Nekad je nužno odabrati stranu

Marina Paulenka u galeriji Klovićevi dvori otvara izložbu fotografija iz ženske kaznionice u Požegi

Izložba 'Drugi dom' otvara se danas, 15. lipnja, a potrajat će sve do 5. srpnja

Marina Paulenka, renomirana mlada fotografkinja, grafička dizajnerica i ravnateljica Međunarodnog festivala fotografije Organ vida, večeras u 20 h u podrumu Galerije Klovićevi dvori otvara novu samostalnu izložbu ‘Drugi dom’. Riječ je o predstavljanju diplomskog rada autorice na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, čiji su pojedini segmenti bili izlagani na recentnoj natječajnoj izložbi T-HT@msu.hr, kao i u sklopu izložbe finalista nagrade Erste fragmenti u Hrvatskom društvu likovnih umjetnika u Zagrebu. No, u Klovićevim dvorima publika će po prvi put imati prilike vidjeti cjeloviti projekt.

Postav obuhvaća intrigantnu seriju fotografija snimljenih u kaznionici u Požegi, jedinoj u Hrvatskoj namijenjenoj isključivo ženama, u kojoj kaznu zatvora u trajanju od šest mjeseci na više momentalno izvršava više od 130 zatvorenica. Prema hrvatskom Zakonu o izvršavanju kazne zatvora dopušta se samo takvo fotografiranje ili snimanje zatvorenica i zatvorenika koje nipošto neće otkriti njihov identitet. Stoga je Paulenka odlučila da u fokusu njezinih fotografija uopće neće biti lica i tijela zatvorenica, već sugestivni prizori njihovih spavaonica, ćelija i kupaonica, te “osobnih” stvari i nevidljivih tragova koji ispunjavaju svakodnevnicu kaznionice.

Težnja autorice bila je kroz medij fotografije preispitati pojam slobode unutar i van arhitekture nadzorne institucije, uspoređujući je pritom s obiteljskim domom, koji je često model prema kojem zatvorski sustavi funcioniraju u svrhu „preodgoja žena“. U izjavi o projektu Paulenka se pita: “Prema mnogim feminističkim teorijama, obiteljski dom je središnje društveno poprište u kojem je žena istovremeno subjekt i objekt nadzora, no ako dom liči na zatvor, kako onda promišljati javnu instituciju u kojoj zatvorenice izvršavaju kaznu zatvora?” Motive fotografija određuje šest zaokruženih cjelina u kojima autorica vizualizira teme poput ženskosti, intimnosti, majčinstva, doma, te nadzora i arhitekture, kako bi naglasila tragove ženske prisutnosti unutar kaznionice.

Izložba ostaje otvorena do 5. srpnja, a organizirana je u sklopu programa ‘Snapshot / Brzo okidanje’, kontinuirane serije samostalnih fotografskih izložbi različitih autorica i autora.