Pogledali smo film Povratnik za koji će Leonardo di Caprio, valjda, napokon dobiti Oscara

Ova epska priča o preživljavanju u hrvatska kina dolazi 21. siječnja

Ljudska egzistencija i testiranje naših fizičkih i psihičkih kapaciteta do krajnjih granica glavni su motivi u Povratniku, novom biografskom trileru Alejandra G. Inarritua. Izvjesno je da će se ovaj meksički redatelj, koji je prošle godine neočekivano trijumfirao na Oscarima s Birdmanom, sad ponovno naći u konkurenciji za najbolji film. No ove godine njegov kandidat će biti zamjetno drukčiji. Povratnik je istodobno brutalno težak, ali i neodoljivo napet, i s njim su postavljeni novi standardni kad su u pitanju filmovi koji se bave tematikom preživljavanja. Mogao bih otići toliko daleko da kažem da je ovo najupečatljiviji američki film još od 2007. kad je Paul Thomas Anderson javnosti predstavio briljantno ostvarenje Bit će krvi.

Povratnik je baziran na romanu The Revenant autora Michaela Punkea iz 2002. i bavi se istinitom pričom o Hughu Glassu, američkom istraživaču iz 19. stoljeća kojeg je utjelovio Leonardo DiCaprio. On je sa svojom ekipom prekaljenih istraživača bio na ekspediciji u snijegom zatrpanim šumama američkoga zapada.

Povratnik je izuzetno slojevit

Nakon što je Glass doživio brutalni napad medvjeda, dvojica pripadnika njegova tima, među kojima je bio John Fitzgerald (Tom Hardy), ostavili su ga tako teško ozlijeđenog da umre u divljini. No nekim čudom on je preživio taj napad i to ga je motiviralo da krene na dugačak put, u osvetnički lov na one koji su ga napustili.

Ovaj film je izuzetno slojevit. On je vestern, drama, priča o preživljavanju i povijesni ep u jednom. Na neki način se može doživjeti čak poput crne komedije, ako se fokusirate samo na silne neljudske činove kojima je Glass bio primoran pribjeći samo kako bi izbjegao gotovo sigurnu smrt. Scenarij, na kojem je Innaritu radio s Markom L. Smithom, obiluje spektrom tema koje variraju od snage ljudske volje, zamki koje nosi osveta pa do toga kako tumačimo vlastitu duhovnost. One nisu toliko transparentne nego su intrigantno uklopljene u samu radnju. Inarritu je velemajstor simbolike, što je najbolje pokazao lani u Birdmanu.

Tema Boga obrađena na zanimljiv način

Jedan od zanimljivijih detalja u Povratniku je način na koji se bavi temom Boga. Tako Hardyjev okrutni lik John Fitzgerald u jednom trenutku priča o svom nekadašnjem poznaniku kojemu je vjeverica predstavljala Boga, samo zato što je to bilo jedino živo biće s kojim je imao interakciju i koje mu je pružalo svojevrsnu potporu. Svaki lik u ovom filmu ima svoju interpretaciju Boga. Za Glassa su to njegova pokojna žena i sin, za Fitzgeralda je to budućnost u Teksasu, a za jednog Indijanca to je njegova izgubljena kći. Innaritu je evidentno pretvorio Boga u ultimativni motiv koji svakoj osobi na izmaku snaga daje dodatnu snagu da ide dalje i da pronađe način da preživi.

Glavni lik također predstavlja ideju da je ljudsko tijelo samo naš privremeni fizički oblik, dok duša živi zauvijek. Negdje na polovici filma Glass nailazi na Indijanca koji ga upozorava da njegovo tijelo polako umire zbog silnih rana koje je zadobio u obračunu s medvjedom. No Glassa ovo upozorenje nije zabrinulo. On je svjestan svojeg teškog stanja i unatoč tome ne staje kako bi se zaliječio nego pod svaku cijenu pokušava sustići svoje bivše partnere dok je još živ.

Golemi izazov za Lea DiCaprija

Uloga Hugha Glassa bi zbog svoje zahtjevnosti bila golemi izazov bilo kojem glumcu. Zato je nekako logično da je na kraju pripala Leonardu DiCapriju. Ovaj 41-godišnji glumac je navikao svoje tijelo podvrgavati dugim pripremama i teškim snimanjima. Tako je na setu Odbjeglog Djanga razrezao ruku, a dok je snimao Vuka s Wall Streeta nastradala su njegova leđa. No sve je to zanemarivo u usporedbi s brutalnom izvedbom koju je odradio u ovom filmu, u kojem je odbio koristiti usluge kaskadera i većinu scena snimio sam.

