Završio je filmski festival u Cannesu; napravili smo ekstenzivan pregled

Boris Homovec o 70. najprestižnijem svjetskom festivalu

May 28, 2017 - Cannes, Alpes-Maritimes, Frankreich - Juliette Binoche attending the closing-night of the 70th Cannes Film Festival at the Palais des Festivals on May 28, 2017in Cannes, France, Image: 333899111, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Zuma Press - Entertaiment
FOTO: Profimedia, Zuma Press - Entertaiment

Kad se Monica Belucci, kao domaćica festivala, popela na pozornicu Palaisa u raskošnoj crnoj toleti, uzbuđenje u dvorani je doseglo vrhunac. Ovogodišnji festival, prema jedinstvenoj ocjeni struke, bio jedan od najkvalitetnijih posljednjih godina, s nemilosrdno žestokom konkurencijom, u kojoj je svaki dan barem jedan film proglašen novim festivalskim favoritom. Kalkuliralo se hoće li Zlatnu palmu za najbolji film u konačnici odnijeti Zvyagintsev, Haneke, Coppola, Haynes, ili Campillo.

Šaroliki glavni festivalski žiri popeo se na pozornicu, predvođen dobro raspoloženim predsjednikom u crnom smokingu s crnim naočalama, čuvenim Pedrom Almodovarom, očito zadovoljnim nakon odgledanih svih filmova u konkurenciji. Zasigurno nije bilo lako usuglasiti stavove, zatomiti osobne simpatije i pokušati odabrati najbolje. Sudeći po oduševljenim reakcijama prisutnih, koji su odluke o svim glavnim nagradama nagradili velikim pljeskom, bez zvižduka, bilo je jasno kako je žiri odradio sjajan posao. Čini se kako nije bilo previše kalkulacija te da mogu ,s odobravanjem struke i medija, danas zadovoljno odletjeti kući.

Thurman je prezentirala nagradu za kratki film

Prije glavnih, dodijeljene su nagrade Cinefondation. Treću nagradu odnio je francuski film Two youths died Tomassa Usbertija, drugu iranski film Animal Bhran & Bahmn Ark, a prvu belgijski naslov Valentine Maurel, Paul is here. Francuska košćata glumica Sandrine Kiberlaine predsjedala je žirijem Camera d’or i nagradu je odnijela Leonor Serraille za film Jeunne femme ( Montparnasse Bienvenue), prikazan u sekciji Izvjestan pogled. U istoj sekciji Un certin regard žiri je posebnu nagradu dodijelio filmu Michel Franco Aprils daughter. Najboljim redateljem proglašen je Taylor Sheridan za Wind river.

Nagradu za najbolju poetsku narativnost odnio je miljenik francuske publike, etablirani glumac i sineast Mathieau Amalric za žensku dramu Barbara. Najboljom glumicom proglašena je Talijanka Jasmine Trinca za film Fortunata Sergia Castellita, dok je najboljim filmom Izvjesnog pogleda proglašen iranski film Man of integrity Mohammada Rasoulofa. U konkurenciji najboljeg kratkog filma, filmska diva Uma Thurman i sitni rumunjski redatelj Cristian Mungiu proglasili su najboljima dva naslova: finski film Katto redatelja Teppa Airaksinena, dok je Zlatnu palmu odnio kineski redatelj Qiu Yang za 15-minutni film Gentle night, o potrazi majke za nestalom kćeri u neimenovanom kineskom gradu.

Lynne Ramsay i Yorgos Lanthimos podijelili nagradu

Iako se od prvih dana festivala šuškalo kako bi laueratom Cannesa mogao postati kultni grčki redatelj Yorgos Lanthimos, s pomaknutom američkom obiteljskom dramom The Killing of a Sacred Deer u kojoj briljiraju Colin Farrell i Nicole Kidman, grčki scenarist i redatelj koji karijeru nastavlja u Hollywoodu morao je podijeliti nagradu za najbolji scenarij s britanskom redateljicom Lynne Ramsay (koja se proslavila dramom Moramo razgovarati o Kevinu), za You Were Never Really Here, o potrazi za nestalom tinejdžerkom.

