Pogledali smo prve dvije epizode 'Gore', uzbudljive nove serije o HGSS-ovcima. Na trenutke podsjeća na mračne skandinavske sage

'Gora', rađena po zahtjevnim standardima dinamičnog tv-bestselera, podsjeća nas koliko su važne bitke za herojstvo empatije

Krupni plan gorskih očiju i teško disanje. Zatim se oči nemoćno sklapaju, kadar se proširi i vidimo beživotno tijelo muškarca, kako zapleteno u konopce visi na kamenoj litici. Uzbuna je oglašena i spasilačke ekipe po teškom brdskom terenu i iz zraka već hitaju u pomoć unesrećenom planinaru.

Dolazi do dramatične greške u protokolu spašavanja, ugroženi su životi i žrtve i spasilaca… Ipak, samo je vježba bila u pitanju, ali učinjeni propust mladog spasioca Slavena otvara procjepe u odnosu s ocem Goranom, vođom spasilačkog tima.

Tako dinamičnom, izvrsno režiranom akcijom i decentnim dramaturškim otvaranjem počinje televizijska serija „Gora“ (produkcija Antitalent za HRT) čije sam prve dvije epizode imao prilike pogledati prije njezinog starta. Serija kreće 2. listopada na prvom kanalu HRT-a, rađena je u 22 epizode koje će se prikazivati ponedjeljkom i utorkom.

Herojstvo i volonterstvo

Autorski projekt Maje Pek-Brünjes i Danijela Peka već na prvu plijeni dramaturški izabranim sociološkim modelom unutar kojega se priča „Gore“ odvija, a prema viđenim uvodnim epizodama jasno je da su ambicije visoke produkcije i umjetničkog angažmana itekako postigle sjajne rezultate.

Izabrati za junake pripadnike Hrvatske gorske službe spašavanja značilo je po prvi put zaći u mikrosvijet grupe ljudi koja u tkivu svoga postojanja ima dvije skrajnute i često prezrene ljudske vrline današnjeg predatorskog svijeta: herojstvo i volonterstvo.

Napete uvodne epizode

Oni doslovce svakodnevno riskiraju svoje živote, na najplemenitijoj dobrovoljnoj bazi, da bi spašavali tuđe živote. Ta visokomoralna medalja na njihovim srcima nepresušni je demijurg kroz kojega se prelamaju životni kodovi jednog društva – sva dobra i sva zla.

I nedvojbeno je da će „Gora“ ovaj gorski izvor snage ljudskosti znalački istraživati jer tim kojega smo upoznali naprosto je moćno opremljen. Znanjem, umjetničkom strašću i socijalnom empatijom.

Scenaristica Maja Pek-Brünjes (u scenarističkoj ekipi serije su još Dora Šustić, Daria Stilin i René Gallo) pomno je konstruirala napete uvodne epizode, složeno oblikujući nosioce priče kao i način njihova empatijskog „terenčenja“ kojemu se već sad odškrinuše vrata očito mnogih tajni.

Duboko dojmljive uloge

Redatelj Mladen Dizdar (naredne epizode redateljski potpisuju i Aldo Tardozzi i Radislav Jovanov Gonzo) na fonu sugestivne gorštačke priče razvio je odličan žanrovski ritam, pa na trenutke kao da se nalazimo usred Hillove „Južnjačke utjehe“ ili mračnih skandinavskih saga.

U čemu mu je sugestivan oslonac dao snimatelj Ivan Zadro (za kamerom će se izmjenjivati s Filipom Kosom i Stankom Hercegom) koji u finom sjenčanju intimnih stanja ili dvoznačnosti protagonista ide i tragom refleksija u ogledalima ili ekranima, kao što su radili majstori Sirk i Fassbinder.

Na znalački i svježe napisana lica koja imaju točnu dozu arhetipskog u sebi, suptilno se nastavila Dizdarova redateljska ruka, omogućivši glumcima da isklešu izvanredne, meke a duboko dojmljive uloge.

Cinizam, empatija i bunt

Kristijan Petelin (Slaven) i Aleksandar Cvjetković (Goran) izgradili su mnoge nijanse otac/sin odnosa i sukoba dva jaka individualizma; Ugo Korani odličan je u petarpanovskom portretiranju Ozrena; Dina Vuković (Petra) našla je pravu mjeru cinizma i okorjele radoholičarke; Sandra Lončarić otvara kompleksnost Ivanine empatije i nekog čudnog, pritajenog nemira.

Barbara Nola (Katarina) diskretno a toplo rješava ulogu vestalke; Jasmin Mekić (Boris) usamljenički dozira osjećaje dužnosti i načete emocije unutar obitelji; Romina Tonković u Jeleni istražuje pritajeni bunt.

Serija „Gora“ rađena po zahtjevnim standardima dinamičnog tv-bestselera podsjeća nas koliko su važne bitke za herojstvo empatije. Više nego dovoljno da je zavolimo.