Central Perk, glavna atrakcija ture po Warner Bros.-ovim studijima

Warner Bros. je radio neke od najvećih televizijskih i filmskih uspješnica na svijetu. Recimo da se tamo snima Teorija velikog praska, tamo su se snimali Vitez tame, Matrix i Harry Potter, ali set koji još uvijek zanima najviše posjetitelja tog studija je onaj na kojem su se snimali Prijatelji. Točnije, kafić Central Perk koji je zbog nevjerojatnog globalnog uspjeha serije čak i desetljeće nakon njezina gašenja postao centralna točka ture po studiju.

Nije to nikakvo čudo s obzirom na to da Prijatelje u Americi još uvijek svakodnevno gleda 16 milijuna ljudi. Važno je spomenuti da u tu računicu nisu pribrojeni online streamovi (i da se razumijemo, ovako mnogobrojnoj publici zavidjele bi i neke od danas relativno uspješnih američkih serija).

Prijatelji popularni i na Netflixu

Naravno da su se stvari dodatno zahuktale kad je Netflix početkom prošle godine otkupio Prijatelje. Ne zna se, doduše, koliko točno ljudi tu seriju na Netflixu gleda niti za koju je cijenu otkupljena – premda se po kuluarima spominje brojka od 118 milijuna dolara – ali čini se da su ljudi u Netflixu itekako zadovoljni tom akvizicijom.

“Interes za seriju je ogroman”, priznala je Erin Dwyner, Netflixova glasnogovornica. “Kontaktirali smo i mnoge platforme orijentirane na tinejdžere ne bismo li saznali jesu li Prijatelji jednako popularni poput Slatkih malih lažljivica koje su kod te publike trenutačno itekako in”, otkrila je Dwyner mada je odgovor na to pitanje zadržala za sebe.

No, kako bi on mogao glasiti dokazuje primjer 17-godišnje kćeri jedne autorice Prijatelja, Marte Kauffman. “Ne mogu vjerovati koliko ljudi još uvijek vole Prijatelje i koliko se još uvijek mogu povezati s njezinim sadržajem”, rekla je Kauffman. “Imam 17-godišnju kćer koju je nedavno jedan od njezinih prijatelja pitao gleda li neku novu seriju koja se zove Prijatelji.”

Današnje serije publici su prestvarne

Dakako da se i danas snimaju serije o modernim životima mladih urbanih ljudi i bilo bi logično da se današnja mladež nađe u njima. Problem je u tome što veći dio te publike smatra da su te serije previše stvarne. “Gledam serije poput Girl i nekako imam osjećaj da život prikazuju presirovo”, otkriva 26-godišnja novinarka Kayla Yandoli. “Prijatelji su, s druge strane, nešto poput televizijske verzije života.”

Kad je serija 1994. krenula pokrenula je i trend fascinacije životom mladih odraslih ljudi. Tad je bila jedna od rijekih serija koje su se bavile problem života svježe diplomiranih ljudi koji tek počinju živjeti odrasli život, a danas takvih serija ima gomila. No, ključ uspjeha te serije skriva se u njezinoj jednostavnosti.

Jednostavnost, ključ uspjeha Prijatelja

“Radi se o seriji o šestero mladih ljudi koji se druže u nekom kafiću.” Tako su svojevremeno tvorci serije predstavili NBC televiziji plot Prijatelja. I čini se da nisu nimalo pogriješili sa svojim jednostavnim prstupom jer je jedno nedavno provedeno istraživanje provedeno na televizijskim ljudima pokazalo da su upravo Prijatelji insajderima najdraža serija svih vremena.

Jedna od replika iz prijatelja (“Dobrodošli u stvarni svijet. Sranje je. Svidjet će vam se.”) postala je čak i moto cijele jedne generacije mladih koji s nostalgijom gledaju na devedesete. “Prijatelji su nakon 11. rujna postali još uspješniji nego što su bili ranije”, otkriva Kauffman.

“Mislim da se dio tog uspjeha krije u činjenici što je serija bila optimistično intonirana. A s obzirom na političku sliku današnjice se vrijeme u kojem živimo čini itekako mračnim”, dodaje ona tražeći odgovor na pitanje zašto mladi danas još uvijek vole Prijatelje.

Svaka generacija pokapa ikone prethodne

Jasno da svaka generacija ima pravo pokapati ikone one koja joj je prethodila. Obično se to i događa, ali evidentno je da se to s Prijateljima nije dogodilo. “Dio draži Prijatelja skriva se u ideji ispunjenja želja”, objašnjava Kauffman. “Za drugi dio uspjeha zaslužno je to što današnji mladi provode previše vremena na internetu pa vape za ljudskim kontaktom. Očajno im treba intimnosti i bliskih odnosa”, tvrdi autorica Prijatelja.

Sličan fenomen dogodio se i ranije kad su ljudi zasićeni ekonomskom krizom u sedamdesetima otkrili nostalgiju za bezbrižnim pedesetima. No, za razliku na to vrijeme, danas više nije potrebno rekonstruirati nešto nanovo, nego je, zahvaljujući internetu, dovoljno jednostavno skinuti Prijatelje i uživjeti se u to bolje vrijeme koje se istovremeno čini modernim i nudi osjećaj bliskosti koji se u međuvremenu negdje putem zagubio. I upravo se u tome krije ključ današnjeg uspjeha Prijatelja.