Nolanov Dunkirk očito će biti najveći film ovog ljeta; Izvukli smo par stvari koje je dobro znati o ovom spektaklu

Film je u prvom vikendu prikazivanja u SAD-u zaradio 50,5 milijuna dolara

Dunkirk, film o evakuaciji 400.000 britanskih vojnika u Drugom svjetskom ratu, ogroman je hit u američkim kinima. Samo u prvom vikendu prikazivanja, prema podacima Exibit Relationsa, film je zaradio 50,5 milijuna dolara. Samo za usporedbu, na drugom mjestu je komedija “Girls Trip” s 30, 37 milijuna dolara, dok je novi Spider Man ovaj vikend, tri tjedna nakon početka prikazivanja u kinodvoranama, pao na treće mjesto s 22 milijuna dolara.

Dunkerque će, dakle, vjerojatno biti najveći film ovoga ljeta. Film je napisao i režirao Christopher Nolan, a glume Fionn Whitehead, Tom Hardy, Cillian Murphy, Kenneth Branagh, Mark Rylance i, između ostalih, mlada pjevačka zvijezda iz boy benda One Direction, Harry Styles. Ovih dana film je počeo igrati i u hrvatskim kinima. Izvukli smo par stvari koje bi bilo dobro znati.

O čemu se radi u filmu?

Film, koji su iz Warner Brosa pustili u petak, je ratna drama koja tematizira britansku vojnu evakuaciju iz francuskog Dunkerquea (Dunkirka) 1940. godine, jedan od najintenzivnijih događaja Drugog svjetskog rata. Hollywood Reporter piše da, za razliku od većine filmova slične tematike, Dunkerque relativno malo vremena troši na dijaloge, već se trudi gledatelja potpuno uroniti u situaciju. Gledatelj ne saznaje detalje iz života likova koji nisu direktno povezani sa situacijom na ekranu, ne saznaje čak ni njihova prezimena. Gledatelj vidi isključivo kako grupa likova reagira u danoj situaciji.

Što se dogodilo kod Dunkerquea?

Ugrubo, u ranom stadiju Drugog svjetskog rata, savezničke snage vjerovale su da će nacisti u Francusku pokušati prodrijeti sa sjevera, kroz Belgiju, kako su učinili u Prvom svjetskom ratu. Kada su se Nijemci probili s južne strane, savezničke trupe oko granice s Belgijom našle su se opkoljene i u jednom je trenu izgledalo kao da će biti potpuno uništene. Na sreću, Njemačka je invazije, vjerojatno zbog problema s opskrbom, nakratko usporila, dajući saveznicima dovoljno vremena da evakuriaju tisuće vojnika kroz lučki grad Dunkerque. Evakuacija je traja tjedan dana, a spašene su stotine tisuća ljudi. Tih tjedan dana vojnici koji su čekali evakuaciju, praktički su samo pokušavali preživjeti. Nijemci su napadali iz zraka, a velik broj savezničkih vojnika poginuo je u pokušajima da zadrže njemačke trupe i ostalima omoguće evakuaciju.

Koliko je film uvjerljiv?

Pa, ako uzmemo u obzir ljude koji su doista bili tamo, poprilično. Naime, kanadski mediji pronašli su devedesetsedmogodišnjeg Kena Sturdyja, veterana koji je pomagao pri evakuaciji vojnika iz Dunkerquea. “Nisam mislio da ću to ikada više vidjeti. Bilo je kao da sam opet tamo. Bilo mi je 20 kada se to dogodilo i bilo mi je kao da ponovno mogu vidjeti svoje stare prijatelje. Puno ih je kasnije poginulo u ratu”, ispričao je Sturdy. Rekao je i da se nada da će ljudi koji budu gledali film shvatiti koliko je zapravo rat bio grozan. “Mi ljudi smo toliko inteligentni i radimo tako zadivljujuće stvari. Mi možemo letjeti na mjeseci, ali i dalje radimo glupe stvari”, kazao je Sturdy.

Kakve su kritike?

Dunkirk ima 95 posto na stranici Rotten Tomatoes i prilično dobrih 8.7 na IMDB-u. Kritičar THR-a nazvao ga je impresionističkim remek djelom, u kojem je Nolan pogodio baš sve, kasnije hvaleći kameru, a posebno kostimografiju i scenografiju. “Svi su Nolanovi filmovi intenzivna vizualna iskustva, a može se reći da se to posebno odnosi na Dunkerque, s obzirom na šturost i čistu funkcionalnost dijaloga. Ovo nije ratni film s inspirativnim govorima, pričama o voljenima kod kuće i molitvama za budućnost”, piše.