U filmu je kritiku oduševio Joaquin Phoenix, dobitnik Zlatne palme za najboljeg glumca, ostavivši dojam kako je prilično ostao iznenađen ovakvom odlukom. Posebnu nagradu žirija odnijela je ruska emotivna priča Loveless Andrey Zviagnitseva, koji je u svim filmskim anketama važio za jednog od najvećih favorita. Neki smatraju kako je ostala zakinutom i njegova glavna glumica Maryna Spivak, za rolu hladne majke nestalog 12-godišnjaka, koja sama prolazi kroz traumu razvoda. No, žiri je smatrao, što je jedno od iznenađenja festivala, kako je Diane Kruger, njemačka plavuša internacionalne reputacije, bila daleko ekspresivnija u njemačkoj drami Fatiha Akina In the fade, za ulogu žene koja gubi supruga i sina u terorističkom napadu i odlučuje se osvetiti počiniteljima.

Coppola se u velikom stillu vratila u Cannes

Primivši nagradu, Kruger se zahvalila cijenjenom redatelju turskih korijena, koji je iz nje izvukao ono nešto što nijednom redatelju nije uspjelo, iako u bogatoj filmografiji, kao negdašnji model i bivša supruga Guillaumeta Caneta, ima preko četrdeset naslova. Snimala je i s Tarrantinom, partneri su joj bili i Brad Pitt, Nicolas Cage, Russell Crowe, dok trenutno snima dva projekta, jedan s Catherine Deneuve , drugi sa Susan Sarandon. Očekivalo se kako bi za sjajne, ali posve različite uloge kod Laminthosa, ili Coppole Palmu mogla odnijeti najslikanija i medijski najtraženija festivalska diva Nicole Kidman, no morala se u konačnici zadovoljiti specijalnim Priznanjem žirija za uloge u tri filma (treći je How to Talk to Girls at Parties, Johna Camerona Mitchella ) i hvaljenoj seriji Jane Campion Top of the Lake.

Kako je odletjela iz Cannesa prije proglašenja dobitnika, na nagradi se zahvalila video snimkom iz svoje kuće. Njezin nemali doprinos je i glavna uloga u povijesnoj drami The Beguiled, u kojoj su joj partneri prezaposleni Colin Farrell, te Elle Fanning i Kirsten Dunst, redateljice Sofije Coppole, koja se u velikom stilu vratila u Cannes i odnijela pred nosom Zlatnu palmu čak i jednom Hanekeu. No, i njezina nagrada prihvaćena je s odobravanjem, iako se osobno nije pojavila na dodjeli, te je nagradu, uz puno smijeha, u redateljičino ime preuzeo član žirija, raspoloženi Will Smith. Grand Prix žirija odnio je francuski film 120 Battements per minute Robina Campilla, za kojeg se smatralo da bi mogao odnijeti i Palmu za najbolji film.

Ostlundov The Square oduševio kritiku

S jedne strane, društveno angažirana priča o borbi pariških aktivista početkom devedesetih za generalnom ignorancijom u vezi zabrinjavajuće pojave AIDS-a, s druge strane osobna drama dvojice mladića, od kojih je jedan novopridošli aktivist, a drugi radikalni militant, nikoga nije ostavila ravnodušnim. Svi koji su vidjeli film bili su oduševljeni i to će zasigurno biti jedan od naslova, koji će se u predstojećoj kino distribuciji najviše iščekivati , pogotovo poslije prestižne nagrade. Već prvom projekcijom, švedski redatelj Ruben Ostlund izazvao je oduševljenje filmske kritike u Cannesu dvoipolsatnom satirom The Square, o respektabilnom kuratoru modernog art muzeja, koji postavlja novu instalaciju Square, a film secira sve mane ne samo umjetničkog miljea, već i krizu globalnog društva .

I za zgodnog Claesa Banga šuškalo se da bi mogao biti proglašen najboljim glumcem, a partneri su mu Dominic West, zvijezda hit serije Preljub i Elizabeth Moss, koju je lansirala serija Momci s Madisona, dok trenutno oduševljava glavnom ulogom u hit seriji Sluškinjina priča. Ostlundova pobjeda u Cannesu dočekana je s oduševljenjem, a simpatičan redatelj i scenarist u euforičnom trku došao je do pozornice, klanjao se i zahvaljivao žiriju, animirao brojne fotografe , koji nisu prestali škljocati i izveo mali performance s zadovoljnom publikom, referirajući se na vlastiti film.

