Ove apokaliptične slike pokazuju kako će izgledati smrt umjetnosti
Španjolski fotograf zamišlja neizbježnu budućnost knjižnica i muzeja
Budućnost ima dugu tradiciju u umjetnosti. Slikari romantizma su bili usamljeni ljudi. Cijenili su eskapizam i bijeg u osamu. Bađ zato nisu slikali zgrade onako kako ih vide, već su zamišljali kako će izgledati kada se pretvore u ruševine. Arhitekt John Soane, na primjer, je naručio sliku svog remek-djela, Bank of England, ne kao nove zgrade već kao upropaštene zgrade kakva će biti za nekoliko stoljeća. Soaneova apokaliptična vizija je vjeorjatno došla od francuskog slikara Huber Roberta koji je Louvre slikao kao ruševinu bez krova koju je potpuno obuzeo korov i okolno raslinje.
Mislili smo da je to vrijeme prošlo. Ali jedan španjolski fotograf se ovih dana bavi upravo tom temom. Pablo Genovés radi na seriji pod imenom Pecipitados u kojoj uzima velike europske interijere opera, knjižnica i palača, i zamišlja kako bi izgledali kada bi ih uništile ogromne poplave.
Na jednoj slici Genovés zamišlja more koje silovito upada u Grande Galerie Louvre muzeja što je direktni citat Huber Robertove slike. No ovo nisu obične fotomontaže. Ono što ih čini zaista zastrašujućima, je Genovésova opsjednutom arhitekturom. Ne samo da je pronašao najljepše prostore, nego i potpuno razumije kako fotografirati takve prostore. A nas boli kada vidimo tako hladnu fotografiju i potpuno uništenje kulture kakvu poznajemo.
Naravno, postoji jedna velika razlika između Genovésovog rada i slikara iz prošlosti. Jedna velika razlika koju osjećamo kada ih gledamo. U slikama iz perioda romantizma vidimo jednu pesimističnu budućnost. Danas vidimo našu katastrofalnu realnost. Sve više znanstvenika nam pokušava objasniti da nas čeka topljenje leda i katastrofalne poplave. Možda čak i ne trebamo dugo čekati, s obzirom da svake godine imamo katastrofalne uragane i poplave diljem svijeta. Oni koji su to prihvatili razmišljaju gdje se naseliti. Genovés razmišlja što učiniti s umjetnošću. Dobro pitanje.