Povratnik je istovremeno brutalno težak, ali i neodoljivo napet, i s njim su postavljeni novi standardi kad su u pitanju filmovi koji se bave tematikom preživljavanja

U jednoj od najimpresivnije snimljenih scena u filmu DiCaprija je medvjedica bacala uokolo poput dječje lutke. On se morao vući po snijegu i ulaziti u ledene rijeke, spavao je u konjskoj lešini i jeo svježe ulovljenu sirovu ribu. Za njega nije postojala jednostavna scena. Čak i kad se kupao, morao je biti gol na temperaturi debelo ispod ništice. Tijekom cijelog filma boja njegove kože se ne mijenja iz smrznuto plavičaste, i nekako se čini da je tu prisutnost šminke zanemariva.

Sjajno odrađeni posao Emmanuela Lubezkija

Odličan Tom Hardy u još jednoj ulozi koja je zahtijevala znatnu transformaciju predvodi sporedne likove. Izuzev nekoliko Indijanki, žena u ovom filmu gotovo uopće nema. Prepun testosterona, Povratnik opisuje Divlji zapad kao opasni svijet u kojem samo muškarci opstaju i u kojem su skalpiranje, silovanje i ubijanje svakodnevna pojava. To je samo dno ljudske civilizacije gdje nema gotovo nimalo prostora za humanost.

Način na koji je film snimljen je priča za sebe. Inarrituovi krupni kadrovi su izuzetno naglašeni i likovi koje snima su toliko blizu kamere da vidimo kako se leća magli od njihova disanja. To su dosta neugodne i na trenutke potresne scene, no svejedno se kao gledatelj ne usudite ni trenutak odvojiti oči od ekrana. Unatoč tim scenama, Povratnik je iz vizualnog aspekta prekrasan film. To je ponajviše zasluga direktora fotografije Emmanuela Lubezkija, koji je za svoj rad u filmovima Gravitacija i Birdman već nagrađen Oscarima. Ovdje je na sjajan način iskoristio prirodnu svjetlost baklji, zalazaka sunca i magle što je rezultiralo brojnim spektakularnim scenama.

Sve počinje s velikom bitkom u kojoj lete meci, strijele i noževi i koja svojim intenzitetom podsjeća na iskrcavanje u Normandiji u Spielbergovu Spašavanju vojnika Ryana, a završava krvavim masakrom u snijegu usred ničega. Ukratko, Povratnik je film kojeg svakako treba pogledati na kino platnu jer bilo koja druga varijanta će značajno umanjiti sve što on vizualno nudi.

Izbjegavanje konvencionalnog i sigurnog

Zlobnici će reći kako se DiCaprio podvrgnuo ovako mučnom projektu kako bi povećao svoje šanse za Oscara, koji mu bježi već godinama te kako su on i Inarritu zamijenili vrijednosti glumačke izvedbe i filmske umjetnosti u korist krvi i znoja. Takva perspektiva je razumljiva ako se sudi na temelju foršpana i informacija dobivenih na internetu, no nakon što pogledate film ta teorija pada u vodu. Cilj Povratnika je nadmašiti današnji ustaljeni način snimanja u kojem je sve konvencionalno i sigurno, dok se on zalaže za sirovi realizam, dosta rijetku pojavu u Hollywoodu, koja mu je dala maksimalnu autentičnost.

DiCaprio je ovdje imao teži posao nego inače jer je njegov lik, blago rečeno, čovjek od malo riječi. Njegova verbalna komunikacija je svedena na povremeno gunđanje, no zato je briljirao u tihoj elokvenciji zahvaljujući kojoj smo dobili vrlo jasnu viziju o kakvom se čovjeku radilo. Ako mu ove godine doista pripadne Oscar za najbolju mušku ulogu, nitko neće moći reći da to nije zasluženo.

Povratnik (The Revenant)

Žanr: avantura, drama, vestern

Trajanje: 156 minuta

Redatelj: Alejandro Gonzales Inarritu

Uloge: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson

Početak prikazivanja u kinima: 21. siječnja 2016.

* * * *


Tekst je izašao u tiskanom izdanju Telegrama 9.1.2016.