Legendarni Haneke možda je i najveći gubitnik

Bio je ovo festival u kojemu su najveći gubitnici ispali dvostruki dobitnik Palme Michael Haneke, s angažiranom obiteljskom dramom Happy End, koji je ostao u konačnici bez ijedne nagrade, iako je hvalospjeve kritike izazvala uloga veterana europskog filma, 87-godišnjeg Jeana Louisa Trintignana. Zasigurno je razočaran ostao i Michel Hazanavicius, za dramu Redoubtable, u kojoj se bavi intimnom dramom kultnog redatelja Godarda, od koje se više očekivalo . Zakinut je ostao i njegov glavni glumac, trenutno najtraženiji francuski mlađi akter Louis Garrel. Ni kanski miljenik, kultni redatelj Francois Ozon s mračnim erotskim trilerom L’amant Double o manipulaciji blizanaca, koji bi mogao komercijalno dobro proći u kinima, nije zaslužio nagradu. Čini se kako će najviše profitirati s Ozonovim filmom diva francuskog filma , još uvijek divna Jacqueline Bisset, koja se epizodnom rolom majke, u velikom stilu vratila u Cannes, povrativši interes filmske javnosti.

Sjajne kritike dobio je i britanski film Good time, dvojca Benniea i Josha Safdiea, u kojoj je briljirao Robert Pattinson, također potencijalni kandidat u kategoriji najboljeg glumca. Ovo je bio festival, kojim su se slaveći 70. rođendan, na jednom mjestu pod kanskim suncem okupile takve filmske legende , kao što su Claude Lelouch, Jane Campion, Michael Haneke, Isabelle Hupert, Catherine Deneuve , Claudia Cardinale, Marion Cottillard, Liv Ullmann, Pedro Almodovar, George Miller, Mads Mikkelsen, Jean Pierre Leaud, Nicole Kidman, Nastassja Kinski, Salma Hayek, Tilda Swinton, Ken Loach, Monica Belucci, Alejandro Gonzales Inarittu, Gaspard Noe, Paolo Sorrentino, Adrien Brody, Charlize Theron, Marthe Keller, Kristin Scott Thomas, Jean Paul Gaultier i mnogi drugi filmski celebrityji.

Cannes je još uvijek iznad Berlina i Venecije

Znakovito je da je prestižni poziv na festival i ovo povijesno fotografiranje, druženje s medijima i zajednički gala ručak odbio dvostruki dobitnik Palme Emir Kusturica, navodno uvrijeđen što mu je lani odbijen film Na mliječnom putu. Boje Balkana u Cannesu branila je nekolicina srpskih mlađih filmaša, dok je najveći interes izazvala odlično raspoložena diva jugoslavenskog filma Olivera Katarina, na svečanoj projekciji Skupljača perja, pokojnog genijalnog redatelja Aleksandra Petrovića, pedeset godina nakon trijumfalne premijere u Cannesu. Pozornost medija izazvalo je i kratkotrajno pojavljivanje najtraženijeg hrvatskog filmskog glumca Gorana Bogdana, koji gradi respektabilnu inozemnu karijeru. Uskoro ćemo ga vidjeti u glavnoj ulozi svećenika pedofila u filmu Branka Schmidta Agape, seriji Senke nad Balkanom Dragana Bjelogrlićem, koju upravo snima u Beogradu, smiješi mu se i film s Milom Kunis, te glavne uloge u dva kratka filma dvojice redateljskih debitanata.

Zamijećen je i kratki film Trešnje Dubravke Turić, prikazan u jednom od popratnih programa, koji je imao mali peh, da mu je tijekom jedne projekcije dva puta nestao ton. No, to nije utjecalo na mahom pozitivne kritike. Voljeli bismo da već iduće godine budemo , napokon, prisutni s hrvatskim filmom u glavnom programu. Jubilarni 70. Cannes još jednom je potvrdio titulu najznačajnijeg, najboljeg, najglamuroznijeg, najprestižnijeg i najkvalitetnijeg svjetskog filmskog festivala, kojeg usprkos povremenim padovima i krizama u proteklim godinama, još uvijek nijedan filmski festival ne može ugroziti. Francuzi očito najbolje znaju kako se to radi i održava tako visoka ljestvica kvalitete, još uvijek daleko iznad konkurentskih Berlina i Venecije.